Bli en bättre löpare – höft och knä

Jag fortsätter skriva i kategorin ”Bli en bättre löpare” och nu har vi jobbat oss upp till knä och höft. Vad det gäller knät så är det vanligt att vi löpare springer med låg knäföring och att det endast är underbenet som rör sig. När vi springer vill vi att knät ska lyftas från höften, dvs att lårbenet faktiskt rör sig när vi springer. Titta på sprinterlöparna, de springer med väldigt hög knäföring. Riktigt så högt behöver vi inte lyfta knäna men vi kan ha dem i åtanke som en påminnelse om att springa med högre knäföring. Vi vill också springa med ett spetsigt knä dvs att vi får en spetsig vinkel på knät när vi springer. Det är jobbigt och ovant att springa med en högre knäföring så det kommer att kännas ordentligt i början. image
Vad det gäller höften så ska man driva med höften framåt/uppåt. Det ska vara höften som driver löpsteget. Höften ska nästan befinna sig framför kroppen från sidan sett. Tänk dig även att du ska knipa lite med skinkorna och att du har en tråd fastsatt i huvudet som drar dig uppåt så att du får upp höften. Kom även ihåg lutningen som jag skrev här. Lutningen gör också att du får fram höften. Jag tycker att man genom att ändra läget på höften och lutningen verkligen känner stor skillnad, framför i lätthet och fart. Det blir nästan som en gas/broms. Testa! Lycka till! image

3 reaktion på “Bli en bättre löpare – höft och knä

  1. Hej!

    Klassiska råd. De är lätta att hitta men motiveringarna är desto glesare…
    ”Vi vill springa med ett spetsigt knä”. Det man undrar är klassiska ”varför?”.
    Lutningen är lättare att räkna ut, att låta gravitationen göra en del av jobbet.

    Mvh

    Tomas

    • Tack för din kommentar! Anledningen till att man bör springa med ett spetsigt knä är att man då får ett högre knälyft och man hinner runt med hela löpsteget vilket gör att vi landar med foten rakt under kroppen istället för framför kroppen. Att landa med foten under kroppen istället för framför gör att du får med dig farten bättre i varje steg men det ger också minskad skaderisk då du har en fotled, en knäled och en höftled samt en massa muskler som dämpar stöten varje steg. Hoppas att det var svar på frågan:) Gott nytt år!

      • Tack för svaret men än är jag inte nöjd 😉
        Landa under kroppen köper jag, där är anledningen uppenbar (även för mig). Man ska/bör alltså ha höga knälyft för att ”hinna runt”. Att hinna låter för mig som att det är bråttom. När foten lämnat marken bakom en ska den flyttas fram för nästa isättning. Ju längre väg den ska flyttas desto längre tid tar det eller desto snabbare måste den röra sig.
        Jag har hört rådet att foten ska röra sig som på ett hjul (utom vid markkontakten då). Kanske mer som Globen 🙂
        Lyfts foten högre så måste knät böjas mer, samma sak alltså. En annan liknelse jag läste var att springa som om det låg stockar på marken. Syftet är detsamma men även här saknas motiveringen.
        Nåja, detta är ju bara en liten helig sten jämfört med templet 180 steg per minut.

        Mvh

        Tomas

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *