Dags att komma ikapp

De senaste dagarna har jag befunnit mig i norra Jämtland, närmare bestämt i Jorm. Makens äldsta bror hade ordnat med höstridning via företaget Rid i Jorm. Jag och maken red dock inte utan vi vandrade med Lilleman på ryggen och mötte upp ryttarna uppe på fjället. Torsdagen bjöd på underbart väder och vyerna var magiska. Fredagen bjöd på varierande väder, sol, moln och regn om vartannat. Vi var på fjället i två dagar och detta var första gången som jag var på fjället och ständigt hade någon annan som lagade maten. Det var inte helt fel och arrangörerna lagade grym mat. Igår när vi kom ner från fjället bodde vi över på Korpens öga. Vi badade badtunna och åt got mat innan vi i morse styrde kosan hem över via Hällingsåfallet. Det har med andra ord varit grymma dagar och jag är verkligen glad att vi har varit en del i fjällen de senaste veckorna. Det är så vackert såhär års. Vi konstaterade att detta var Lillemans femte fjälltur på 8 månader:) Jag kan ärligt säga att jag gärna skulle vilja springa lite mer i fjällen men just med Lilleman på ryggen så blir det ju svårt. Allt får ha sin tid och jag drömmer redan om en längre löptur i fjällen nästa år.

20130912_143616

Väl hemkommen drog jag ut på en kort och lugn löprunda. 30 min där kroppen fick bestämma tempot. Efter ytterst lite sömn natten som var samt dålig sömn natten innan så var jag inte upplagd för mera. Syftet var att det skulle vara energigivande inte energikrävande. Sedan var det dags att komma ikapp vad det gäller utmaningen 30 bålövningar på 30 dagar, jag fotade 5 st idag på Sportsgym Tegelplan här i Östersund.

Väderkvarnen/windmill
Utgångsläge: Stå axelbrett med en kettlebell på rak arm. Vinkla fötterna lite grann åt det håll som du inte har kettlebellen i handen.
Genomförande: Böj dig sedan lite snett framåt och låt handen följa benet ned mot foten. Gå så långt ned mot foten som du kan. Håll blicken på kettlebellen. Återgå sedan till utgångsläget.IMG_1588IMG_1591

Joystickrotationer
Utgångsläge: Stå axelbrett och håll en skivstång på står på ena änden i händerna.
Genomförande: Rotera överkroppen åt ena hållet. Stången går då snett neråt. Stanna innan fötterna lämnar marken. Återgå till utgångsläget och rotera sedan åt andra hållet.IMG_1604IMG_1606

Benlyft med skivstång och rotation
Utgångsläge: Ligg på rygg på marken med en skivstång i händerna. Pressa ned svanken i marken.
Genomförande: Lyft sedan fötterna ock sikta på ena sidan av skivstången. Stanna när fötterna nuddar skivstången alternativt när rumpan börjar lätta från marken. Ha så raka ben som du kan. Återgå till utgångsläget och gör sedan samma sak åt andra hållet.IMG_1599IMG_1602

Crunches i cablecross
Utgångsläge: Fäst ett rep i den övre trissan i en cablecross. Ställ dig på knä på golvet framför cablecrossen och ta tag i repet med händerna. Böj dig lite lätt framåt.
Genomförande: Dra in hakan mot bröstet och dra sedan huvudet neråt och in mot magen. Det är magen som ska jobba så se till att det är där fällningen sker och inte i höften. Tänk dig att du gör en crunch fast stående på knä. Återgå till utgångsläget.IMG_1623IMG_1622

Rotationer i cablecross
Utgångsläge: Fäst ett handtag i den övre trissan i en cablecross. Ställ dig så att du har sidan mot cablecrossen. Fatta tag om handtaget med båda händerna. Ha blicken mot händerna,
Genomförande: Rotera med hjälp av bålen så att handtaget går snett nedåt åt andra hållet. Tänk på att det är bålen som ska jobba, undvik att dra med armarna. Blicken ska följa med handtaget. Vänd innan fötterna lättar från golvet. Återgå till utgångsläget.
IMG_1628IMG_1631

Nu ska jag krypa upp i soffan med en chokladkaka. Maken har åkt på jakt och kommer åter imorgon. Lilleman sover så jag är alldeles själv och det ska jag njuta av. Trevlig lördag kväll!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *