Engelberg

Här kommer en rapport från vår weekend i Engelberg. Vi hade funderat på en weekend i alperna ganska länge men vi bokade veckan innan vi for. Det var en hel del olika saker som behövde falla på plats, tex barnvakt och ledigt från jobbet samtidigt:) Förra tisdagen tog maken och Lilleman bilen till mina föräldrar och på onsdagskvällen kom jag efter med tåg. Torsdag lunch styrde vi mot Arlanda. Landade i Zurich torsdag kväll och åkte sedan buss till Engelberg. Vi hade köpt en paketresa dvs, flyg, buss, hotell och liftkort. Tre dagars skidåkning hade vi framför oss och för mig som var i alperna för första gången som blev det en grym fullträff. IMG_3235

Tre dagar med blå himmel och strålande sol. Det var varmt i luften, vi åkte i endast underställ och skalplagg. Jag som har en förmåga att alltid frysa var inte ens kall. Backarna bjöd på fint och bra underlag vilket var bra för mig som inte är så vass på att åka slalom. Jag gick lite i makens skidskola och kände att jag utvecklades som skidåkare:) Vi åt lunch på restaurangerna i backen och hängde sedan kvar på afterski i backen. Både ”Glywain” (jag vet inte hur det stavas) och en kaffedrink slank ned i solskenet.

Tid utan Lilleman gav oss möjlighet att prata och planera inför framtiden, både vad det gäller jobb, företag och privatliv. Jag velar lite av och till med vad jag vill framöver men med några dagars reflektion tror jag att jag börjar landa någorlunda i vad jag vill och vad som är viktigt i livet.IMG_3273

Allt med resan var super förutom ett litet missöde. Vid ett tillfälle så hakade jag och maken ihop med våra pjäxor när vi åkte av liften, Min skida gick år ena hållet och mitt knä åt det andra, vilket resulterade i att mitt vänstra knä vreds till. Jag kan inte med ors beskriva hur less jag blev och på kvällen måste jag erkänna att det kom några tårar. Jag som precis kände mig bra i mitt högra knä som strulat i nästan 3 månader. Jag lindade knät på kvällen och dagen efter kändes det bättre men jag valde att avstå sista skiddagen då jag inte ville riskera något. Jag åkte med upp i backen och satt och läste i solen samt funderade över livet. IMG_3301

Jag har fortfarande känningar i knät och det är svullet. Det är ömt när jag trycker i hop det. Jag äter Voltaren och tycker att det går åt rätt håll men vi får se. Kanske ska jag kolla upp det med min läkare. Jag tror dock inte att något är trasigt, då skulle jag haft mera ont tror jag. Det är ju helt sjukt, jag har tränat hela livet och aldrig haft problem med mina knän och nu har båda mina knän trasslat för mig inom loppet av tre månader:) Det suger och får mig att fundera på hur jag ska hantera den här löpsäsongen och framför allt hur jag ska göra med Åre extreme challenge. jag får avvakta någon dag och se hur det känns innan jag fattar några förhastade beslut. Allt handlar ju om perspektiv och det kunde ju faktiskt ha varit värre, jag kan både stå, gå och cykla:)IMG_3341

Trots detta så är jag otroligt nöjd med resan och det kommer att bli fler alptripper framöver.