Sommarinspiration, helkroppspass med egen kroppsvikt

Häromdagen körde jag ett träningspass ute på gräsmattan. Jag är ute på resande fot och har inte någon träningsutrustning med mig. Passet var ett helkroppspass med kroppen som belastning. Jag har filmat passet som en del av serien ”sommarinspiration”. Som ni ser på filmen så behöver jag ha en fusklapp för att komma ihåg alla övningar:)

Första övningen på filmen är en uppvärmningsövning, gör den övningen 10 ggr innan nu börjar med resten av passet. Passet består sedan av 8 övningar. Jobba 30 sek per övning och gå direkt till nästa övning. Vissa övningar t ex utfall görs först med 30 sekunder på ena benet och sedan direkt efter 30 sekunder med det andra benet. Ta en kort vila mellan varven. Gör 3-6 varv beroende på träningsbakgrund. Ett kort och effektivt pass som innehåller kroppens grundrörelser. Passet tar ca 20-40 min inkl uppvärmning beroende av antalet varv.

Övningarna exkl uppvärmningsövning är:
– laterala burpees
– ryggresning med latsdrag
– utfall framåt, åt sidan och bakåt
– höftlyft (gör enbenshöftlyft om ni göra dem tyngre)
– knäböj med hopp
– sidoplanka med press
– draken
– handstående planka med rotation

100% Östersund igen

Haha, för tredje gången den här våren är jag med i 100% Östersund och för andra gången pryder jag hela deras framsida. Den här gången handlar reportaget om att träna på utegym och träning under semestern.

Jag bjuder bland annat på tre sommarträningstips:
– transportlöpning, hoppa av några kilometer före stranden eller vart ni nu ska och spring sista biten.
– träna med familjen, låt barnen vara med och involvera dem i träningen för att på så sätt få tid till träningen
– håll igång hela sommaren, låt inte semestern bli ett uppehåll i träningen.

Hela artikeln hittar ni här.
Vilka är era bästa semesterträningstips?

title_image

Jämtlandsleden, en kortare variant

Den 2-4 sept springer vi som jag tidigare nämnt längs Jämtlandsleden. Från Ramundberget via Fältjägarstugan, Helags och Sylarna till Storulvåns fjällstation. Det är 63 km härlig fjällöpning fördelat på tre dagar. Vi öppnar nu upp för en kortare variant för de som känner att 63 km på tre dagar är för långt. Istället för att springa från Ramundberget kan man välja att kliva på i Ljungdalen och förkorta första dagens löpning till ca 12 istället för 28. Första dagens mål är Helags fjällstation där alla oavsett startpunkt möts upp.

Dag 2 springer vi från Helags fjällstation till Sylarnas fjällstation för middag och övernattning. Totalt 19 km löpning. Dag 3 springer vi från Sylarna fjällstation till Storulvåns fjällstation där vi beräknas vara framme tidig eftermiddag. Totalt 16 km löpning.

Den kortare varianten av turen längs Jämtlandsleden blir således 47 km på tre dagar. Lite mer överkomligt med andra ord. Löparhelgen kostar 3995 kr per person.

Läs mer om turen här.
Jämtladsleden

Sommarlista

Jag har mer eller mindre gått på semester, jag har några PT-kunder inbokade samt mina onlinekunder som jag coachar under sommaren annars är det lugnt på jobbfronten. Jag hoppas på att kunna göra ett återtagande vad det gäller min egen träning i sommar. Min träning har blivit lidande de senaste månaderna då jag har haft fullt upp med att träna andra och att få ihop familjelivet med företagandet. Här kommer min sommarlista dvs saker som jag vill göra under sommaren/semestern.

Jag vill:
– bada efter löpturer
– springa på Andersön
– springa på Bynäset
– träna på utegym
– träna yoga minst 2 ggr per vecka
– fokusera på mina svaga länkar
– springa en flerdagarstur i fjällen
– träna mycket utomhus dvs inte så mycket på gym
– springa vid havet
– springa på en helt ny plats
– cykla mountainbike
– lufta min racer

I och med att den här bloggen handlar om träning så är listan fokuserad på träning. Det finns såklart en massa saker som jag vill göra men som inte har med träning att göra, t ex njuta av mina sista månader som föräldraledig:) Listan ska inte heller ses som saker som ska bockas av utan snarare som inspiration:)

Vad vill du träna i sommar?20160626_164706 Idag fullföljde jag punkt nummer 1 då jag badade efter dagens löptur. Bad efter löpning kanske är det bästa badet:)

Sommarinspiration

Idag tog äldsta sonen sommarlov från förskolan. Han kommer att vara ledig i 10 veckor vilket kommer att innebära en del hemmaträning för min del under första delen av sommaren innan maken också blir ledig. Inget negativt i detta. Jag har fått en nytändning gällande att träna på utegym och att träna hemma utomhus med den utrustning som jag har hemma. Dels beror detta på alla mina PT-kunder som jag har tränat ute under våren men också på att jag nyss upptäckte utegymmens tjusning. Perfekt att ha med barnen då och involvera dem i min egen träning. Äldsta sonen gillar att träna med mig:)

Jag tänker mig att jag ska bjuda på lite sommarinspiration framöver. Pass som ni kan köra hemma eller borta på semestern. Pass med egen kroppsvikt eller enklare redskap. Just nu tänker jag mig några olika kategorier:
– pass med egen kroppsvikt
– pass på utegym/parker
– pass med TRX
– pass med medicinboll
– pass med kettlebell
– pass med hantlar

Är det något annat som ni vill ha tips eller uppslag på? Kommentera gärna och berätta så ska jag försöka lösa det:=) 292f5c26-d90d-4988-ab27-3243cc904f64
Bild från i måndags då en av mina kunder körde ett medicinbollsinspirerat pass.

Personlig träning utomhus

Den här våren har antalet förfrågningar gällande personlig träning ökar rejält för min del. Det är såklart roligt men det som jag tycker är extra roligt är att många av mina kunder vill träffas utomhus. Mina löpkunder springer jag såklart med utomhus men nu vill även andra vara ute och styrketräna. Jag har med andra ord kört en hel del personlig träning, som inte är löpning, utomhus.

Vissa vill ha inspiration för egen hemmaträning och andra går jag igenom styrkeupplägg med. Man kommer långt med hantlar, kettlebells, TRX, gummiband och pilatesboll. Även helt utan redskap kan man åstadkomma tuffa pass.

Du behöver alltså inte vara medlem på ett gym, utan vi ses där det passar dig. Är du intresserad av personlig träning, kontakta mig på maria@tranamedgladje.se.
20160613_19191020160517_20504120160604_182439