Att våga ändra sig

Ofta när någon vill börja träna så vill man köra igång för fullt på en gång. Man tänker sig att man vill/hinner/kommer att träna ett visst antal gånger per vecka. Ofta sätter man ribban gällande antalet träningspass högt, för högt. Man är lite väl positiv. Man börjar träna och inser att man inte alls hinner/prioriterar att träna så ofta som man har tänkt sig. Detta leder ofta till att motivationen sjunker och man kanske till slut slutar att träna för träningen ledde inte till en bra känsla. Det blev bara stressigt och inte alls lika roligt eller som man tänkt sig.

När jag tar mig an nya kunder så får de alltid fylla i ett frågeformulär gällande deras målsättningar, träningsbakgrund, hur ofta de kan tänka sig att träna och ev skador. De får även svara på frågor ang deras livssituation såsom jobb, arbetstider, familj och övriga intressen. Jag vill få en helhetsbild över hur kundens liv ser ut i helhet då det påverkar hur träningen läggs upp och vilka möjligheter/begränsningar som finns. Det absolut vanligaste när jag skriver träningsupplägg till mina klienter är att det brukar bli ett pass mindre än vad de har angett att de kan träna varje vecka. Jag vill att mina klienter ska känna sig nöjda med det de presterar istället för missnöjda med vad de inte presterat. Om jag efter hand märker att kunden faktiskt göra alla pass så kan jag istället lägga till pass efter hand. Då blir det åt det positiva hållet.

För en tid sedan blev jag så imponerad av en av mina kunder. Kunden hade ett specifikt löprelaterat mål som krävde en hel del träning. Efter att vi samarbetat några veckor så hörde hon av sig och sa att hon själv ville revidera sitt mål med träningen. Hon beskrev sin livssituation med flertalet jobb och familj och hur hon kände att det inte fanns utrymme just nu att prestera även inom träningen. Hon kände att det inte fanns utrymme för den träning som krävdes. Vilken självinsikt och vad stort av henne att våga backa och ändra sig. Alldeles för många bränner ut sig nuförtiden och kör på, fast det är alldeles för stressigt. Jag tycker att det var ett så klokt och bra beslut av henne att våga ändra sig. Att lyssna på sig själv. Nu tränar hon vidare fast med nya målsättningar.

Vart vill jag komma med detta? Planera in träningen så att det fungerar med ditt övriga liv, se till att träningen blir något positivt, något som faktiskt blir av och inte bara ytterligare en stress i livet. Fungerar inte din nuvarande träningsplan, våga ändra den eller dina målsättningar. Då kommer träningen att vara rolig och varaktig! Träna med glädje!
20150530_122123

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.