Front squat

Igår började jag min dag med att träna. Även om mitt knä känns bra nu så vill jag säkerställa att det förblir bra så jag fortsätter lägga stort fokus på styrketräning av benen. Som löpare vill man ha starka ben, stark rumpa och stark bål så för mig är det tre viktiga områden. Igår körde jag ett pass för just dessa muskelgrupper. En av övningarna jag gjorde var front squat. En bra övning för just bål, ben och rumpa. I en front squat har man stången på framsidan av kroppen vilket gör att en front squat ställer högre krav på magmusklerna än en backsquat. En frontsquat ställer också krav på rörlighet. Allt detta tycker jag gör front squat till en riktigt bra övning.

Såhär gör du en front squat:
– stå lite bredare än axelbrett och med tårna lite lätt utåt.
– placera stången på axlerna framför huvudet och håll stången i händerna strax utanför axelbredd. Låt stången rulla ut i fingrarna och pressa upp armbågarna så att de blir parallella med golvet (hur högt du får upp dem har med din rörlighet att göra)
– lägg vikten på hälarna, skjut bak rumpan och böj sedan på benen. Tänk på att jobba utåt med knäna när du går ned så undviker du att de faller inåt.
– gå gärna ned så att höften kommmer under knäleden innen du vänder uppåt igen. Stanna dock innan överkroppen faller framåt, dvs du ska kunna hålla överkroppen så gott som upprätt under hela övningen.
– se till att du har bra stöd i magen i hela övningen men framförallt på vägen upp behöver du spänna magen och jobba med buktrycket.
– pressa upp till startläget

Första gången som du gör övningen kanske det räcker med ett kvastskaft just för att känna in tekniken och utmana din rörlighet. Efterhand kan du börja lägga på vikt. Det här är en av mina favoritövningar för benen. Vilka är dina favoriter?20141024_075400

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.