Kursen Utveckla ditt löpsteg avslutades med en intervallstege

Idag var det sista träffen av löpkursen Utveckla ditt löpsteg som jag kör i samarbete med Sports gym. Vi har haft 5 träffar och vi har gått igenom grunder i löpteknik, löpskolningsövningar och styrkeövningar som är bra för löpare. Idag gick vi igenom olika typer av löppass och hur man kan tänka kring sin träningsplanering. Alla träffar utom en har bjudit på olika varienter av intervaller. Deltagarna verkade nöjda med kursen och det är ju alltid roligt när det är så. Kursen kommer igen under våren, håll koll på Sportsgyms hemsida och här på bloggen om du vill haka på!

Idag bestod intervallerna av en intervallstege så veckans intervaller här på bloggen får bli just det. Upplägget som jag körde med deltagarna på kursen var 1-2-3-4-3-2-1 minuters intervaller. Mellan varje intervall var vilkan olika långa, 30 sek, 1 min, 90 sek och som längst 2 min. Vi sprang på plant underlag idag men man kan välja att spring i kuperad terräng om man vill det.

Beroende på hur tränad man är kan man välja att köra ett kortare upplägg t ex 1-2-3-2-1 med halva intervalltiden som vila mellan intervallerna. Är man tränad kan välja att köra hela vägen upp till 5 minter. Tanken med den här typen av intervaller är att man ska springa fortare på de korta intervallerna än på de långa. Det är också ett bra upplägg för det mentala då varje intervall blir kortare på slutet:)

Glöm inte att värma upp ordentligt samt att jogga ned efter intervallerna. Kör hårt!_DSC7872

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *