Inget ÅEC och ny inriktning

Beslutet fattades egentligen för någon vecka sedan men jag har inte velat gå ut med det offentligt förens nu. Jag och maken kommer inte att köra Åre extreme challenge 2015. Som jag angett tidigare så är maken fortfarande förkyld, helt galet det har gått 6-7 veckor nu…. men den egentliga orsaken är att vår lilla familj ska utökas och bli en till:) Barnmorskan tyckte inte att det var någon vidare bra idé att köra tävlingen om jag säger så och jag håller med. Risken att falla i väldigt kallt vatten under paddlingen eller ramla i downhillbanan med cykeln känns lite väl stor plus att jag inte har kunnat träna som jag vill på senare tid pga av trötthet och illamående. Jag hatar verkligen att banga saker och nu är det andra året i rad som den här tävlingen ställs in för min del…. förra året pga av knäskada och nu detta. Det är verkligen som en nagel i ögat, jag vill verkligen göra detta. Tävlingen finns ju kvar och detta måste få gå före men lite surt är det allt.

Nu blir det istället ny inriktning på träningen. Mer underhållande än prestationshöjande. Min avsikt är verkligen att fortsätta träna så bra som det går så länge som det går. Bygga en bra grund för att orka med hela graviditeten och sedan för att kroppen ska vara i så bra skick som möjligt efteråt. Med Lilleman kunde jag träna hela vägen fram till förlossningen och jag hoppas på samma sak nu. Dock känner jag mig mycket tröttare och flåsigare redan nu än vad jag kan minnas att jag gjorde vid den här tidpunkten sist. Jag kanske bara minns det som var bra:)

Hur som haver, nu väntar nya spännande tider:)20140914_153623 Bild från i höstas när vi var på väg uppför Åreskutan när vi började reka banan till ÅEC…

En intensiv vår och mitt nuläge

Här duggar inte inläggen tätt… tiden har helt enkelt inte räckt till. Våren har varit minst sagt intensiv med vanligt jobb, en hel del företagsjobb och en egen träningssatsning mot bland annat Göteborgsvarvet. Veckorna rusar fram och luckorna för att hinna skriva har helt enkelt inte funnits. När tid har funnits har jag prioriterat familjen och att återhämta. Jag har varit otroligt trött på senare tid och behövt mycket sömn. Våren har varit full av löpkurser, instruerande som löpledare och gruppträningsinstruktör, PT-kunder och PT-online kunder, skrivande av träningsupplägg, arrangerande av flera löptävlingar och nu senast träningslägret i Vålådalen nu i helgen. Den helgen förtjänar att separat inlägg:) Jag spenderade ju även en vecka i Portugal. Utöver det håller vi på att fixa ute på tomten här hemma samt att vi precis har köpt en fjällstuga. Det finns helt enkelt att göra på hemmafronten också:)

Nu närmar sig semester och föräldraledighet inom två veckor och det är något som jag verkligen ser fram emot och behöver. Jag är en högpresterande människa som vill ge allt till hundra procent när jag gör något och då behövs det perioder av vila i mellan åt. De flesta åtagandena går ner lite på sparlåga under sommaren då flera av mina PT-kunder åker bort på semester och löpkurserna avslutas. Jag kommer att köra några PT-kunder under sommaren och fortsätta med mina online-kunder. Lite planering av höstens aktiviteter ska också genomföras. I övrigt ska jag njuta av att vara ledig och ta det lite som det kommer.

Det gäller även min träning just nu. Jag ska lägga bort GPS-klockan och bara springa på känsla, vara ett med löpningen och springa i naturen. Jag ska bara njuta av löpningen och ev ta ett cykelpass när jag känner för det. Det är vad jag behöver just nu:) Styrketräningen kommer dock att vara av lite mer strukturerad karaktär då jag har några saker som jag behöver jobba på.

Något månadsfokus har jag inte haft under maj och juni, det har varit samma sak där. Tiden och fokus har inte funnits där. Det ska återupptas i juli:)

Det var lite om mina tankar om mitt nuläge. Hur ser ditt nuläge ut? Ser du fram emot semester? 20150613_114612 Bild från helgen läger i Vålådalen

6 x Ladängen

Även om vår start i Haglöfs Åre Extreme challenge just nu är allt annat än säker då maken fortfarande är förkyld så har jag tävlingen i sikte när jag tränar. Det skulle vara otroligt tråkigt att ställa in i år igen då jag inte kunde vara med förra året pga av knäskadan. Makens sjukdom kan jag ju dock inte råda över. I dagsläget saknar vi även en materialare som kan hjälpa oss under tävlingen och iärlighetens namn så har jag inte prioriterat paddling coh cykling så mycket som jag borde under våren för att verkligen vara redo för att köra tävlingen. Om vi väljer att starta så blir det i sådana fall med målsättningen att genomföra tävlingen.

Igår blev det ett backpass i Ladängen. Jag startade med ca 3 km uppvärmning i terräng innan jag gav mig på en slalombacke här i stan. 6 gånger tog jag mig uppför backen. Jag hade stavar och jag hade bestämt mig för att springa eller ska vi säga ”älghufsa” så långt jag orkade och sedan gå med stavar i rask takt sista biten uppför backen. Jag sprang ungefär halva backen innan jag började gå. Pulsen var skyhög efter ”löpdelen” och sedan var det bara att traska vidare upp:)

Varje sväng uppför backen tog ca 4 min och sedan tog det ungefär 3 min ned vilket var vilan. Det var ett roligt och jobbigt pass som totalt varade strax över timmen. Även om det inte blir Åre extreme så var det ett bra träningspass. Fortsättning följer….20150605_10475420150605_105412

Rapport Spring för livet Östersund

Lördagens Spring för livet Östersund blev precis så bra som vi hoppats. Tack vare att vi hade vädergudarna på vår sida så slapp vi regn och det kom in en hel del efteranmälningar. Hela 26 barn efteranmälde sig vilket var extra skoj. Totalt var det 143 personer som startade vilket är ungefär lika många alternativt några fler än förra året. Alla barn som sprang fick varsin medalj och vi tackar Sportsgym för sponsringen av medaljer. Totalt var det 46 st barn som var med och sprang barnloppet. Barnen sprang en bana på 1 kilometer och sedan fanns det två bansträckningar för vuxna att välja på, 4,5 km och den tuffa 8,5 km banan. 8,5 km var den populäraste banan och där hade vi första kille David Sundström från Trångsvikens IF i mål på 34 min 13 sekunder vilket är en imponerande tid. På damsidan var Elisabet Juudas Trångsvikens IF först i mål på tiden 41 min. Det var 36 st startande på 4,5 km loppet och 77 st på 8,5 km loppet.

Det var härligt att se alla slita sig runt den tuffa och kuperade banan och sedan se hur nöjda de var när de nådde målet på toppen av slalombacken i Ladängen. Även 4,5 och barnloppet hade sin målgång på toppen av backen och de såg bra nöjda ut de med.

Efter loppet bjöds det på fika som ICA MAXI Östersund hade sponsrat oss med. När samtliga deltagare gått i mål var det dags för utlottning av priser. Sportsgym, Naturkompaniet, Intersport, Parma salami, Träna med glädje, Beaktiv. Mr Board, 1 way 2 travel och Jämtland på fötter hade sponsrat med priser. Stort tack för det!

Vi vill även på passa på att tacka Hilleberg för lånet av tält till överdragskläder och Sjödins på Frösön för lånet av ljudutrustning. Stort tack även till alla funktionärer som var med och hjälpte till under dagen!

Utan att ha räknat ut exakt hur mycket som kommer att gå till Barncancerfonden så uppskattar vi att det kommer att bli kring 20 000 kr:) Stort tack alla ni som ett eller annat sätt var med och bidrog till att göra Spring för livet Östersund 2015 möjligt!
20150530_12214020150530_12314320150530_15321320150530_12312220150530_13043320150530_13000420150530_12481520150530_13035420150530_12583820150530_13005020150530_12595920150530_13381520150530_13395511289564_10153071590324842_117656124_n