Fas 1

När jag var till sjukgymnasten/naprapaten förra veckan så fick jag lite tips och tankar kring hur jag ska tänka gällande träningsupplägg för mitt inflammerade knä. Jag kan inte detta med inflammationer (har aldrig haft någon förut) så jag kände att jag behövde hjälp. Jag fick en kortisonspruta i feb/mars och knät blev mycket bättre efter det men inte helt bra. Nu har jag fått ett tänk som är uppdelat i tre faser. Fas 1 som jag befinner mig i nu består av:
– excentrisk träning i stabila positioner
– funktionell träning för bålen
– stretch, framförallt baksida lår och vader

Fas 1 ska pågå i två veckor innan jag går vidare. Med excentrisk träning menas övningar då jag ”håller emot på tillbakavägen”. Vi kan tänka oss en benspark i maskin, jag lyfter upp vikterna med hjälp av båda benen och sedan håller jag emot vikten på vägen tillbaka med endast ett ben.Man är starkare i den excentriska fasen än i den koncentriska fasen (då man lyfter upp vikten). NU är det en sena i knät som jag ska stärka och då är det den excentriska fasen som jag ska jobba i, just för att det är tyngre.

Med stabila positioner menas övningar i maskin t ex benspark, legcurl osv men även övningar i smithmaskin. Jag ska köra en övning för framsida lår, en övning för baksida lår samt en övning för vaderna varannan dag i fas 1. Första gången jag körde den här veckan körde jag i maskin och igår valde jag att hålla till i smithmaskinen. Jag körde benböj där jag höll emot på vägen ned med ett ben och nyttjade sedan båda benen på vägen upp. För baksidan körde jag raka marklyft, jag höll emot på vägen ned med ett ben och tog hjälp av båda på vägen upp.

Som uppvärmning så sprang jag ca 5 km i lugn fart. Fas 1 pågår denna och nästa vecka, sedan blir det fas 2.

Trevlig nationaldag på er!2013-12-13 14.17.40

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *