Hemmaträningspass med kroppsvikten som belastning

Ibland har man inte tillgång till någon som helst utrustning. Det kan vara som för mig nu när jag var på på en snabb visit till vår sommarstuga förra veckan. Jag tog inte med mig några träningsredskap dit den gången då det var så pass kort tid. Här kommer ett träningsförslag på ett helkroppspass med endast den egna kroppsvikten som vikt. Jag körde det här passet häromdagen och det tog mig ca 30 minuter exkl uppvärmning.

Börja med att värma upp på något sätt, promenera, cykla eller spring i ca 10 minuter. Jag valde ut 6 övningar som täcker in nästan hela kroppen.

– Bulgariska utfall (utfall med bakre foten på en stol/bänk).
– Höftlyft
– Sidoplanka med press
– Armhävningar
– Ryggresning med latsdrag
– Burpees front release dvs burpees endast ned till armhävningsposition (inte hela vägen ned till marken)

Kör varje övning 20 repetitioner åt gången (utfall och sidoplanka 10 per sida) och totalt 5 varv. Det blir 100 repetitioner per övning totalt. Du kan själv välja hur många övningar du vill ha med beroende på hur mycket tid du har. Genom att köra övningarna i en cirkel utan vila mellan övningarna håller du intensiteten uppe. Det blir både svettigt och flåsigt. Perfekt att köra på semestern eller hemma när barnen sover. Kör hårt!

cropped-Banner2.jpg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *