Basövningar på gymmet

Idag var det dags för ett helkroppspass på gymmet. Jag hade bestämt mig för att köra basövningar, det vill säga övningar som engagerar flera muskler i kroppen. Grannen hakade på till gymmet samt att Lilleman var med i vagnen. Jag tyckte att jag hade lagt upp det hela på ett bra sätt, kort promenad med vagnen innan jag gick till gymmet för att han skulle somna. Och det gjorde han, problemet var bara att han vaknade 5 min innan vi kom in på gymmet och var pigg och glad. Jag tänkte att han får väl ligga där och vara glad så kör jag på så länge. Det fungerade i ca 10 min sedan fick jag och grannen köra ett set och sedan passa barn ett set och så vidare. Tack grannen för all hjälp och tålamod, utan dig hade det inte blivit något träningspass:)

Passet då? Jo, jag värmde upp med 500 meter rodd. Jag gillar att värma upp i roddmaskin då det engagerar både över- och underkropp. Sedan valde jag ut följande basövningar:
– Frivändning (min personliga favorit)
– Stående rodd med stång
– Knäböj
– Chins
– Dips
– Bänkpress

Vi avslutade med 3×30 sek plankan med 15 sek vila i mellan.gymmetgymmet2

Utförande av knäböj:
– Placera stången på mjukdelarna på övre delen av ryggen
– Stå höftbrett eller bredare med fötterna
– Böj i knäleden och stanna vid ca 90 grader i knäleden (lite djupare än vad jag gör på bilden ovan), går du djupare än 90 grader engagerar du sätet mera.
– Pressa upp till startposition, det vill säga lätt böjda ben

Att tänka på:
– Spänn magen, bålstabilitet!
– Rikta blicken uppåt så blir det lättare att hålla överkroppen upprätt.

Det blir en bra träningsvecka det här, löpning i måndags, skidåkning (med hund och pulka) igår och gymmet idag. Imorgon ska jag springa med en god vän och sedan får det bli vila på fredag:)

Nu är det dags att sova…

En reaktion på “Basövningar på gymmet

  1. Tack själv. Det var bara roligt att få hänga med Lillen när han var vaken. Det var nog det han hade tänkt på; att jag mest träffat honom när han sover 🙂
    Roligt pass, skoj att köra lite basövningar, det var ett tag sen. Du ser stark ut i gymmet!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *