Kräkvarning

I går eftermiddag var det dags för mitt första ”snabbpass” den här veckan. Med ”snabbpass” menar jag att fokus ligger på att öka min förmåga att springa snabbt. Ett så kallat kvalitetspass. Det brukar bestå av olika varianter av intervaller, tröskelpass eller snabbdistanspass. Igår var det dags för långa intervaller i form av 4×4 minuter plus 2×2 minuter. Jag lämnade jobbet lite lätt stressad då jag hade en tid för utvecklingssamtal på dagis att passa.

Uppvärmningen gick nog lite väl fort men det berodde nog på att jag kände att tiden var tight redan innan jag startade. ca 40 min hade jag på mig. Uppvärmningen bestod av 2 km löpning och lite löpskolning. Sedan drog jag iväg på första intervallen. Den gick ungefär i det tempo som jag tänkt mig. Gåvila 90 sekunder innan det var dags för nästa intervall. Även denna i hyfsad fart. Vila igen. Intervall nummer 3 var tuff och benen började bli trötta. Jag tappade fart och tempot var knappt godkänt. Vila igen. Intervall nummer 4, då blev det kräkvarning och kämpigt. Det är inte ofta som det händer att jag får kräkkänningar men nu blev jag lite lätt illamående. De längsta intervallerna var nu avklarade.

Jag vilade i 90 sekunder igen innan jag drog iväg på första 2-minutaren. Kräkvarningen fortsatte. jag försökte öka tempot jämfört med 4-minutarna men det var omöjligt. Jag försökte kapa sekunder men det var knappt att ens det gick. Vila 1 minut innan sista intervallen genomfördes med relativt dålig löpteknik, jag orkade inte hålla ihop det. Så trött var jag. Jag brukar få kämpa för att våga ta ut mig till max, igår tror jag att det hände. Jag förespråkar absolut inte att man ska träna tills man kräks, det är inte det jag menar. Men känslan av att vara helt slut och att verkligen ha gjort sitt yttersta under passet är grym:)

Tar du ut till dig till max när du springer dina ”snabbpass”?

PS:jag hann precis i tid till dagis:)

IMG_3799[1]

3 thoughts on “Kräkvarning

  • april 15, 2015 at 11:47 f m
    Permalink

    Jag tycker det är svårt att veta var min maximala ansträngningsnivå ligger. Men visst har jag sprungit många intervaller som känns väldigt jobbiga. Har fått höra/läst att det är vanligt att man springer intervallerna för fort, så att man tappar snittfarten i intervallerserierna. Vet inte hur viktigt det är. Kanske bra att variera. Ibland bara försöka springa så fort man kan. Jag sprang ett pass i måndags med Federica som innehöll 8 intervaller på 5 min och 1 minuts vila. Målet var att ligga mellan zon 3 och 4. Dvs. ca 85% av max. Tyckte det tog väldigt bra på orken utan att vara ”kräk”jobbigt, men jag tror träningseffekten var minst lika stor som om jag sprungit ca 4×4 min i maxfart.

    Reply
    • april 15, 2015 at 8:57 e m
      Permalink

      Jag håller med om att det kan vara svårt att veta var ens maximala ansträningsnivå ligger. Att göra ett maxpulstest kan vara ett bra hjälpmedel och sedan räkna ut ungefär på vilken puls man ska ligga vid olika intervallträning kan vara ett sätt. Att få kräkkänningar är inget att sträva efter. Intervaller bör ligga kring 85 % av max ungefär och man ska sträva efter att orka hålla samma fart genom alla intervaller om intervallerna är lika långa.

      Att man skulle tappa snittfart i intervallserien är inget jag hört talas om, utveckla gärna det:)

      Tänk dig att du ska vara rejält slut efter ett intervallpass:)Sen kan olika typer/längder av intervaller kännas olika jobbiga. Kör hårt!

      Reply
  • april 21, 2015 at 1:34 e m
    Permalink

    Hej
    Är ju ingen expert men jag tror att ditt resonemang om ansträngning kring 85% av max (i alla fall i lite längre intervaller) kan vara bra riktvärde. Med samma snittfart i serierna menas (tror jag) att man når större effekt om man springer ex alla upprepningar i samma fart, då gärna hög ansträngning, istället för att gå ut max på första och tappa eftersom, då blir ju den totala ansträngningen/farten lägre än om man har samma snittfart. Jag tappade ex ganska mycket på lördagens intervaller, sprang 7×3 min och kom kortare och kortare bit efter de tre första, bättre hade det varit om jag sprungit alla lika långt på 3 min och på sätt hållit totalt sett ett bättre snitt. Lite omständligt men du kanske förstår vad jag menar.

    Reply

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.