Dags för veckans intervaller

Sent om sider, här kommer veckans intervallpass. Vi har inte fått till internet här hemma i huset därav förseningen. Förra veckan körde vi långa ingervaller. Den här veckan är det dags för korta intervaller, närmare bestämt 1 minuts intervaller.

Enligt rutin så vill vi värma upp ordentligt innan vi springer intervaller. Du ska vara rejält varm samt vara ”flåsig” innan du börjar. Ca 15 minuter löpning i stegrande fart kan räcka. Känner man inye sig tillräckligt varm kan man springa ett stegringslopp/koordniationslopp där man efter hand ökar farten under ca 80-100 meter.

Nu till själva intervallerna, tanken är att vi ska springa i 60 sek och vila 30 sekunder. Jag tänker mig aktiv vila där vi går eller joggar framåt. Antalet intervaller beror på erfarenhet och jag föreslår 3-4 intervaller x 2 för den ovane (vila ca 2 min mellan de två blocken) och 10-15 st i rad för den vane löparen. Avsluta passet med att jogga ned i minst 10 min.

Försök hålla samma fart på samtliga intervaller och lycka till!DSC_0376

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.