Intervalldags

Förra veckan bjöd långa intervaller i form av tusingar. Den här veckan blir det mellanlånga intervaller i form av 400 meters intervaller. Värm upp ordentligt, gärna med några ruschser efteråt så att det är rejält flåsig innan du drar igång. Har du tillgång till att springa på bana så är det ju häftigt att testa det men har man inte det så går det lika bra att springa där man vill. Springer du på bana så blir en intervall ett varv runt banan (förutsatt att den är 400 meter:) Har man ingen GPS-klocka eller en smartphone med appen runkeeper (eller liknande) för att mäta sträckan man ska springa så kan man ju alltid utgå från sin kilometertid, dela den på två och sedan ta bort lite tid till och springa intervallerna på tid istället.

400 meters intervaller är rejält jobbigt och ska så vara. För den ovane kanske det räcker med ca 3-4 st och för den mer rutinerade kan man springa upp emot 15 st. Dela gärna upp intervallerna i block, tex 2*2*400 meter med någon minuts vila mellan varje block eller 3*5*400 meter.

Vilan mellan varje intervall kan vara ca 60-90 sekunder och gärna gåvila. Anpassa passet utefter din egen förmåga och hur länge du har sprungit!

Kom ihåg att jogga ned när du är klar! Kör hårt!
20130712_172806

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *