Kyliga backintervaller och stålmannen med armhävning

Semestern avslutades med lite familjemys. När maken kommit hem från jakten drog vi till badhuset med Lilleman. När vi kom hem därifrån var vi alla trötta, jag och maken somnade och sov i 1,5 timme. Lilleman sov lite längre:)

Efter tuppluren tog jag ett snabbt mellis innan jag stack iväg för dagens träningspass. Backintervaller stod på schemat. Jag var lite seg efter tuppluren och mellanmålet kom nog för tätt inpå. Jag värmde upp i lite mer än 2 km, kroppen kändes seg och det var otroligt kallt ute. 7 grader och blåsigt och jag hade endast en tunn långärmad löpartröja på mig så jag frös lite grann.

Backen som jag hade valt ut är en gammal klassiker för mig. Längs 3 kilometersspåret på ÖSK här i Östersund finns en ganska lång och lite lerig backe. Där har jag sprungit många intervaller: men nu var det länge sedan. Planen var 8*45 sekunder med jogg nedför backen som vila. Jag brukar variera vart i backen jag startar, jag hinner inte uppför hela backen på 45 sekunder, så gjorde jag även idag. De första två intervallerna började jag längst ned och sedan jobbade jag mig uppför och på den sista så hann jag hela vägen upp. Det var otroligt jobbigt idag, ingen intervall kändes lättare än någon annan. Pannbenet fick sig en omgång men jag frös i alla fall inte:)

När jag kom hem hoppade jag direkt in våran nya fina duschhörna så jag glömde bort att fota dagens bål. Det var bara att hoppa i träningskläderna igen och nu är det gjort. Dock hemma i vardagsrummet:) Dagens bålövning är stålmannen med armhävning. En jobbig övning som ställer höga krav på balansen.

Utgångsläge: Armhävningsposition dvs placera händerna lite bredare än axelbrett, stå på fötter eller på knä. Spänn bål/mage.
Genomförande: Gå ned och gör en armhävning, stanna strax innan bröstet nuddar golvet. Pressa dig upp till utgångsläget. Lyft sedan upp t ex vänster arm och höger ben och sträck ut dem när de är i höjd med resten av kroppen. Sänk ner arm och ben och gör en armhävning till. Nästa gång som du kommer upp i utgångsposition så lyfter du motsatt arm och ben och gör samma sak igen.
IMG_1404IMG_1405IMG_1407

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *