Flexibilitet i träningsplaneringen

Det här har verkligen varit en vecka då inget har blivit som det var tänkt med träningen. I måndags hade jag planerat in vila eftersom vi kom hem sent på natten mot måndag. Vi hade varit i Göteborg och vårt tåg var några timmar försenat hem. Maken åkte på långväga jobb och jag visste att allt ansvar för Lilleman låg på mig. Måndag lunch ringer dagis, Lillleman är sjuk och det blir VAB. Detta leder till att tisdagens gymträning blir inställd och det får bli en löptur med barnvagnen istället och sedan 30 min rörlighetsträning efter det. I och med att jag vill köra lite tyngre styrka nu så passade det dåligt att träna hemma, jag ville att veckans gympass skulle bli på gym.

20150122_102441

Onsdag fortsatt VAB och ingen träning. På torsdagen fanns tankar på att springa backintervaller med barnvagn. Det lockade inte särskilt mycket då jag visste att tekniken skulle otroligt lidande även om passet skulle vara jobbigt. Som tur var meddelade maken att han skulle komma hem en dag tidigare vilket öppnade upp för sena backintervaller. Kl 21:15 stack jag iväg för ett pass korta backintervaller, så välbehövligt efter en viss frustration under de senaste dagarna.

20150106_191806

På fredagen kom jag iväg på jobbet och maken tog vid hemma. Tanken var att jag skulle ta igen tisdagens förlorade gympass efter jobbet. Dock var det full fart på jobbet vilket slutade med 4 timmars övertid så jag slutade 20:00 på fredag kväll. I och med att jag inte ätit något mer än ett äpple sedan lunch kändes det inte aktuellt att träna.

Lördag morgon hade jag planerat in att springa långpass med Beaktiv. När jag vaknade i morse så hade jag lite förkylningskänningar vilket ledde till att jag inte ville chansa och springa ett långpass. Planen fick alltså ändras igen och jag kände mig lite less. Det blev gymmet istället och ett pass för hela kroppen. Det återstår att se imorgon om det var ett bra drag eller inte….. Känns kroppen bra imorgon blir det veckans sista löppass och lite mer rörlighet som står på agendan. Efter den här veckan har jag dock insett att vad som helst kan hända så jag räknar inte med något.

Trots en massa omplanering så har jag snart fått med all planerad träning för veckan, kanske inte helt enligt plan men ändå med bra utspridning mellan träning och vila. Det gäller vekligen att ha en viss flexibilitet i sin träningsplanering utan att för den sakens skull använda uppkomna saker som en ursäkt för att inte träna. Jag gillar att följa en plan och har lite svårt för detta med flexibilitet men så länge passen genomförs är jag oftast ganska nöjd:)

Hur tänker du kring flexibilitet i din träning?

20141226_105356

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.