I got the power

Med Loreens låt We got the power i öronen värmde jag upp inför kvällens löppass. Idag var det dags för 10 x 400 meters intervaller. Sist jag sprang det passet så satte det igång magen så mycket att jag var tvungen att besöka skogen:) Idag räckte det med att nervöskissa lite i skogen innan, jag mindes hur jobbigt passet var sist så jag var lite nervös och hade lite ångest innan. Under uppvärmningen så kändes benen pigga men jag försökte hålla igen farten och 2 kilometer senare var dags att dra igång.

Jag bestämde mig för att jag ville springa alla intervaller under 4 min/km fart. Det lyckades jag med, de flesta intervallerna gick mellan 3:55-3:58 fart. Det är kring 90 sekunder per intervall. Mellan varje intervall gick jag 100 meter och det tog ganska precis 1 minut. De första 7 intervallerna kändes helt ok, vid den åttonde började det bli tyngre (fick dessutom motvind då). Den nionde kändes bra och sedan var det bara att springa på det jag hade på den sista. Den tionde gick i 3:50 fart, jag var nere på 3:45 fart men jag orkade inte hålla det de sista 80 metrarna.

Jag kände mig stark idag och det var en härlig känsla. Jag tog en lugnare träningsvecka men endast tre träningspass (dock väldigt kvalitativa) förra veckan och det verkar ha gjort susen:) Lagom till nedjoggen hade min låtlista på Spotify börjat om från början och återigen spelades Loreens låt. Idag kände jag verkligen, I got the Power!20130909_20071520130909_200855

Med endorfinerna rusandes i kroppen fotade jag sedan dagens bålövning, bensänkningar.

Utgångsläge: Ligg på rygg med benen rakt upp i luften. Pressa ned svanken i golvet.
Genomförande: Sänk benen mot marken, stanna innan svanken lämnar golvet dvs när du inte orkar pressa ned svanken i golvet längre.

Vill du göra övningen lättare kan du göra den med böjda ben alternativt sänka ett ben i taget.IMG_1585IMG_1587

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *