Backintervaller och MRL

Det har varit full fart den här veckan så jag har knappt hunnit med att skriva något… Föräldragrupp, spädbarnsmassage, ”kompishäng”, däckbyte på bilen, fixa iordning skidorna för sommarförvaring och allt annat man gör som småbarnsförälder.

Träningsmässigt ser veckan bra ut hittills, jag följer planen med att springa tre gånger och träna någon form av styrketräning 2 gånger. I torsdags kväll blev det styrketräning inne på gymmet. Ett pass då jag tränade hela kroppen men med fokus på bålen, olika antal reps på olika övningar. Totalt 7 övningar blev det.

Igår var det dags för årets första backintervaller. Äntligen. Grannen hakade på och vi värmde upp med 2 km löpning inkluderat två stegringslopp. Därefter tog vi oss an backen. 8 st 45 sekunders intervaller med aktiv vila mellan varje dvs vi joggade ner och sedan startade vi nästa intervall på en gång. Lilleman var med i vagnen och jag parkerade honom i mitten av backen så jag kunde hålla koll på honom både på upp- och nedvägen. Han sov som en stock hela passet. Nedvarvning blev löpningen hem. Totalt blev det 6 km, dock väldigt effektiva 6 km. Jag älskar backintervaller, det är lite hatkärlek på något sätt.:)

Idag var det dags för mitt livs första MRL pass. MRL står för mage, rumpa, lår och är Sportsgyms egna koncept. Anledningen till att jag ville gå på passet var att Andrea som höll i passet ska flytta, det var hennes sista pass som instruktör här och jag tycker att hon är grymt bra. Den här typen av pass är egentligen inte min grej men någon gång ska jag väl gå utanför min ”box”…. och jag gillar Andreas sätt att instruera så då passade det ju bra:)

Vad tyckte jag då? Jo, passet var effektivt och jobbigt. Det innehöll balansmoment, spänst, rörlighet, styrka och kondition vilket är kanon. Jag har egentligen inget negativt att säga och jag tror att jag kommer att ha träningsvärk imorgon. Det är väl kanske namnet på passet som jag har någonting emot…., känns lite fåfängt…

Under passet upptäckte jag två svagheter hos mig själv, min bålstyrka måste jag fortsätta jobba på samt att jag har insett var begränsningen i min bäckenbotten är efter graviditeten. Måste nog lägga lite mer fokus på att träna den, jag glömmer det så lätt…

Planen för resten av veckan träningsmässigt är ett lätt distanspass löpning imorgon och ett långpass på ca 17 km på söndag. I övrigt ska jag ta det lugnt här hemma imorgon och på lördag kommer brorsan med familj och hälsar.

Avslutningsvis vill jag tacka för alla snälla ord som ni har skrivit ang inlägget om Tuva, både här på bloggen, via sms till mig personligen och på min facebook-sida https://www.facebook.com/tranamedgladje. Det värmer verkligen!

20130409_115438
Det var i den här backen som vi sprang intervaller, fast från halva backen:)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *