Draken

Som jag skrivit tidigare så är draken en av de mina rehabövningar som jag kör. Jag har känt till den sedan innan men väldigt sällan kört den. Nu har den blivit en favorit som kommer att få hänga med mig ett bra tag framöver, även när knät har blivit bra. Övningen kan göras lätt utan vikt och vart efter som man blir starkare så kan man lägga på vikt. Övningar stärker både baksidan och framsidan på benen samt rumpan. Den känns även bra för stabilitet och balans. En bra övning för löpare:)

Den är mer utmanande än man kan tro, särskilt i det övre läget. Gör övningen långsamt och öva på tekniken innan du tar en vikt och kom igång att spänna bålen!

Genomförande:
Stå på ett ben. Luta överkroppen framåt samtidigt som det fria benet rörs bakåt. Stoppa rörelsen när kroppen är i en rak linje.Armarna sträcks ned mot golvet. Kom därefter tillbaka till stående position, lyft knät upp tills du håller ca 90 grader i höften. Rör armarna upp mot taket och gå upp på tå med det benet du står på. Kom långsamt tillbaka till utgångsställningen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.