Årets första intervaller

Sent igår kväll gav jag mig ut på årets första intervaller. Jag hade tänkt att springa tidigare på dagen men saker och ting kom i mellan. det blir inte alltid som man tänkt sig när man har barn. Jag hade tänkt att endast springa lätta distanspass fram till Prishtina halfmarathon men eftersom det har känts så pass bra i kroppen, trots att det endast har gått tre månader sedan graviditeten, så beslöt jag mig för att öka till tre löppass i veckan. Ett av dessa pass ska vara ett intervallpass.

Jag körde 10 min uppvärmning i stegrande fart. Därefter hade jag valt att springa 10 st 1-minutsintervaller med 30 sekunders aktiv vila mellan varje intervall för att avsluta med 5 minuters nedvarvning. Ett effektivt pass på 30 minuter. Intervallerna kändes bra, dock var den upplevda farten lägre än den faktiska farten. Mindre roligt men bara att jobba vidare, jag vet ju att intervaller ger bra resultat:) Det var härligt väder ute trots att klockan var mycket och jag njöt av att få trycka på lite. Det var inte igår det hände:) Jag gillar verkligen intervaller…

När jag kom hem valde jag att träna lite styrka med kroppen som belastning.
– Utfall med en fot på pilatesboll
– Ryggresningar på pilatesbollvarvat varvat med crunches på pilatesboll
– Armhävningar varvat med Stålmannen på pilatesboll
– Plankan på pilatesboll

Avslutade med lite kort stretch, jag har ju lovat mig själv att stretcha mera det här året och det försöker jag hålla. Även om det är svårt ibland:)

Jag är mycket nöjd med mitt korta och intensiva träningspass som innehöll både styrka och kondition. Det känns extra bra att jag tog mig ut trots att det blev så sent på kvällen. Det är aldrig så skönt att gå och lägga sig som efter att ha tränat:)

20130315_183642
En pilatesboll är ett grymt bra träningsredskap att ha hemma

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *