Bli en bättre löpare – överkroppen

Vi jobbar oss uppåt längs kroppen och nu har vi kommit till överkroppen dvs bål, armar, axlar, händer, hållning och blick. Jag tycker att det är svårt att dela upp dessa då de hör ihop så jag skriver om dem tillsammans i ett och samma inlägg. I bålen vill vi ha en lätt anspänning så att vi hela tiden har bålen låst i fördriktningen. Det är lätt hänt att man roterar lite med bålen, särkskilt om man för armarna från sida till sida när man springer istället för framåt. I kombination med en kontriollerad bål vill vi ha en stolt hållning med axlarna tillbakadragna. På så sätt undviker vi rotation i överkroppen. Vi ska vara avslappnade i axlarna, undvik att dra dem upp mot öronen. Blicken fäster vi långt framför oss så att vi undviker att titta ned i marken frakt framför oss.
IMG_4884
Armarna ska vara låsta i ca 90 grader i armbågsleden. Armrörelsen ska ske i axelleden och på så sätt rör sig armen framför och bakom kroppen. Tänk på att ”dra in” armarna mot kroppen så att armarna förs fram och tillbaka utmed kroppen i fördriktningen. Tänk dig en servitris som vrider upp handen för att kunna hålla i tallrikarna om du har lätt för att sprida armarna åt sidorna. På så sätt får du in armarna nära kroppen. Armen ska föras bakom kroppen och ungefär upp till axeln/hakan framför kroppen. IMG_4888IMG_4917IMG_4919
Var avslappnad i händerna, du ska kunna hålla ett chips i vardera hand utan att krossa det. Nyttja armarna i löpningen men var avslappnad i framför allt händer och axlar.IMG_4933
Nu har vi gått igenom hela kroppen. Härnäst väntar lite mer löpteknikska detaljer! På återseende:)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *