300 meters backintervaller

Ett av mina favoritpass under en uppbyggnadsperiod är lite längre backintervaller. Jag har av någon anledning fastnat för just 300 meters backintervaller. Jag tycker att det är en lagom lång sträcka för att kunna trycka och hålla bra fart samtidigt som man måste bita i ordentligt mot slutet. Jag befinner mig just nu i en uppbyggnads/uthållighetsperiod vad det gäller löpningen och jag avser köra backintervaller en gång per vecka en tid framöver. Backintervaller är inte bara bra för flåset utan även för benstrykan och löptekniken.

20150106_191806

Igår föll valet på just 300 meters backnintervaller. Jag valde en inte alltför brant backe och efter ca 2 km uppvärmning, några stegringslopp och lite löpskolning körde jag 5 st intervaller. Vilan var löpning nedför backen. Benen var inte lätta på något sätt men jag tuggade mig igenom alla intervaller med något stumma ben och hög puls. Känslan efteråt var grym förutom att jag hade lite bråttom hem till toaletten:)

Vilket är ditt favoritbackpass?

20150106_192023
Såhär såg jag jag ut direkt efter sista intervallen:)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.