Bli en bättre löpare – stegfrekvens

Vi har nu gått igenom hela kroppen från fot till huvud så jag tänkte att jag skulle skriva några rader om det här med stegfrekvens. Många löpare springer med långa steg och låg stegfrekvens. När man pratar om stegfrekvens brukar man säga att man ska sträva efter att ha en stegfrekvens på någonstans mellan 180-190 steg per minut. Då får du ett bra flyt i löpningen samt att du lättare får till en bra löpteknik. De flesta tycker att det känns jättefort men man vänjer sig ganska fort.

Om du vill kontrollera din stegfrekvens så kan du lätt göra det genom att räkna varje gång du sätter ned t ex höger fot i marken under 30 sekunder. Ta sedan den summan du får gånger fyra, då får du fram din stegfrekvens under en minut. Kontrollspring gärna en gång till och se om du får samma summa. Hamnar du kring 165 eller lägre kan det finnas fördelar med att öva upp din stegfrekvens. Jag upplever att många som springer med låg stegfrekvens också springer med låg knäföring och lite sittande så mycket i löpsteget hänger ihop.

Det sägs att det finns appar som man kan ha till sin hjälp för att hitta en bra stegfrekvens men jag känner inte till några sådana:)

Trevlig helg!2014-07-08 09.09.59

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *