Januarifokus 2015

Nytt år innebär många nya nyårslöften för många. Jag har valt att inte ha några nyårslöften i år, istället kommer jag att ha olika fokus olika månader. Ofta lovar man så mycket saker som man ändå inte håller. Att ha olika fokus olika månader kan vara ett sätt att variera och periodisera träningen, det kan vara ett sätt att implementera en ny vana eller nästan vad som helst.

Mitt januarifokus i år är att jag ska lägga lite mer tid på min rumpa. Inte på sätt att jag ska träna sätet extra mycket för att få en snygg rumpa utan för att jag behöver jobba med kontakten med just rumpan. Jag har gjort det av och till under 2014 men nu känner jag att jag vill göra det ordentligt. Sätet är en otroligt viktig muskel när vi springer och det gäller att orka driva med höften så det finns alla anledning att vara stark och ha bra kontakt där.

20130719_072012

Jag ska rörlighetsträna och ”foamrolla” sätesmuskeln varje dag under januari vilket är något som jag behöver. Jag ska jobba med kontaktövningar varje dag t ex höftlyft. Jag ska också lägga extra mycket vikt på tekniken i mina benböj. Under kursen funktionell tränare fick vi syna varandras teknik och då visade det sig att jag går för mycket rakt ner istället för att först gå lite bakåt med rumpan när jag kör benböj. Det leder till att jag jobbar mer med framsidan än baksidan. Så fokus på tekniken för att verkligen hitta kontakten med rumpan. Att vara stark i rumpan är något jag behöver inför årets utmaningar:)

I övrigt så är uthållighetsträning i fokus under januari, både vad det gäller styrketräning och löpning.

Så tänker jag i januari, hur tänker du?

20141024_075400

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *