Hemmaträning med kettlebells

Maken är fortfarande borta på jobb så då är det bara att passa på att träna när Lilleman sover. Idag blev det ett pass för hela kroppen med endast kettlebells som redskap. Jag äger två st kettlebells, en 8-kilos och en 12-kilos, och det räckte bra till dagens pass.

Efter uppvärmningen som bestod av ett gäng svingar med kettlebell så körde jag fem varv av följande övningar:
– Utfall med kettlebell på rak arm, 5 repetitioner per ben
– Renegade row, 5 repetitioner per arm
– Russian twist, 20 repetitioner
– Frivändningar, 5 repetitioner per arm
– Armhävningar, 10 repetitioner
– Thrusters med kettlebell, 10 repetitioner
– Windmill/väderkvarnen, 5 repetitioner per sida.

Jag filmade det sista varvet så ljuden, förutom mitt flåsande, som ni hör på filmen är Lilleman som precis vaknar till liv:) Därav att jag tittar en del rakt fram på russian twist-övningen istället för att följa kettlebellen med blicken som man bör göra:)

Jag gillar verkligen kettlebell som träningsredskap. Jag tycker att några av fördelarna med kettlebell är att man kan göra många övningar med endast ett redskap, den är lätt att förvara hemma eller att ta med (jag hade med en på semestern i somras) samt att den ställer lite krav på balans, koordination och bålmuskulatur. Ett grymt redskap helt enkelt. Även Lilleman brukar träna med kettlebell, fast då genom att gå med en kettlebell i sin lära-gå-vagn:) En kettlebell kan vara bra till mycket:)bild

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *