Bålträning

Idag blev det ett ”hemmaträningspass” med fokus på överkropp men främst på bålen. Jag försöker att träna bålen specifikt en gång per vecka även om den hänger med och jobbar på de andra styrkepassen jag kör också.

Bål- eller coremusklerna som man också kan säga är viktiga och används i nästan allt vi gör. De olika musklerna har olika funktioner. Tillsammans bildar de ett starkt bälte kring bålen som både stabiliserar kroppen och skyddar kroppen från skador.

Efter en graviditet är det extra viktigt att stärka upp bålen då den har blivit försvagad. Den raka magmusklen delar på sig samt att bäckenbotten får ett ökat tryck på sig i samband med att magen växer.  Bäckenbottens uppgift är att hålla ”allt” på plats man kan säga, därav att det är viktigt att ”knipträna”, särkskilt efter en graviditet så att man inte får t ex framfall eller svårt att hålla tätt.

Att ha en stark bål är även bra för löpsteget så det finns många fördelar med att träna bålen. Jag försöker att få med alla olika muskler i bålen när jag fokuserar på att träna bål. Bålen jobbar i många styrkeövningar som vi gör t ex knäböj eller marklyft, det gäller dock att komma ihåg att aktivera den. Är man svag i eller har svårt att koppla på den inre magmusklen ( tranversus) är det lätt att de andra magmusklerna tar över. Att lära sig hitta spänningen i den inre magmuskeln kan därför vara en god idé. Att lägga sig på rygg och sedan pressa svanken i marken och sedan pusta ut (som om man gör imma på en ruta) kan vara ett sätt att lära sig hitta spänningen i den inre magmusklen. Den här spänningen vill vi ha med oss i alla bålövningar. Att dra in svansen mellan benen är ett annat talesätt för att illustrera detta.

Passet hemma idag bestod av 8 övningar totalt. 2 st varianter av rodd men i övrigt var det fokus på bålen med övningar såsom framåtrull på boll, bensänkningar, torsotwist, ryggresningar med liggande latsdrag samt armhävning med pik på boll. Jag tror det kommer att kännas imorgon, övningen armhävning med pik på boll (först en armhävning med fötterna på bollen och sedan en pik enligt nedan) börjar bli en riktig favorit, jobbig som bara den:)IMG_1200

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *