Hemmaträning, Power 1000

Nu när jag är inne i min uthållighetsperiod vad det gäller styrketräning så har jag kört en hel del styrketräning hemma. När man tränar just muskulär uthållighet så tycker jag att det lämpar sig perfekt att träna hemma, med redskap eller med den egna kroppen som belastning. Om man är inne i en tyngre period kan det vara svårt att träna hemma då man ofta behöver tyngre vikter och kanske fler redskap. Visst kan man göra tuffa och otroligt jobbiga träningspass hemma genom att öka intensiteten i passen men vill jag komma åt det riktigt tunga gör jag det helst på gymmet. Jag tänkte att jag skulle bjuda er på träningspass som passar perfekt att göra hemma men även på gymmet om man vill. Det kan ju vara både tidsbesparande och kanske nödvändigt att träna hemma ibland om man vill att träningen ens ska bli av. Hemmaträningen kan varieras i oändlighet, man kan t ex köra på tid, ett visst antal repetitioner, tabatintervaller eller olika varianter av stegar.

Jag väljer att börja med ett pass som jag skrev om för nästan 2 år sedan. En av mina favoriter vad det gäller hemmaträning och helkropsspass, Power 1000. 10 övningar med 100 repetitioner av varje övning. Man måste göra klart alla repetitioner av en övning innan man får gå vidare till nästa. Man kör övningarna i en följd med så lite vila som möjligt. Tycker man att 100 repetitioner är mycket kan man bestämma sig för tex 50 eller 75. Välj ut 10 övningar, gärna så att det blir träning för hela kroppen. Här kommer ett förslag där man endast behöver ett gummiband:
– Benböj
– Armhävning
– Liggande latsdrag
– Höftlyft
– Dips mot bänk
– Axellyft åt sidan
– Utfallshopp eller utfallssteg
– Bicepscurl
– Bensänkningar
– Sidoplanka med höftpress (50 per sida)

När man har tagit sig igenom alla övningar så är man klar:) Lycka till och räkna med träningsvärk:)

dips
Passet kan ju även köras utomhus om man vill det, kanske om man är ute med barnen:)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.