Återhämtningspass

Benen var trötta idag efter gårdagens backintervaller. För att påskynda återhämtningen, jag planerar att springa korta tuffa intervaller redan imorgon, så sprang jag idag ett återhämtningspass. På förmiddagen idag så promenerade jag till öppna förskolan och då hade jag träningskläderna med mig. När det var dags att gå hem igen så bytte jag om och sprang en runda med Lilleman i Chariot-vagnen. Istället för att promenera hem, byta om och sedan sticka ut och springa så var detta mycket mera tidseffektivt samt att det var dags för Lilleman att sova. 6 km i 6 min/km fart, lugnt och skönt. Det var lite segt i början och det tog några kilometer innan benen kom igång men sedan kändes det bra. Passet fyllde sin funktion. Det var lite kyligt ute och på slutet av passet så regnade och haglade det:)

Varför springer man då återhämtningspass och hur gör man? Jo, precis som jag skrev ovan så syftar passet till att påskynda återhämtningen samt att skölja bort slaggprodukter från tidigare hårda träningspass/tävlingar. Kring 30 minuter är lagom längd på passet och det bör vara på relativt flackt underlag. Det ska inte vara jobbigt utan vara så pass lugnt att man knappt känner sig ansträngd alls. Ett pass att verkligen njuta av! Så istället för att vila dagen efter ett tufft pass, kör ett återhämtningspass. Återhämta dig fortare samt att du får några kilometer till i benen just den veckan:)

Imorgon väntar tuffare tag!

20130925_14282420130925_14415220130925_144641

7 thoughts on “Återhämtningspass

  • september 25, 2013 at 8:42 e m
    Permalink

    Hur långt efter tävlingen ska man köra sitt återhämtnings pass? Dagen efter eller x timmar efter?

    Reply
    • september 25, 2013 at 8:45 e m
      Permalink

      Frågar eftersom jag själv är sliten efter en tävlingar. Ibland kan man gå men vissa gånger så är inte ens det.

      Är promenad ”återhämtning”?

      Reply
    • september 26, 2013 at 11:59 f m
      Permalink

      Dagen efter brukar jag köra själva återhämtningspasset. Det du kan göra samma dag är ju att promenera/jogga lite för att på så sätt hålla igång cirkulationen och påskynda återhämtningen dvs varva ned efter tävlingen/passet. En promenad dagen efter skulle också kunna fungera helt klart, huvudsaken är att man gör något lugnt. Man kan cykla lite försiktigt också, det behöver inte vara samma ”sport” som man tog ut sig i:)

      Reply
  • september 26, 2013 at 7:34 e m
    Permalink

    Ovan har du ju en jättefin bild. Skicka den till TNT 🙂

    Reply
    • september 26, 2013 at 7:37 e m
      Permalink

      menar du löparbilden?

      Reply
    • september 26, 2013 at 7:38 e m
      Permalink

      Sidoplankan eller menar du löparbilden som var med tidigare idag?

      Reply
      • september 27, 2013 at 3:45 f m
        Permalink

        Löparbilden hann jag inte se, tänkte på sidoplankan. Löparbilden var säkert också lika bra 🙂

        Reply

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.