En månad senare…

Igår var det exakt en månad sedan yngste sonen såg dagsljuset för första gången och vände upp och ner på våra rutiner. Jag tänkte att jag skulle berätta lite om hur min träning har sett ut under den här tiden. Jag hade ju förmånen att kunna träna hela graviditeten ut, jag hade till och med träningskläder till jobbet den dagen förlossningen drog igång:) Mitt sista styrkepass körde jag tre dagar innan förlossningen:) Jag är helt övertygad om att min träning under graviditeten bidrog till att min återhämtning efter kejsarsnittet har gått så bra. Jag kan känna av snittet ibland och min känsel kring snittet är påverkad annars undrar jag ibland om jag ens varit gravid:) Jag hade ju förmånen att inte ha några direkta krämpor under graviditeten, inga foglossningar eller så samt att jag endast gick upp knappt 9 kg, det har nog också bidragit till att kroppen känns så bra. Jag vet dock att jag ska ta det lugnt med upptrappningen av träningen ändå…. men det känns svårt när det känns så pass bra….

Jag har sedan någon dag efter förlossningen jobbat med knip- och aktiveringsövningar. Jag har kört de övningar som jag skrivit om här samt att jag kör efter Mammamageappen också, lite hängslen och livrem:) Det som har förvånat mig är att min kontakt med de djupa magmusklerna verkar vara så bra. När jag kände på magen förra veckan för att kontrolla min separation av den raka magmuskeln så blev jag överraskad, ca 1 cm i separation i avslappnat läge och vid aktivering ingen alls och jag hade inga problem med att hitta aktiveringen, det var nästan så att det var svårt att inte aktivera de inre magmusklerna. Det känns som att aktiveringsträningen under graviditeten verkligen har gett resultat.20160128_110015

Inom första veckan efter förlossningen började jag promenera. Efter ett kejsarsnitt rekommenderar man cirkulationsträning för att påskynda läkningen av snittet samt för att undvika blodpropp. Efter hand har promenaderna blivit längre och numera är de mellan 30 och 60 minuter. Jag har även testat på att cykla lugnt, just för cirkulationens skull, samt att åka några lättare pass skidor. Skidåkningen har varit mer av karaktären ”gå på skidor” då jag har velat undvika stakrörelsen då jag inte velat påfresta magen efter snittet. Min tanke är att försöka få till 5 promenader/skidpass/lätta konditionspass per vecka. 20160131_130501

Vad det gäller styrketräning så har jag precis börjat att komma igång med den igen. För två veckor sedan började jag smyga in någon enstaka styrkeövning såsom höftlyft, benböj och stående rodd i TRX i samband med aktiveringsövningarna. I fredags körde jag mitt första styrkepass innehållande 5 styrkeövningar. Varje övning med fokus på att hålla aktiveringen i bålen som främsta fokus och endast med kroppen som belastning. Två styrkepass per vecka är målet. 20160205_134220

Aktiveringsövningarna försöker jag få till varje dag men det lyckas jag inte alltid med. Jag skulle behöva sätta upp en kom-ihåg-lapp så att jag kommer ihåg dem:)

Så ser läget ut just nu utefter mina förutsättningar! 20160130_100232

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *