Spring för livet Östersund 2015

Nu är det officiellt, det blir ett Spring för livet Östersund även i år. Ni får en chans till stt springa Östersunds tuffaste trail! Spring för livet Östersund är ett välgörenhetslopp som arrangerades för första gången 2014. Loppet arrangerades då av Katrin och mig. Loppet blev uppskattat och vi var nöjda med arrangemanget. Förra året gick pengarna till Barncancerfonden och det blev ca 26 000 kr som vi fick ihop. Det är inte bestämt vart pengarna går i år, vad tycker Du? Kom med förslag!

Lördagen den 30 maj kör vi tävlingen. Arrangörer i år är Träna med glädje och Beaktiv. Start och mål blir givetvis utför och uppför slalombacken Ladängen på Frösön, precis som förra året. Boka in datumet och börja träna backlöpning:)

Jag hoppas verkligen att du vill vara med och springa för välgörenhet!10428034_10153049800397662_4426395540524871140_n

Från ångest till glädje

Vi har alla känt den, den där ångesten när man har planerat ett träningspass men inte är ett dugg sugen på att genomföra passet. Man vill hitta på en ursäkt, göra något helt annat, något helt annat än att träna. Så har jag känt ett flertal gånger i år gällande min löpträning. Löpningen är min svaga sida just nu, det som jag behöver träna på mest för att uppnå mina mål för året. Min löpform är inte alls vad jag vill att den ska vara, på gymmet däremot känner jag mig stark så just nu dras jag helst till gymmet när jag ska träna. Mitt huvud är expert på att hitta på bra argument varför jag ska gå till gymmet istället för att springa men man ska ju jobba på sina svaga sidor för att utvecklas.

Idag var en dag som jag kände det där ”osuget”, jag hade bestämt för att springa ett långpass idag. När det började närma sig började jag tänka att det kanske var roligare att spara långpasset till helgen så att jag kunde få sällskap av maken. Jag kände mig rädd för hur det skulle kännas att springa långt, rädd för att få mina svaga löpform bekräftad. Ja, ursäkterna var många men jag tog mig i kragen och stack ut. Det hela slutade med 15 km löpning i en bra mycket högre fart än planerat, långpassen ska ju gå långsamt och jag sprang inte för fort med hänsyn till passets syfte men fortare än planerat. Det kändes bra mycket bättre än väntat. Kroppen kändes inte seg eller trött efteråt heller, jag känner verkligen att förra årets styrkefokus har gett resultat på löpbenen.

Så summan av mitt långpass är att det kändes mycket bättre än jag vågat hoppas på med tanke på en del missad löpträning det senaste året. Träningsendorfinerna kom givetvis som ett brev på posten och som vanligt så är ett genomfört träningspass aldrig ett ångrat träningspass. Det blev verkligen från ångest till glädje! Det gäller att komma ihåg detta nästa gång som motivationen tryter och det känns tungt. Ta tjuren vid hornen och bara gör, det käns så mycket bättre efteråt. Jag känner oftast såhär när jag känner mig ur form på något sätt och det är ju precis då det är som viktigast att bara köra på. När man känner att man är i bra form så är oftast motivationen inte ett problem, då flyter träningen bara på.

Nu ser jag fram emot nästa långpass:) Man ska inte tro att vi som jobbar med träning alltid har motivationen på topp, vi har också dippar:) Hur gör du när motivationen tryter?

IMG_3647[1]
Bilden är inte från dagens långpass utan från ett långpass med goda vänner i Åre för ett år sedan!

Löpning på löpband

Det finns många som tycker att löpning på löpband är det tråkigaste som finns och som verkligen inte kan förstå hur man ens kan vilja springa på löpband. Och visst att springa på löpband är inte som att springa ute, man måste sätta bandet på lite lutning för att inte endast springa i nedförsbacke. ca 1,5-2 graders lutning brukar man rekommendera för att löpbandet ska bli någorlunda likt löpning utomhus, på plant underlag då vill säga. Löpning utomhus bjuder ju generellt på lite mer varierad och kuperad terräng. Jag tillhör den kategorin som helst springer ute men som även ser fördelar med att springa på löpband.

Nu till exempel då det är halt ute tycker jag att löpband kan vara ett alternativ (om man inte har skor med dubbar). När det är för kallt för att springa ute, jag tycker att det är kring minus 15 grader, så tycker jag att löpband kan vara ett bra alternativ. Andra fördelar som jag ser med att springa på löpband är att det är ett bra tillfälle att verkligen fokusera på sin löpteknik, det finns inget man kan riskera att snava på eller så, utan man kan bara fokusera på sin teknik. 20140928_203640

Att springa sina intervaller på löpband hjälper en att hålla en jämn och bra fart så jag tycker verkligen att löpband lämpar sig bra för intervallpass (om det inte är backintervaller förstås). Vill man inte sänka farten på bandet under vilan kan man köra ståvila vid sidan av bandet.

Ett annat bra användningsområde vad det gäller löpband har jag upptäckt de senaste åren, nämligen skobyte. När jag köpte mina Merell Barefoot och skulle börja springa in dem så var det perfekt att börja gör det på löpband. I och med att man inte ska springa så långt i sådana skor innan man har vant framförallt vaderna så är det perfekt att springa på löpband. Då kan man springa sin tänkta tid eller distans i sina nya skor och sedan byta skor och springa vidare.

Min favoritlöpning på löpband är dock intervaller, då hinner det inte bli långtråkigt på bandet heller för det händer något hela tiden:)

Hur tänker du kring löpning på löpband?20150214_220917

Fysiskt ledarskap – utveckla din fysiska förmåga och ditt ledarskap samtidigt

Nu är det äntligen dags att lansera ett projekt som jag och Ann har jobbat med under några månader. Kanske det häftigaste projektet som jag jobbat med hittills:) I samarbete med Sportsgym kör vi ”Fysiskt ledarskap”.

Känslan av att känna sig stark, fysiskt och mentalt, personligt och i ditt ledarskap, ger dig ökad kapacitet att möta vardagens krav. Med ett skräddarsytt träningsprogram och en ledarutbildning som kombinerar moderna ledarskapsteorier med diskussion, erfarenhetsutbyte och reflektion får du möjlighet att utvecklas som chef på flera plan samtidigt.

Utbildningen
Under ledarskapsdelen fokuserar vi på dig och ditt ledarskap, grupprocesser, kommunikation och konflikthantering. Du får utforma en utvecklingsplan för din personliga ledarutveckling.

Under träningsdelen fokuserar vi på vad fysisk träning kan göra för ditt ledarskap och vi pratar om träning utifrån ett helhetsperspektiv. Du får hjälp med att ta fram en realistisk målsättning med din träning. Du får personligt utformade träningsupplägg att följa mellan träffarna och fri mailcoachning däri mellan. Vi genomför fysiska tester i syfte att kunna mäta din fysiska utveckling och varje träff innehåller ett träningspass.

Kom gärna på vår kombinerade tränings- och informationsträff den 10 mars kl 08:00 på Sportsgym City för mer information. OBS, föranmälan krävs!

Om du har frågor eller vill anmäla dig till kursen, kontakta maria@tranamedgladje.se eller ann@himmelbla.se

Mer info kommer på hemsidorna inom kort!

2

Flexibilitet i träningsplaneringen

Det här har verkligen varit en vecka då inget har blivit som det var tänkt med träningen. I måndags hade jag planerat in vila eftersom vi kom hem sent på natten mot måndag. Vi hade varit i Göteborg och vårt tåg var några timmar försenat hem. Maken åkte på långväga jobb och jag visste att allt ansvar för Lilleman låg på mig. Måndag lunch ringer dagis, Lillleman är sjuk och det blir VAB. Detta leder till att tisdagens gymträning blir inställd och det får bli en löptur med barnvagnen istället och sedan 30 min rörlighetsträning efter det. I och med att jag vill köra lite tyngre styrka nu så passade det dåligt att träna hemma, jag ville att veckans gympass skulle bli på gym.

20150122_102441

Onsdag fortsatt VAB och ingen träning. På torsdagen fanns tankar på att springa backintervaller med barnvagn. Det lockade inte särskilt mycket då jag visste att tekniken skulle otroligt lidande även om passet skulle vara jobbigt. Som tur var meddelade maken att han skulle komma hem en dag tidigare vilket öppnade upp för sena backintervaller. Kl 21:15 stack jag iväg för ett pass korta backintervaller, så välbehövligt efter en viss frustration under de senaste dagarna.

20150106_191806

På fredagen kom jag iväg på jobbet och maken tog vid hemma. Tanken var att jag skulle ta igen tisdagens förlorade gympass efter jobbet. Dock var det full fart på jobbet vilket slutade med 4 timmars övertid så jag slutade 20:00 på fredag kväll. I och med att jag inte ätit något mer än ett äpple sedan lunch kändes det inte aktuellt att träna.

Lördag morgon hade jag planerat in att springa långpass med Beaktiv. När jag vaknade i morse så hade jag lite förkylningskänningar vilket ledde till att jag inte ville chansa och springa ett långpass. Planen fick alltså ändras igen och jag kände mig lite less. Det blev gymmet istället och ett pass för hela kroppen. Det återstår att se imorgon om det var ett bra drag eller inte….. Känns kroppen bra imorgon blir det veckans sista löppass och lite mer rörlighet som står på agendan. Efter den här veckan har jag dock insett att vad som helst kan hända så jag räknar inte med något.

Trots en massa omplanering så har jag snart fått med all planerad träning för veckan, kanske inte helt enligt plan men ändå med bra utspridning mellan träning och vila. Det gäller vekligen att ha en viss flexibilitet i sin träningsplanering utan att för den sakens skull använda uppkomna saker som en ursäkt för att inte träna. Jag gillar att följa en plan och har lite svårt för detta med flexibilitet men så länge passen genomförs är jag oftast ganska nöjd:)

Hur tänker du kring flexibilitet i din träning?

20141226_105356

På’t på en gång

Det finns ingen tid att förspilla, är det rörlighetsfokus så är det. Bara att ta tjuren vid hornen på en gång med andra ord. För en som är stel (läs mig) så det inte så enkelt att ta tag i detta men det är bara att bestämma sig. Rörlighetsträning för oss stela är inte skönt men man ska ju jobba på sina svagheter.

Efter min barnvagnslöptur igår så var det dags för ett pass rörlighet. Jag kände att jag behövde lite inspiration igår så jag googlade rörlighet för löpare och hittade tre klipp som jag valde att köra väl valda delar ur och satte ihop mitt egna rörlighetspass. Jag tänkte att jag skulle bjuda er på dem som lite inspriration. Här kommer de:)

4

Det fanns verkligen mer att önska i vissa övningar, särkskilt på den övningen i mittenfilmen. Det finns hur mycket inspiration på youtube och andra ställen. Bara att botanisera:) Tipsa mig gärna om era bästa rörlighestövningar:)