Varför tränar du?

När jag häromdagen skrev inlägget om målbilder kom jag att tänka på varför jag tränar och tänkte att jag skulle delge mina tankar kring det. Jag tränar först och främst för att det får mig att må så bra, både fysiskt och psykiskt. Jag vill känna mig stark både i min kropp och i mig själv. Jag tycker att det stärker mig som person och gör att jag vågar ta för mig mer och tro mer på mig skälv. Men även för att jag vill orka med vardagen med jobb, eget företag och familj och det höga tempot som ibland uppstår. Jag tycker att träningen ger mig energi, jag känner mig oftast tröttare och segare de dagar som jag inte tränar. Träningen ger mig en inre frid.

Jag tränar självklart också för hälsans skull då jag hoppas på ett långt och innehållsrikt liv utan att ha ont någonstans:) Jag vill också kunna ge mig ut på olika typer av upplevelser t ex fjällturer med packning utan att behöva oroa mig för om jag ska orka eller inte, det ska bara vara självklart. Träningen kan också bjuda på en hel del frisk luft och härliga upplevelser t ex i form av härlig fjällöpning.

Rent psykiskt tror jag att jag har blivit beroende av träningen:) Jag behöver min, inte dagliga men nästintill, dos av endorfiner som träningen ger mig och jag tycker att träningen är ett bra sätt för mig att rensa tankarna, framförallt gäller det löpningen. Träningen kan också vara en stund för mig själv (även om det inte behöver vara så) och ett sätt att känna att jag gör något bra för mig själv. Jag tror på riktigt att träningen gör mig till en bättre människa:)

Jag tränar också för att bli bättre på saker, starkare och snabbare. Jag triggas av mål och tycker om att prestera. Jag går in ganska hårt för att nå upp till målen. Det behöver inte vara en tävling utan kan vara en så enkel sak som att klara ett visst antal chins/pullups.

Det var mina lördagstankar kring varför jag tränar. Varför tränar du? Delge gärna dina tankar, kanske inspirerar du någon annan:)FullSizeRender1

Målbilder

För någon vecka sedan bytte jag profilbild och omslagsbild på min privata facebook. Jag ville ha en bild som speglade mig som person. Jag valde två bilder från när jag och maken tränade inför Åre extreme challenge hösten 2014. En god vän till mig kommenterade då bilden och frågade om det var en målbild. Jag kände direkt att svaret på frågan var ja. Omedvetet hade jag valt en bild från en situation som jag älskade och där jag kände mig stark. Jag och maken var löpandes på väg uppför Åreskutan. Jag minns att jag tyckte att det kändes oförskämt bra trots att jag under hela året varit skadad och inte löptränat på någon vidare nivå men styrketränat en hel del.

Varje gång som jag nu ser den där bilden på Facebook så tänker jag att det det där är min målbild. Dels för att jag verkligen vill deltaga i Åre extreme challenge (men inte lyckats ännu pga skada och graviditet) och dels för att min målbild med träningen just nu är att jag strävar efter att känna mig sådär stark igen. Något så ytligt som att jag tycker att jag ser ut att ha grymt starka armar triggar mig. Bilden ger mig enbart positiva känslor och en enorm motivation till att träna:)

Har du någon målbild just nu?20140914_15151220140914_153610

Löparlängtan

Det är nu 6 veckor sedan yngste sonen såg dagsljuset för första gången. Såhär dags tog jag min första löptur efter att äldsta sonen föddes för tre år sedan. Den här gången har jag lovat mig själv att vänta längre för att hinna bygga upp styrka i bål, säte och bäckenbotten för att verkligen kunna springa med bra löpteknik samt för att förebygga skador. Målet är att vänta i 12 veckor så nu är jag halvvägs. Jag måste dock villigt erkänna att suget efter att få springa är enormt. Överallt ser jag löpare, överallt läser jag om alla underbara löpturer som folk tar och Facebook och Instagram svämmar över av vacka vinterlöparbilder. Jag längtar verkligen efter att springa… jag saknar känslan jag får när jag springer, jag saknar känslan jag har efteråt. Löpningen ger mig så mycket energi och det är ett bra sätt att rensa tankarna på. Ett bra sätt att vara här och nu. Det är absolut den träningsform som jag tycker bäst om. Nu kan jag dock börja räkna neråt.

Från och med nästa vecka trappar jag upp styrketräningen till tre pass per vecka med fortsatt mycket fokus på bål, säte och baksidan av kroppen. Nästa vecka ska jag på efterkontroll så då hoppas jag (och tror) att jag kan checka av det.

Jag fortsätter längta och jobbar vidare och trappar sakta upp träningen med målet att springa i början av april. Jag har dock så svårt att hålla mig då kroppen känns så bra men nu har jag ju skrivit om det offentligt:)
20150913_104828Bilden är från min sista löptur under graviditeten, någonstans kring vecka 22-24…

Föräldraledig och företagsupplägg 2016

Som de flesta av er känner till så fick jag barn i början av året. Med anledning av det så kommer jag att dra ned på företagsverksamheten under året. Jag är helt ledig från mitt ordnare jobb och jag bestämde tidigt för mig själv att ge mig själv helt ledigt även från företaget de första månaderna. Till skillnad från då jag fick mitt första barn, då startade jag företaget månaden efter att han fötts:)

Jag har några saker som jag håller på att slutföra som jag skulle ha gjort innan jag fick barn, men i och med att han kom tidigare än planerat så fick det stå tillbaka. Nu börjar dock saker och ting falla på plats så nu jag ska ta tag i dem t ex så vill jag slutföra min Mammamagecertifiering samt att jag har några PT-uppdrag att slutföra.

Annars är mina planer för året de löpevenemang som är inplanerade, tex löparhelgen i Åre och löpningen längs Jämtlandsleden. Jag har eventuellt ett nytt samarbete på gång som kan generera några evenemang under året. Jag kommer att hålla i enstaka löpkurser i år varav några redan är bokade så är du/ni intresserade av löpkurser så gäller det att boka dem i tid.

Min tanke är att satsa på workshops, PT i grupp och andra punktinsatser under året och i mån av tid ta på mig övriga uppdrag såsom personlig träning och programskrivning. Tveka dock inte att ta kontakt och fråga om ni är intresserade av personlig löpcoaching eller vad det nu må vara så tar jag ställning till om jag kan ta på mig uppdraget eller inte:)

Så ser mitt företagsupplägg ut för 2016, jag är ju trots att allt föräldraledig och det vill jag passa på att njuta av:) Dock så vet jag av erfarenhet att jag behöver lite annan stimulans också, så lite företagsverksamhet på rätt nivå kommer bara att göra mig gott:)20150902_DSC2312

Träningspoddar

Jag är alltid sen med trender, vare sig det gäller mode eller andra trender. Så även när det gäller detta med ”poddar”. Sedan jag fick barn går jag dock mycket varje dag, till och från dagis, vart jag än ska (då maken har vår bil till jobbet) samt mina ”träningspromenader”. Olika träningspoddar har blivit mitt sällskap. Jag har lyssnat på något enstaka poddprogram innan men det har varit sällsynt. Nu har jag fastnat för det. Jag gillar såklart träningspoddar och jag vill gärna lyssna på poddar där jag lär mig något. ”Poddar” som bara innehåller ”löst snack” har jag svårt för men jag kan lyssna på dem om det är en intervju med någon intressant person.

”Poddar” som jag lyssnar på just nu är:
– Bubbel och mjölksyra med bland annat den här tjejen. Jag har nyligen lyssnat på två avsnitt som jag har tyckt varit särskilt bra. Ett avsnitt som handlade om styrketräning och vetenskapen kring detta och ett avsnitt som uthållighetsträning. Dessa kan jag rekommendera. I avsnittet om uthållighetsträning gillade jag verkligen Ann-Sofies inställning fällande träning och familjeliv.

– Styrkebyrån med bland annat den här tjejen och som riktar sig till de som gillar att lyfta tungt eller vill lära sig mer om att lyfta tungt.

– Träningspodden med Lofsan har jag lyssnat på några avsnitt av och samma sak med Marathonpodden med Petra Månström.

Vad lyssnar ni på? Vilka poddar gillar ni? Kan ni rekommendera någon särskild löparpodd som jag har missat? Gärna någon med något manligt inslag i då samtliga poddar som jag lyssnar på just nu är med tjejer:)
20160209_103144

Saker som får mig att må bra

Helgen som var spenderade jag i vår fjällstuga i Storhogna/Klövsjö. Vi åkte dit i fredags kväll och stannade till söndag eftermiddag. Vi åt middag längs vägen dit i fredags så när vi kom fram och fått varmt i stugan kunde vi sitta ned och bara mysa med brasan sprakandes i kaminen. Jag hade fullt upp på dagen på fredagen då jag var hemma med båda barnen och samtidigt försökte packa ihop allt inför stugvistelsen, inhandla några saker samt ta hand om en inte helt nöjd 4 veckors bebis. Därför var det extra skönt att sitta ned i soffan på fredag kväll och veta att helgen endast innehöll exakt det vi ville att den skulle innehålla.

Det blev en relativt tidig sänggång och efter en helt ok natt vaknade jag vid 7:30-tiden. Det blev en lång frukost med familjen innan vi packade ihop oss för att ta en skidtur på fjället. Det var plusgrader och blåste en del men vi gav oss ändå ut envisa som vi är. Vi hade för avsikt att skida från Storhogna till Samevistet för att äta en våffla. Yngste sonen på 3 år började med att skida och när han blev less fick han hoppa in i Chariot-vagnen tillsammans med yngste sonen. Väl uppe på fjället blåste det som sagt en del. Då var jag extra glad över vår Chariotvagn som man kan stänga in barnen i. Vi tog det lugnt längs vägen och mötte både ett hundratal renar och några hundspannar. Andra människor på skidor var det ont om:)20160206_10313920160206_120641

Väl framme vid Samevistet fick yngsta sonen sova vidare i vagnen. Han sov för övrig hela turen och vaknade inte fören vi var tillbaka stugan igen. Jag, maken och äldsta sonen åt våfflor och mös en stund innan vi skidade tillbaka igen. Trots att det var blåsigt och dålig sikt så var det en härlig tur. Våfflan smakade extra gott efter att ha varit ute i blåsten och ibland kan det kännas extra bra när man varit ute i lite kärvare väder. Kring 13:30 var vi tillbaka i stugan igen och hann med att se slutet på herrarnas 5 mil i Holmenkollen. 20160206_11160620160206_113222

Att sova på helgen är så lyxigt tycker jag och i lördags tog jag en två timmar lång tupplur tillsammans med yngste sonen. När jag har tid och möjlighet till att sova på dagen så känner jag att jag har prioriterat tiden bra. Jag har en förmåga att vilja göra allting på en gång och och vilja vara med på allt vilket leder till att jag oftast har ett späckat schema. De dagar då jag sover på dagen känns därför extra bra och lyxigt. 20160206_123055

Resten av lördagen spenderades i stugan med pussel och sagor innan den avslutades i soffan framför Melodifestivalen.

På söndag morgon fick jag sovmorgon då maken gick upp med äldste sonen och yngste sonen sov ända till 8:30. Efter frukost åkte maken iväg med äldste sonen och åkte slalom och jag var kvar i stugan med yngste sonen och fixade lite. Att strosa omkring hemma och plocka är också något som jag njuter av, när tid finnes. Även på söndagen blev det Vinterstudion i form av damernas 3 mil innan vi packade ihop och åkte mot Östersund. Hemma på kvällen blev det ett styrkepass innan dagen avslutades med ett avsnitt av en serie som vi följer.

Helgen innehöll allt som får mig att må bra. Tid med familjen, fjällhäng, mycket sömn, träning, allmänt fix och tid att sitta ned och bara vara. Det var en grym helg som gav mig mycket energi och jag känner mig utvilad och redo för en ny vecka! Vår fjällstuga har verkligen blivit den frizon som jag så gärna ville att den skulle vara, ett ställe att åka till och bara vara. Något som vi alla behöver med jämna mellanrum.

Hur ser din perfekta helg ut? Vad för dig att må bra?20160206_123100