Släppt kontrollen?

Jag är en sån människa som tycker om att ha kontroll, ett mål och en plan. I år ska jag ju precis som tidigare år springa Göteborgsvarvet. Tidigare år när jag har haft lopp inplanerade brukar jag ha en tydlig plan som jag tränar efter. Varje löppass brukar vara specifikt planerat exakt vad jag ska göra vilken vecka. Något har hänt, jag har inte längre samma kontroll och specifika plan.

I år har jag haft en grovplan där jag har bestämt periodiseringen dvs vilka veckor som är grundträning och vilka veckor som är snabbhetsträning. Styrketräningen har också haft en periodisering med olika fokus såsom hypertrofi, maxstyrka och uthållighet/stabilitet. Jag har haft någorlunda klart för mig hur många pass jag ska träna varje vecka men inte exakt vad de ska innehålla. Under grundträningen var det ett backpass i veckan, ett lätt distanspass och gärna ett längre pass, sedan var det mer fokus på olika typer av intervaller och snabbdistanspass i kombination med lätta distanspass och långdistanspass under snabbhetsträningen. Då ökade jag också på det med ett till löppass i veckan. Vad det gäller styrketräningen så har det varit 1-2 pass i veckan och rörlighetsträningen har fått större plats i min träning under våren.

I år har jag mer vecka för vecka (och ibland dag för dag) bestämt exakt vilka pass jag ska springa. Jag har gått mer på känsla, lyssnat mer på kroppen, anpassat träningen mer efter mitt övriga liv och inte varit lika nitisk. Jag har varit mer flexibel i min träning. Jag har haft mitt grundtänk att luta mig tillbaka på. Jag hade tänkt att göra en detaljplanering för året precis som jag gör med mina kunder men det har inte blivit av.

Hur känns det då? Jo det känns bra och lite läskigt. Jag känner att jag har svårare att känna av formen just nu, att lita på känslan i kroppen…. Jag har en känsla av att jag rent fartmässigt ligger lite efter mot för var jag skulle vilja vara och jag har även en känsla av att grundträningen hade kunnat vara bättre men jag har gjort det bästa möjliga utefter ett gäng förkylningar och andra saker i livet. Det är nu 4 veckor kvar till Göteborgsvarvet och då får vi se hur det känns.

Jag brukar också vara noggrann med att skriva träningsdagbok så att jag sedan kan följa upp hur jag har tränat. Det har jag inte heller gjort, i år och inte heller förra året då jag var skadad nästan hela året. Kanske var det då som jag började gå mer på känsla och lyssna mer på kroppen? Jag känner att jag har hyfsad koll på hur jag har tränat men inte som förr då jag skrev ned varje enstaka pass.

Vad har då hänt? Kanske har jag blivit mer erfaren och utbildad på senare år vilket gett mig en mer avslappnad syn på min träning… jag förespråkar att man har ett mål med sin träning och en plan som leder en mot målet. Efter lite eftertanke så är det ju precis det som jag har haft, den har bara inte varit lika tydligt som vanligt:) Kanske har jag inte släppt kontrollen ändå:)
20150425_073511received_10152976332854842Bilder från morgonens 20 kilometers långpass med Hanna och Malek!

Snabbdistans och återhämtningspass

Igår var det dags för veckans första ”snabbpass”. Solen sken och de yttre förutsättningarna var perfekta. Planen var 10 km i min tänkta tävlingsfart på Göteborgsvarvet. Jag värmde upp i 2 km, körde lite löpskolning och sedan satte jag iväg. Första kilometern gick i 4:45 fart, andra i 4:53 fart och sedan höll det på så där. Den långsammaste kilometern gick i 5-fart. De flesta kilometrarna gick i 4:57 och det kändes relativt bra. Totalt gick mina första 12 km på 60 min vilket innebär 5 min per km så det känner jag mig nöjd med. Det kändes otroligt bättre än väntat även om det var lite trötta ben i slutet. Jag joggade sedan ned i 1,5 km så passet landade på 13,5 km totalt igår.

Med tanke på gårdagens relativt tuffa pass så tänkt jag att jag skulle ta en lättare återhämtningsjogg idag i syfte att påskynda återhämtningen. Benen kändes dock lätta och jag fick försöka hålla igen farten för att passet skulle ha sitt syfte dvs lagom cirkulation. Det var en grym känsla, kanske har de senaste veckornas fyra löppass per vecka gett resultat? Det känns bättre och bättre hela tiden nu. Jag har dock lite hårda vader så dagens pass avslutades med en stund på foamrollern samt en hel del rörlighetsträning för rumpa och lår. Perfekt även det för återhämtningen:)
20150422_211728

Vad får dig att må bra?

För 5 år sedan var jag på utlandstjänst via Försvarsmakten. I fredags åkte jag till Arvidsjaur för en frivillig återträff med mitt kompani. Under en utlandstjänst händer det en hel del saker som är svåra att förklara för människor som inte varit på utlandstjänst och speciellt vår mission var händelserik på flera olika sätt. På plats i Arvidsjaur fanns ca 10 st psykologer/präster/samtalsterapeuter som samtalsstöd. Under helgen dryftades pratade vi minnen och vad vi varit med om och hur vi har mått och gjort sedan dess.

Något som kom upp var strategier för en hållbar hälsa. Vi fick i uppdrag att skriva lappar med saker som får oss att må bra. Dessa sammanställdes sedan på ett papper som ”strategier för en hållbar hälsa”. Vi fick även ut papper med frågor där vi kunde svara på vad som har varit värdefullt för mig tidigare i livet, vad jag har mått bra av och vilka faktorer som gör att jag mår bra idag samt om det finns något som jag önskar mer av i framtiden för att stärka/bibehålla min hälsa. Jag gissar att allt detta var till för oss att reflektera över hur vi har mått/mår sedan vi kom hem och vad vi kan göra för att må bra/bättre.
20150417_165054

Det jag skrev på mina lappar om vad som får mig att må bra var:
– Träning (givetvis:)
– Familj/vänner
– Framtida mål/visioner

Andra saker som jag kunde ha skrivit som jag mår bra av är sömn, mat och att vara ute i naturen. Jag tror att det är viktigt att fundera över vad som får en att må bra lite då och då och utvärdera hur man egentligen mår. Det är lätt att vi bara tuffar på i livet utan att reflektera över vår livssituation.

Framtida mål och visioner är något som jag verkligen behöver i mitt liv för att må bra, jag vill ha något att sträva efter, något att jobba mot. Just nu är den frågan lite av ett frågetecken för min del gällande vad jag ska jobba med och det är något som jag funderar mycket på just nu. Ska jag satsa fullt ut på mitt företag? Vad vill jag inom mitt nuvarande jobb, vill jag jobba kvar där? 20150418_152203

I söndags lämnade jag Arvidsjaur efter en mycket bra och rolig helg. En helg med mycket skratt och en hel del nyuppväckta minnen om hur det var i missionen. Givetvis blev det ett träningspass där också, backintervaller, 5×400 meter:)

Funderar du på vad som gör dig glad och vad som är hållbar hälsa för dig?20150417_165014

Företagslöpning

Idag startade jag upp en av vårens löpkurser. Jag fick för en tid sedan en förfrågan om att anordna en löpkurs för personal vid Länsstyrelsen på 5 tillfällen. Några som jobbar där ville nyttja sitt friskvårdsbidrag och sin friskvårdstimme för att läsa sig mer om löpning och löpteknik. Jag tog fram ett förslag på upplägg som jag sedan korrigerade lite utefter deras önskemål. Deras upplägg är en kombination av löpteknik både gällande ”vanlig” löpning och traillöpning. Idag hade vi vår första träff. Under 90 min gick vi igenom löpteknik, löpskolningsövningar och sprang intervaller. Deltagarna var intresserade och ställde många frågor vilket jag tycker är roligt:)

Är du eller ditt företag intresserad av att gå en löpkurs. Tveka inte att höra av dig, jag tar fram ett upplägg utefter dina önskemål.

Vill du ha en löpargrupp på ditt företag? Kanske ska ni ha en friskvårdsdag på jobbet? Jag var med på Länsstyrelsens friskvårdsdag i höstas hade en kortare prova-på-aktivitet gällande just löpteknik.

Kontakta mig för mer information på maria@tranamedgladje.se20150415_223509

Kräkvarning

I går eftermiddag var det dags för mitt första ”snabbpass” den här veckan. Med ”snabbpass” menar jag att fokus ligger på att öka min förmåga att springa snabbt. Ett så kallat kvalitetspass. Det brukar bestå av olika varianter av intervaller, tröskelpass eller snabbdistanspass. Igår var det dags för långa intervaller i form av 4×4 minuter plus 2×2 minuter. Jag lämnade jobbet lite lätt stressad då jag hade en tid för utvecklingssamtal på dagis att passa.

Uppvärmningen gick nog lite väl fort men det berodde nog på att jag kände att tiden var tight redan innan jag startade. ca 40 min hade jag på mig. Uppvärmningen bestod av 2 km löpning och lite löpskolning. Sedan drog jag iväg på första intervallen. Den gick ungefär i det tempo som jag tänkt mig. Gåvila 90 sekunder innan det var dags för nästa intervall. Även denna i hyfsad fart. Vila igen. Intervall nummer 3 var tuff och benen började bli trötta. Jag tappade fart och tempot var knappt godkänt. Vila igen. Intervall nummer 4, då blev det kräkvarning och kämpigt. Det är inte ofta som det händer att jag får kräkkänningar men nu blev jag lite lätt illamående. De längsta intervallerna var nu avklarade.

Jag vilade i 90 sekunder igen innan jag drog iväg på första 2-minutaren. Kräkvarningen fortsatte. jag försökte öka tempot jämfört med 4-minutarna men det var omöjligt. Jag försökte kapa sekunder men det var knappt att ens det gick. Vila 1 minut innan sista intervallen genomfördes med relativt dålig löpteknik, jag orkade inte hålla ihop det. Så trött var jag. Jag brukar få kämpa för att våga ta ut mig till max, igår tror jag att det hände. Jag förespråkar absolut inte att man ska träna tills man kräks, det är inte det jag menar. Men känslan av att vara helt slut och att verkligen ha gjort sitt yttersta under passet är grym:)

Tar du ut till dig till max när du springer dina ”snabbpass”?

PS:jag hann precis i tid till dagis:)

IMG_3799[1]

Fredagsintervaller och lördagslångpass

Jag har varit hemma och ”vabbat” med Lilleman både torsdag och fredag. I onsdags var det tänkt att jag skulle springa intervaller men kroppen kändes inte bra så jag vilade i förebyggande syfte. Jag tänkte att jag skulle ta intervallerna på torsdagen istället men inte håller då mådde jag hundra. Jag valde att ta ett lätt distanspass i samband med att jag var ledare för Beaktivs löpargrupp istället. Så gissa om jag var laddad för intervaller på fredagen efter att ha varit hemma hela dagen.

När maken kom hem från jobbet lastade vi in familjen i bilen. Maken tyckte att det var mycket hjärta i det här träningspasset då det var fredag kväll och det regnade. Vi åkte till Hofvallen för att springa intervaller på bana och vi var helt ensamma där, inte helt otippat:). Jag var inspirerad efter att Beaktiv-medlemmarna fick springa på bana kvällen innan. Lilleman hade fått en ny balanscykel så jag tänkte att han skulle roa sig med den medan vi sprang. Jag hade fel, Lilleman var inte sugen att cykla… det gick dock gaska bra ändå. Maken började värma upp medan jag hängde med Lilleman och när maken sprang sina 400-metersintervaller så värmde jag upp och körde lite löpskolning. När maken gjort hälften av sina intervaller påbörjade jag mina 200-metersintervaller. Maken sprang 8 st 400-metersintervaller och jag sprang 12 st 200-metsrintervaller. Lilleman roade sig hyfsat under tiden och i och med att vi var på en friidrottsbana kunde vi se honom hela tiden. 20150410_175318

Intervallerna kändes bra och jag kunde springa på. Sista intervallerna var dock benen trötta och jag hade svårt att orka hålla uppe tekniken. Känslan efteråt var grym:) Det var verkligen superkul att springa på bana, jag har inte gjort det sedan jag tävlade i friidrott när jag var tonåring. När Lilleman skulle sova på kvällen så sa han att ville följa med och träna flera gånger:)20150410_175416

Lördagsfysen var planerad till ett långpass på 2 timmar med Beaktiv. Benen kändes tunga från start när vi drog iväg kl 9 i morse. Löpsteget var allt annat än spänstigt så det var tur att vi sprang i grupp och pratade under tiden så att jag kunde fokusera på något annat än trötta ben. För min del blev det 18 km då jag vek av hemåt när de andra sprang tillbaka till Östersund arena. För de andra blev det nog kring 19 km gissar jag.

Imorgon blir det nog ett lättare cirkulationspass för att skynda på återhämtningen lite grann, jag vill ju få till ett fjärde löppass den här veckan:)20150411_104619