Härliga 10 km

Det här inlägget skulle egentligen handla om hela min påsk men dagens 10 km löpning är det enda jag vill skriva om:) Förra veckans träningsplan var ju bara att kasta i soptunnan då magsjukan tog sitt grepp om mig och jag tränade inte en enda gång på hela veckan. Löpmässigt var planen förra veckan att springa två lätta distanspass, ett på 6 km och ett på 8 km. I och med att inga av dessa blev av, och jag känner att jag bör öka mina löpsträckor då det endast är ca 7 veckor kvar till Prishtina halvmarathon, så tänkte jag att jag skulle fortsätta min plan, att öka distanserna vecka för vecka. Planen för den här veckan var att springa ett 10 km pass och det gjorde jag idag. Tanken var att ta det väldigt lugnt och känna av kroppen. Dels med tanke på magsjukan och dels med tanke på att förra veckans pass inte blev av.

Jag och familjen åkte till mina svärföräldrar i Hara. Min svärmor agerade barnvakt då maken var ute och rekade inför kommande bäverjakt. Jag fick med andra ord möjlighet att springa utan barnvagn, bara jag och helt egen tid. Jag hade för avsikt att låta kroppen bestämma tempot och jag trodde att det skulle bli ca 6 min per km. Den första km passerade på ganska exakt 6 min. De följande kilometrarna kring 5:45-tempo, någon kilometer strax under 6 min per km men det roligaste av allt var att de sista kilometrarna gick det bara fortare och fortare. Benen fick bestämma tempot och de bara trummade på. Sista kilometern gick på 5:16 och det var inte ens jobbigt:) Klockan stannade på 57:08 när jag hade sprungit 10 underbara km exakt 12 veckor efter Lillemans födelse.

Solen strålade, himlen var blå och jag hade fjällen som utsikt. Kan löpningen bli bättre?

20130401_16552720130401_165602

Det enda som kastade sin skugga över detta löppass var att jag kände att jag var tvungen att stanna och stretcha några gånger. Jag fick lätta känningar kring ena knät men efter lite stretch så kändes det genast bättre. Jag tänker dock inte låta det påverka den härliga känsla som jag känner just nu:) Jag blir så glad av att träna och framför allt springa.

Träningen resten av veckan kommer att vara minst ett löppass till, två strykepass och ev ett cykelpass. Gymmet som jag jobbar på ska den här veckan genomföra något som de kallar för ”Cykelinspiration”. Det är en workshop för spinninginstruktörer och kommer att innehålla ett spinningpass. Jag hoppas även på att få njuta av lite skidåkning om det underbara vädret fortsätter.

Min påsk i övrigt har bestått av en hel del godisätande, mycket frisk luft och familjehäng. Mina föräldrar kom hit på Långfredagen och de åkte hem idag. Vi hann med både stadsbesök, pimpling och långfärdsskridskor.

Vad har ni gjort i Påsk?

20130331_14435520130330_093137

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *