Barfotalöpning

Jag prenumererar på Runners world sedan något år tillbaka. Jag känner att jag får idéer och inspiration av att läsa den. Häromdagen damp det ner en ny tidning i brevlådan. I det här numret var det en bra artikel om barfotalöpning som har blivit så populärt. L-G Skoog hade skrivit artikeln. Han skriver att lägga in barfotalöpning i sin träning stärker musklerna i fötter och underben, man landar lite mer på framfoten och mellanfoten och man lär sig springa med ett kortare steg. Den styrkan och flexibilitet som du bygger upp av att springa i barfotaskor kan du ha nytta av när du sedan springer i vanliga skor. Lätta skor ger också ett snabbare löpsteg. Barfotalöpning kan således ha många fördelar.

LG skriver dock att man ska vara medveten om skaderisken, det gäller att skynda långsamt. Det är lätt att dra på sig skador i i mellanfotsbenet, hälsenorna, vaderna, knäna och höfterna om man inte börjar försiktigt. L-G rekommenderar att man börjar i en minimalistisk sko och lägger in korta löpsekvenser på 10-15 minuter i sina löppass en till två gånger per vecka och sedan ökar barfotainslagen med 5-10 min per vecka.

L-G skriver också att han anser att många har tagit barfota-debatten på för stort allvar och att många tror att det är det enda rätta sättet att springa på och att dämpande skor inte är något att ha. Det intressanta med det är att L-G skriver att nästan inga av våra svenska elitlöpare använder barfotalöpning just pga skaderisken.

L-G avslutar med att skriva att starka fötter och ben är en förutsättning för att man ska kunna löpträna regelbundet utan att dra på sig överbelastningsskador men att man inte bör ersätta all sin löpträning med barfotalöpning.

Jag känner att jag köper hans resonemang till fullo. Jag anser att barfotalöpning är bra men i rimliga mängder och som ett bra komplement till ”vanlig” löpträning. Så sa även de som höll i min löpcoachutbildning (Running Sweden). Jag fick boken Born to run i julklapp och den ska bli intressant att läsa. Den behandlar ju ämnet barfotalöpning och är kanske en del av anledningen till att barfotalöpning blivit så populärt.

Jag har själv aldrig sprungit i ett par barfotaskor men planerar att införskaffa mig ett par under våren och återkommer med mer tankar kring detta:)

20130308_163005

20130308_162408bokFörfattare är Christopher McDougall

3 reaktion på “Barfotalöpning

  1. Några av de bästa passen är lätt att slänga strumpor å skor och köra barfotaintervaller på gräsplanen på Fyrvalla.. det är frihet det 😉 snabbt på diagonalen och lungt på kortsidorna. Fan vad jag längtar till sommaren nu!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *