Crossfit, löparkurs och sista kvalitetspasset

Igår kväll var det full rulle precis som det har varit de senaste veckorna på tisdagar. Överlämning av barn nästan i dörren har nästan blivit rutin då jag måste åka precis när maken kommer hem, ibland blir det nästan för tight för att det ska vara kul. Tisdagskvällar för mig de senaste veckorna har sett ut på följande sätt:
– Kl 17, håller pass, HIIT Performance (Crossfit)
– KL 18:00, håller löpkurs för Sportsgyms räkning
– Kl 19:30 egen träning, oftast intervaller

Som ni ser, ett ganska tight schema. Jag har dock valt att göra på det sättet för att inte vara borta alltför många kvällar i veckan. Igår blev det än mer stressigt när jag inte hittade ”pluppen” som jag öppnar musikskåpet på gymmet med. Jag åkte hemifrån 10 min innan passet började. I stressen glömde jag pengar till parkeringsautomaten så det var bara att hoppas på att jag inte skulle få böter…, vilket jag inte fick, puh:)

Lite lätt överladdad anlände jag till passet som var fullbokat, härligt:) Igår var det fokus på ben och dagens WOD (workout of the day) var en AMRAP (as many rounds as possible) på 17 min bestående av:
– 5 marklyft
– 10 toes to bar
– 15 djupa benböj

Innan vi drog igång körde vi lite rörlighetsträning (ja, jag har snöat in på rörlighetsträning på senare tid:) och teknikträning på marklyft.

Efter passet satte jag mig i bilen och drog iväg till Hofvallen där jag och Christer skulle hålla sista träffen med vår löparkurs. Vi gick igenom olika typer av löppass och träningsupplägg innan vi värmde och sedan sprang 400 metersintervaller på bana. Vi sprang i 10 min med 100 meters gångvila mellan intervallerna och sedan vilade vi i 2 min innan vi sprang i 5 min till.  Deltagarna verkade nöjda med kursen, de tyckte att jag och Christer kompletterande varandra bra. Kul att höra! Vi får väl se vad de skriver i den ”riktiga” utvärderingen:)

Jag hade tänkt att springa mina intervaller på bana efter löpkursen men det var så mörkt och jag ville verkligen kunna fokusera på att hålla farten igår så jag åkte till gymmet och sprang på löpband för första gången i år. Det är inte det jag gillar bäst men så fick det bli i alla fall. Det var dags för sista kvalitetspasset innan Hässelbyloppet. Planen var 4x3x200 meter. Jag värmde i 15 min varav de sista 5 var i stegrande fart. Sedan ställde jag bandet på 3:55 min/km fart och körde igång. Farten kändes lätt så efter de första fyra så ökade jag till 3:50 fart. Varje intervall tog ca 45 sek att springa och jag vilade ca 20 sek mellan varje och mellan varje serie vilade jag i en minut. Inför den sista omgången höjde jag tempot till 3:45 samt att jag även höjde lutningen på bandet och det var inga problem. Jag kände mig nöjd med passet och nu är det bara lite lätt distans och vila som väntar innan söndagens millopp samt att tänka positiva och snabba tankar:)

Tyvärr kan jag inte bjuda på några bilder från igår då min telefon verkligen har gett upp.  Ett tips, spring inte med telefonen i sport-BH-:n. Det kan lätta komma fukt i den då:) Kosovo

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.