Julstress, förväntningar och träning

Julen bör vara en tid för avkoppling och familjeliv. Tyvärr är det inte så det ser ut för många. Vi stressar för att hinna fixa julmat, köpa julklappar och åka runt för att hinna träffa diverse släktingar. Julhögtiden blir inte den lugna sköna avkoppling som vi alla behöver med jämna mellanrum. Att då klämma in ett antal ”måsteträningspass” i allt detta alt gå runt och ha dåligt samvete för att vi inte tränat gör oss bara mer stressade. Träning kan absolut ha avstressande effekt om det inte är så att det är ytterligare en sak som måste pressas in i schemat bara för att ”göra en bock i rutan”.

Låt den här julen fyllas av glädje och harmoni, sänk kraven och förväntningarna. Gläds över den träningen som du faktiskt genomför istället för att sörja den som inte blev av. Se möjligheterna till träning och inte begränsningarna. Att dra barnen upp och nedför en pulkabacke kan vara nog så jobbigt. Att under längdturen med familjen sticka iväg på en kort egen tur kan vara precis tillräckligt för att få det adrenalinpåslag som du behöver. Att göra några styrkeövningar eller rörlighetsövningar hemma under ca 20-30 minuter kan vara nog så jobbigt eller avkopplande för kroppen. Träna med glädje under jul och nyår och ta chansen att träna när tillfälle ges.

Appropå det, att träna på julafton är något som har blivit väldigt populärt de senaste åren. Många samlas och genomför olika sociala löpevents på julaftons morgon och många är med i facebookeventet ”vi som springer på julafton”. Jag brukar också träna på julaftonsmorgon bara för att jag tycker att det är en otroligt skön start på dagen. Sannolikt kommer jag även att göra det i år. Ska du träna på julafton?
IMG_0051

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *