Gymmet en fredagkväll

Idag har det återigen varit strålande väder, jag älskar verkligen vårvintern i Jämtland. Jag och grannen tog med Lilleman och Tuva på en långpromenad. Tre timmar var vi ute inklusive ett fikastopp i Badhusparken/Vinsterstaden. Varm choklad i solen var gött:)

Tanken var sedan att ta ett pass på gymmet medan Lilleman sov eftermiddagslur men jag somnade med honom i soffan så det blev en eftermiddagslur för mig med. Det var nog välbehövligt då jag var mer vaken än sov mellan kl 03 och 04 i natt.

Detta ledde till att dagens gympass blev ett kvällspass istället. Jag kan meddela att det inte är mycket folk på gymmet en fredagkväll:)

Idag blev skivstången och pilatesbollen mina vänner på gymmet. Jag värmde först upp med 500 meter rodd och sedan tog följande övningar vid:

  • Frivändningar, 3*10 repetitioner med stången som belastning. Det märks att jag har tappat lite styrka….
  • Rodd med skivstång 3*15
  • Utfall med skivstång 3*15 på varje ben, inga vikter på då jag vill skynda långsamt med bukpress i och med svag bål för tillfället
  • Höftlyft med indragning på pilatesboll 3*10
  • Stålmannen på pilatesboll, 3*20
  • Benlyft 3*20
  • Olika varianter av planken

Idag har mycket fallit på plats:) När jag var och tränade så bestämde jag mig för hur jag vill träna det här året. Jag vill satsa på att bli en bättre och snabbare löpare så fokus kommer att ligga på löpträning. Vad det gäller styrketräningen som kommer den givetvis att vara prioriterad den med och målsättningen med den kommer att vara att bli bra ”allroundtränad”. Jag kommer att satsa på varierad träning för hela kroppen varje pass, antal repetitioner och upplägg kommer att variera varje pass. Jag vill dock fokusera på bålen och andra muskelgrupper som gynnar mig i löpningen. Jag vill köra en del alternativ träning till löpningen för att hålla mig skadefri och där är styrketräningen ett viktigt inslag. Inledningsvis satsar jag på två löppass i veckan och två styrkepass, träning utöver det blir det jag känner för och det som passar in i tillvaron för tillfället. Löppassen kommer de närmaste veckorna att vara lätta distanspass för bygga uthållighet. Gött, nu har jag en plan, nu kör vi:)

Hur tänker ni gällande er träning under 2013?

Även andra saker har fallit på plats under dagen, t ex rutiner vad det gäller Lilleman och planer för det egna företaget, en bra dag helt enkelt:)

Trevlig helg!

20130315_180820

20130315_181023

20130315_183642Dagens tips:) Hur vet man att man har valt rätt storlek på pilatesbollen? Jo, när man sitter på bollen så ska det vara ca 90 grader i knäleden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *