Fas 2

Jag är nu igång med fas 2 i min rehabplan. Fas 1 innebar excentrisk träning för framsida/baksida lår och vader i stabila positioner (typ maskinträning), stretch av samma musklergrupper samt funktionell träning för bålen. Fas 1 skulle pågå i ca 2 veckor men jag körde på med den lite längre. Fas 2 innebär fortsatt excentrisk träning av lår och vader fast nu i instabila positioner. Det innebär träning med fria vikter, TRX, kettlebell etc. Det känns otroligt motiverande då jag gillar den typen av träning mer än maskinträning. Fas 2 ska pågå i 6 veckor.

Fas 2 innebär också att jag ska fortsätta stretcha, träna bålen och fortsätta med lätt löpning. En sak har tillkommit i programmet och det är excentrisk spänstträning dvs hopp ned från saker. Anledningen till att jag ska träna excentriskt är att man är starkare i den excentriska fasen än i den koncentriska och i och med att det är en sena som ska tränas upp så behövs det tyngre träning för att stärka upp senan.

Idag blev det ett gympass med övningar såsom enbensbenböj i TRX och marklyft med KB kombinerat med en hel del andra övningar för höft och bål. Passet avslutades med stretch och följande övning är den som jag tycker känns mest i mitt numera lite inflammerade knä.IMG_4183

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *