Inspirerad på Workout Åre 2016

Hemma igen efter en härlig helg på Workout Åre. Som vanligt kommer jag hem men en massa inspiration men kanske lite extra den här gången. Jag har varit på det här evenemanget två gånger tidigare, båda gångerna har jag bokat in mig på en massa tuffa klasser och velat få ut så mycket som möjligt av helgen rent träningsmässigt. Jag har alltid bytt ut vissa pass mot slutet då jag känt mig helt slut. I år tänkte jag annorlunda, jag bokade många föreläsningar och blandade med enstaka fyspass och några pass som inte var fysiskt krävande.20160527_201118

Fredagen började med en föreläsning och en praktisk del som hette Bli skottsäker med Erik Börjesson. Han pratade och vikten av att bygga en bra grund och hans filosofi var att mobilitet går före stabilitet, stabilitet före rörelse, rörelse före styrka och styrka före specifika ”skills”. Han pratade om att grunden finns i våra ledkapslar och att dessa måste fungera. Han menade också på att vi ska träna oss i alla lägen tex ytterlägen för att undvika att bli skadad. Helt klart en bra föreläsning och praktisk del. Ett citat från föreläsningen som jag tar med mig är ”om det är viktigt, gör det varje dag”.

Jag avslutade fredagen med Global yoga for runners. Jag är inte helt yogafrälst och har svårt att hitta ett bra flöde när jag yogar. Det känns mest stelt och hackigt och som att jag håller andan. Therese Furudahl som höll i passet var dock grym.20160527_193727

Under lördagen var jag på två föreläsningar med Katarina Woxnerud. En som handlade om träning under graviditet och en som handlade om träning efter Mammamage. Katarina är en gud på området och har stenkoll på aktuell forskning och brinner verkligen för frågan. 20160528_093107

Lördagen bjöd också på en föreläsning med tillhörande praktisk del i ämnet fascia dvs bindväv som finns kring våra muskler. Linus Johanson höll i detta. Jag har aldrig träffat honom tidigare och jag blev imponerad, han var grym. Lördagen avslutades med löpfys med Magnus Hagström. Passet innehöll några för mig nya övningar som jag ta med mig när jag håller styrkepass för löpare. 20160528_162808

Söndagen började med ett gruppträningspass som hette Platform 9 rebuild yourself. Passet genomfördes på en Procedos platform 9-matta. Det var helt enkelt tredimensionell träning i grupp. Senare under dagen var jag på en föreläsning kring 3D-träning och vad träning och rörelse i 3D leder till. De pratade utifrån utbildningen 3D funktion. 20160529_085521

Cecilia Duberg höll under söndagen en föreläsning som hette ”vill inte dö duktig” och den handlade om att vi kan påverka hur vi vill leva. Cecilia sa att man behöver träna sin mentala förmåga precis som sin fysiska förmåga. Hon pratade utifrån orden fokus, närvaro, rutiner, självkännedom, body awareness, nyfikenhet och passion. Hon fick oss att fundera kring våra grundvärden och vad som är viktigt för oss. Jag tar med mig nära kloka ord från den här föreläsningen.20160529_091708

Mitt näst sista pass för helgen var löpstryka med Yoie Bohlin. Vilket löpsteg hon har! Passet hölls utomhus med fjällen och Åresjön som bakgrund. Förutom att Yoie är grym på att springa så coachar andra i löpning. Det är alltid nyttigt att höra hur andra förklarar saker och hur andra lägger upp sina pass. Jag tar framförallt med mig en bra kombinationsövning för löpteknik från detta pass.20160529_132152

Workout Åre 2016 avslutades för min del med Somamind. En lugn stillsam klass där jag faktiskt somnade på mattan under passet. Snacka om att koppla av:)20160529_141709

Det var en grym helg och jag tar med mig en massa inspiration:)

Hektiska maj

Maj månad bara susar förbi. Hela maj har jag haft fullt upp med företaget, bebis och en gipsad treåring. Det har verkligen märkts på min närvaro på den här sidan. Tiden har helt enkelt inte räckt till, något måste prioriteras bort och det blev detta. Egentligen är det samma visa varje år, april och maj är de månader som det är mest att göra för min del. Många vill börja springa, ha löpteknikpass, träningsupplägg etc. Jag tycker att det är superroligt och intensivt på samma gång.

Under maj månad har jag haft 3 löpgrupper varje vecka, PT-kunder både IRL och via nätet, slutplanerat Spring för livet Östersund, skaffat mig en egen PT, genomfört samarbetsmöten för kommande projekt bland annat löparkvällen på Gå och löpkliniken nu på måndag. Varje tid som jag har avsatt för företaget har varit upptagen och jag har lagt mer tid på företaget än planerat. Till viss del har även egen träning fått planerats om och anpassats till rådande omständigheter. Jag visste att det skulle vara fullt upp i maj så det kom inte som någon överraskning men att Rasmus, äldste sonen, skulle ha brutet ben och vara gipsad kom som grädde på moset:) Jag är dock mer inspirerad än någonsin gällande mitt företag och har så mycket idéer i huvudet. Idag lunchade jag med en vän och blev ännu mer inspirerad:)

Nu till helgen är det träningskonventet Workout Åre. Jag ska åka dit och njuta av egen tid. Bara jag, träning, ännu mer inspiration och att få sova en hel natt. Jag ser verkligen fram emot det:)20160516_19103720160523_190107 Bilder från en av löpträningarna med deltagare från Spring för livet Östersund.

Löparkväll på Gå och Löpkliniken i Östersund

Förutom att Gå och Löpkliniken i Östersund har gått in och stöttat mitt välgörenhetslopp Spring för livet Östersund så kommer vi att ha en del andra gemensamma samarbeten. Vårt första samarbete är en löparkväll i butiken den 30 maj. Rasmus som jobbar i butiken och som är elitlöpare kommer att prata om vikten av att ha rätt löparsko för sin löpteknik. Peder som är ägare av butiken och idrottsläkare kommer att prata om löpning utifrån sitt perspektiv. Jag avslutar kvällen med att hålla i ett löpteknikpass. Anmäl ditt intresse till maria@tranamedgladje.se. Hopas vi ses:)
13266132_1712508682353135_687281107347956279_n

4 vanliga misstag

Löparsäsongen är i full gång och löpningen håller i sig som en populär motionsform. Jag tänkte att jag skulle dela med mig av några vanliga misstag som görs när man börjar löpträna.

1. Man går ut för hårt.
Ofta när man vill börja springa sätter man ribban för högt. Man springer för många gånger per vecka och man ökar distanserna för fort vilket ofta resulterar i överbelastningsskador.
Förslag på lösning: öka inte distanserna med mer än 10% per vecka om du är nybörjare och 15 % om du är van löpare. Börja med att springa 1-2 ggr per vecka.

2. Man springer samma runda i samma fart hela tiden.
Många motionärer har sin favoritrunda som man springer flera gånger per vecka och på ungefär samma tid varje gång och man undrar varför man inte blir snabbare.
Förslag på lösning: kroppen måste konstant utmanas för att utvecklas. Variera din rundor i både tid, hastighet, upplägg och distans. Är din ambition att bli snabbare är intervaller ett bra sätt att förbättre din kondition och snabbhet. Intervaller går att förändra på många sätt så det blir sällan långtråkigt.

3. Mellanmjölkspassen
Många springer sina långpass alldeles för fort och sina snabbare pass för långsamt vilket leder till att det knappt blir någon skillnad i hastighet på passen.
Förslag på lösning: våga springa dina långpass så långsamt att du helt obehindrat kan prata och ansträngningsnivån bör vara lätt ansträngande. Genom att springa dina långpass på rätt nivå får du ut rätt effekter av långpassen. Samma tänk gäller på de snabbare passen tex intervallpassen, fast åt andra hållet. Våga ligga på. Du ska absolut inte kunna prata under själva intervallen och det ska vara jobbigt.

4. Styrketräningen
Många löpare vill inte styrketräna under själva löpsäsongen och tror att det kommer att göra dem tunga och sega. Löpning är krävande för kroppen, tänk dig att varje gång foten träffar marken är det din kroppsvikt gånger ca 10 i vikt. Vi behöver ha en stark kropp för att hålla oss skadefria och orka spring med en bra löpteknik.
Förslag på lösning: styrketräna minst en gång i veckan även under löpsäsongen. Vill du inte lägga ett helt pass per vecka på styrketräning, lägg in några styrkeövningar efter löppasset. Fokusera på säte, rygg, ben och bål. Styrketräningen bidrar till att vi håller oss skadefria.

Hoppas att ni håller er skadesfria, vågar variera er löpning, går ut lagom hårt och får en bra löpsäsong:) Det ska vara roligt att springa!20150902_DSC2174_1

Är nya saker en motivationshöjare?

Jag har under de senaste två veckorna köpt både en ny pulsklocka och nya löparskor. Min gamla pulsklocka trillade i marken och gick sönder. De löparskor som jag använde till distans och långdistansträning var helt slut så det var dags för ett par nya. Jag fick lite hjälp av er läsare att välja pulsklocka. Jag valde till slut Polar M400. Jag har ännu inte använt den tillräckligt mycket för att avgöra huruvida det var ett bra köp. 20160513_214952

Vad det gäller löparskor så var jag in på Gå och Löp kliniken i Östersund i måndags. Jag berättade vilken sorts löparskor som jag var ute efter dvs en distanssko då jag har en lite lättare och snabbare sko för intervaller och tävling. Jag provade några skor och till slut föll både valet och rekommendationen på Saucony breakthru 2. Den var skön, lätt och satt bra på foten. Jag provsprang på bandet i den och de tyckte att den passade min löpteknik bra (som de för övrigt sa var ett skolboksexempel gällande fotisättningen:) Jag har sprungit i skon under veckan och är supernöjd. Den ger mig en lätt känsla och jag känner mig snabb i den:)

Jag behöver inte nya prylar för att motivera mig att träna men visst blir träningen lite roligare med nya saker:) Jag tycker att det är extra roligt att springa med pulsklock och jag har saknat det under det halvår som jag inte haft någon (även om jag varit gravid under tiden:) Tycker du att nya saker höjer motivationen? 20160510_203031

Såhär står det om skon på Gå och löpklinikens hemsida.

Neutral modell i lite lägre vikt som ger en fin löpkänsla. Saucony Breakthru är ett perfekt val om du trivs i lite högre löptempo eller för den delen bara söker en lite lättare neutral löpsko.

Läst: Normal, smal
Fotvalv: Normala

Vikt: 212g
Höjd: Häl 26mm – Framfot 18mm
Häl-tå dropp: 8mm

Pris: 1600kr

Ny inspiration

För någon vecka sedan fick jag ett infall. Jag ville skaffa mig en personlig tränare. Anledningarna var flera. Jag kände att jag ville ha lite ny inspiration i min träning gällande styrketräningen. Jag har inte prioriterat att göra något genomtänkt styrketräningsupplägg till mig själv på senare tid utan endast prioriterat mina kunders upplägg. En annan anledning var stt jag ville testa på hur det känns att vara kund vilket jag tror är nyttigt i mitt jobb som PT. Jag är också nyfiken på detta med 3 dimensionell träning och jag visste att en av mina kollegor på Sportsgym är utbildad 3D tränare och jobbar utefter den principen. I och med att jag har känt av mitt knä lite av och till på senare tid ville jag också testa något nytt.

Sagt och gjort, jag tog kontakt med personliga tränaren Mathias Hednoff. I tisdags träffade jag honom för första gången. Han berättade lite om hur han jobbar och hans tänk kring 3D träning. Han gjorde sedan en form av screening/utvärdering av mitt rörelsemönster. Han noterade mina svagheter/problemområden och vi jobbade med dem en stund på plats. Vi jobbade bland annat med rörelse i fot och höft. Jag fick sedan 5 st rörelser att göra två gånger om dagen i en veckas tid. I övrigt fick jag träna på som vanligt. Övningarna/rörelserna som jag fick med mig är verkligen inte några som jag gjort tidigare:)

Min vänstra höft blir helt slut av övningarna trots att de inte är jobbiga. Jag tror att det är min vänstra höft som påverkar mitt högra knä. Det är iallafall vad jag kommit fram till tillsammans med en naprapat som jag träffade förra året. Nu har jag jobbat med mycket styrka och kontaktövningar för sätet men ändå känner jag av knät lite grann så det ska bli intressant att se hur det här utvecklar sig:)
20150825_192338