Adventståget 2014

Idag var det dags för årets Adventståg. Adventståget är ett löpevent som anordnas av tre tjejer och springer man hela tåget så springer man ett marathon. Man har dock möjlighet att springa kortare distanser, från ca 8 km och uppåt. Farten är 6:30 min / km så detta evenemang passar många löpare. Vill man så klär man ut sig med någon form av jul- eller adventstema. Jag var med även förra året och sprang då 16 km.
10675753_10152638493404842_4976259504425672289_n
I år hade jag hoppats på att springa hela distansen men jag vågade inte. Det längsta passet som jag sprungit sedan i maj är ca 14 km så att dra till med ett marathon kändes inte helt genomtänkt med tanke på min knähistorik det här året. Jag valde att kliva på efter 17 km och sprang således drygt 26 km och med facit på hand så var det helt rätt. Kroppen höll ihop bra och jag hade inga knäkänningar eller andra problem förutom lite steka ljumskar på slutet. All styrketräning det här året har verkligen gjort gott för min löpning. Springer man hela distansen så är det tre fikastopp, jag hoppade på vid det första stoppet. Alla som är med och springer tar med sig något till energibordet och jag hade bakat kladdkakemuffins.
20141129_141643

När jag hade sprungit 7 km var det dags för mitt första fikastopp. Då hade jag ju knappt kommit igång men de andra hade sprungit ca 25 km vid det laget. Nästa distans var 10 km och sedan var den sista distansen strax över 8 km.

Jag vet inte exakt hur många vi var men jag gissar på kring 40 st. Några växlade att springa och cykla och nästan alla tog sig hela vägen. Det var endast jag och någon till som hoppade på längs vägen så nästan alla var med från start. Det var någon som bröt efter att ha halkat till och gjort illa knät. Det fanns de som inte sprungit mer än 13 km i hela sitt liv och som idag sprang över 30 km, det tycker jag är imponerande och det är sådana saker som gör sådana här löpevent så roliga. Man umgås, spränger gränser och har skoj längs vägen:). När vi sprungit klart så duschade vi och fikade upp det sista fikat och pris för bästa utklädnad delades ut. Såhär på kvällskvisten så mår kroppen oförskämt bra trots att jag sprang 12 km längre än vad jag gjort på riktigt länge och det känns oerhört bra!

Tack Hanna, Federica och Christine för ett bra och roligt evenemang!

20141129_152746

Mina målsättningar och min nuvarande grundplan

Mina tankar, målsättningar och planer inför 2015 börjar landa på plats. Jag har några prestationsmål, några genomförandemål och några träningsrelaterade saker som jag vill göra. Mina prestationsmål 2015 är att jag vill sätta nya personliga rekord på halvmarathon samt på 10 km. Jag siktar främst på Göteborgsvarvet och på ett lokalt lopp som heter Spring en mil vinn en bil. Tyvärr ligger de loppen efter veckorna (i slutet av maj) efter varandra så förutsättningarna är inte de bästa men jag börjar med dem. Mina genomförandemål är att jag vill genomföra Åre extreme challenge samt att jag är anmäld till Axa fjällmarathon. Till det lägger jag att jag vill och behöver bli rörligare, framförallt i baksidan av kroppen.

Utöver det vill jag åka på en träningsresa och den är redan bokad. I början av maj åker jag och en kompis med Springtime till Portugal. Det ska bli grymt skoj:) Jag vill också springa Jämtlandsleden, från Ramundberget till Storulvån, ca 6 mil. Ja, det är det som står på agendan hittills 2015. Det kanske tillkommer saker efter hand eller så blir det som i år, att ingenting blir som det var tänkt. I år har jag dragits med en inflammation i ett knä vilket lett till att alla mina löprelaterade målsättningar har ställts in. Jag har verkligen lärt mig att allt kanske inte blir som man tänkt sig och blivit mer ödmjuk inför det faktumet!

Min grundplan just nu vad det gäller löpningen är att jag satsar på att bygga en bra grund med lätta distanspass, backpass och långpass. Jag prioriterar löpningen just nu eftersom jag tappat mycket löpning under året. Det är egentligen nu (under grundträningen) som man som löpare ska satsa lite extra på styrketräning men i och med att jag har lagt mest fokus på det under året så känner jag att jag ville lägga lite extra krut på löpningen en tid framöver. Det innebär inte att jag inte styrketränar. Jag kör ett styrkepass med tunga basövningar för hela kroppen en gång per vecka samt att jag kompletterar med ett styrkepass med stabiliserande övningar för knä, bål och höft. Jag satsar även på rörlighetsövningar minst en gång per vecka. Min träningsplan innehåller således 2-3 löppass per vecka, 2 styrkepass och någon form av rörlighetspass och dessa varierar jag i olika kombinationer och varianter. Jag siktar på 5 träningspass per vecka.

Så ser min plan ut för tillfället, hur ser din ut?2014-07-08 09.08.56

Löpargruppspremiär

Ikväll var det premiär för Beaktivs löpargrupper här i Östersund. Jag, Hanna och Federica ledde passet. Hela 26 st glada löpare var med, superskoj att så många kom! Vi hade bestämt att vi skulle hålla till på samma plats med de tre grupperna, svarta, röda och gröna. Vi värmde upp separat och sedan sprang vi intervaller runt en 350 meters slinga. Gröna gruppen sprang ett varv, röda två och gröna tre. Sedan var det ca 90 sek gåvila. Totalt körde vi i 75 min och det blev ca 5 intervaller per person oberoende av grupp. Vi avslutade med styrka och nedjogg. Stort tack för ikväll och bra jobbat! Hoppas att vi ses nästa vecka och kom ihåg att alla kan vara med. Gröna gruppen är för nybörjare- Röda gruppen riktar sig till dem som orkar hålla igång i en timme och svarta gruppen är för de riktigt tuffa. Ta med dig en kompis och kom nästa vecka, 18:30 vid ÖP-hallen träffas och sedan kör vi i 75 minuter. Det är gratis att vara med året ut!

received_10152622039909842.jpeg

received_10152622038339842.jpeg

Samarbete med Beaktiv

Jag har sedan en tid tillbaka haft kontakt med företaget Beaktiv för att prata om gemensamma samarbeten. Beaktiv är ett företag som har som ambition att få människor att våga testa nya saker och att aktivera sig. Grundtanken är att ALLA kan vara med! Grundarna av Beaktiv är Hanna, Federica och Peter och dem har har jag lärt känna via löpningen. Beaktiv startar inom kort upp löpargrupper här i Östersund och där ska jag vara med som ledare. Torsdagar kl 18.30-19.45 vid ÖP Hallen är det som gäller. Grupperna startar redan nu på torsdag och det är gratis att vara med året ut.

Vi har en del samarbeten på gång och det är otroligt roligt att få jobba med likasinnade människor, som vill hitta på roliga saker och som aldrig får slut på idéer. Ikväll har vi haft ett möte och smitt planer inför framtiden:) Mer info om våra gemensamma planer kommer inom kort!

Kolla gärna in Beaktiv’s hemsida för mer information om löpargrupperna och jag hoppas att vi ses i löparspåret!

20141117_230641

Reflexbana med pannlampa

Idag var det dags för veckans backpass. Tidigt på dagen idag bestämde jag mig för att springa en av ÖSK:s reflexbanor i Östersund som veckans backpass. Jag gav mig ut strax efter klockan 19 då det blivit helt mörkt ute. Med pannlampan på började jag med att springa ett varv runt 3 km slingan (eljusspår) som uppvärmning då reflexbanan är rejält backig. Jag ville vara rejält uppvärmd så att jag inte stumnade på en gång. Jag gav mig in i mörkret och det märktes direkt att jag inte är så van att springa i mörker med pannlampa. Jag hade svårt att hitta ett bra läge på pannlampan och jag hade svårt att bestämma mig för vart jag ville titta när jag sprang. Hur som haver trummade jag på, uppför och nedför.

Jag sprang i mina Salomon Speedcross men med facit på hand så hade det varit bra med spikar idag. Rötterna var hala och jag kände mig lite som Bambi på hal is ibland. En gång stod jag på näsan:) Rent konditionsmässigt så finns det också en hel del att jobba på men det är det som jag ska ta tag i nu med en bra grundträning inför nästa säsong. Positivt är dock att jag ändå återhämtar mig relativt fort när jag springer utför efter en uppförsbacke. Jag tar med mig det positiva och jobbar på resten:) Väl hemma igen blev det en stund med foamrollern och nu är det kvällsfika i soffan:)20141116_193425
De som har satt upp alla reflexer har gjort ett bra jobb, den var verkligen bra uppmärkt:)

Morgonmys

I dag började jag dagen med lite morgonmys, dvs en lugn och mysig löptur. Klockan 07:00 gav jag mig av, det var fortfarande mörkt ute och inte så många, vare sig bilar eller människor var ute. Med radio i lurarna löpte jag runt i mörkret, bara tog det lugnt och njöt av löpturen. Bara jag och mina tankar! 36 minuter löpning följt av rörlighetsträning och lite foamroller var min start på dagen. Morgonmys helt enkelt, den bästa dagen börjar med träning! Särskilt skönt är det att ha tränat när det visar sig att arbetsdagen blir både stressigare och längre än väntat. Trevlig fredag! 20141114_072941