Fartlek

Nu är det dags för nästa del i min serie om de olika löppassen. Idag kommer det att handla om fartlek. Fartlek är nästan som ett intervallpass och precis som det låter så leker man med farten under passet. Man höjer helt enkelt farten när man känner att man vill eller så nyttjar man terrängen. Man kan t ex öka farten mellan olika objekt t ex lyktstolpar eller andra föremål i terrängen.  Man kan även nyttja klockan för förutbestämda fartökningar. Skillnaden mot ett intervallpass är att oftast så är inte fartlekspassen lika planerade. För otränade är fartlek att bra pass då fartökningen inte behöver så stor. Ett bra sätt att komma igång och springa på helt enkelt. En klassiker är ju att springa mellan lyktstolpar, tex springa mellan två lyktstolpar för att sedan gå två lyktstolpar och sedan efterhand öka på längden på löpsträckan tills dess att man orkar springa en längre sträcka sammanhängande.

Pulsen bör ligga någonstans mellan 80-90 %, något högre för tränade personer. Ska man göra rejäla fartökningar under passet bör man ta hänsyn till det under uppvärmningen och se till att springa något stegringslopp eller liknande under uppvärmningen så att man blir ordentligt varm samt får upp flåset. För den som vill komma igång och springa så är det inte så viktigt då fartleken kanske består av att variera gång och löpning.

I lördags var jag och maken ute på ett gemensamt löppass. Lilleman var med i barnvagnen och vi bestämde oss för att springa ett fartlekspass. Jag hade egentligen tänkt att springa backintervaller men vad gör man inte för att få lite sällskap:) Planen blev att springa till Lillsjön som uppvärmning och sedan skulle vi springa åt varsitt håll runt sjön. Den ena av oss skulle springa i ett lugnare tempo och ha barnvagnen och den andra skulle springa i ett högre tempo. När vi möttes skulle vi byta roller med varandra. Det är ca 2,5 km runt sjön. Jag började i det högre tempot och jag hann ca 1,3 km innan jag mötte maken.

Jag hann med tre rundor i det högre tempot och maken två. Löpning i det lägre tempot blev ca 6-7 minuter. Jag försökte springa på ordentligt varje gång det var min tur så jag var rejält trött efteråt. Som nedvarvning sprang vi hem. Totalt landade passet på 9,5 km. Ett bra pass och otroligt roligt att springa tillsammans:)IMG_9901

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.