Helags

Helgens träning har blivit i form av en fjällvandring med familjen från Ljungdalen till Helags. I normala fall brukar jag inte klassa fjällvandring som träning men den här gången kändes det faktiskt på i mellanåt. Vi startade i Torkilstöten några kilometer från Ljungdalen i fredags eftermiddag och gick några kilometer. Härlig start uppför en skidlift:) Vi tältade sedan på fjället på natten och fortsatte mot Helags på lördag morgon. Vi kom fram till Helags strax innan lunch. Då vägde vi våra respektive ryggsäckar, jag och maken. Jag gick med Lilleman i bärstol och Lilleman tillsammans med sina saker visade sig väga ca 20 kg. Maken som bar allt annat såsom tält, sovsäckar, liggunderlag, kök etc, bar ca 32 kg. Därav att det var en slitsam fjällvandring. Dels har jag inte fjällvandrat på ett tag med packning och dels så är bärstolen något ”oskön” att bära tycker så jag gissar att det kommer att kännas i axlarna imorgon. Hur som haver så blev det en fin fjällhelg om än lite blåsig. Vi gick upp till glaciären på Helags i lördags, vi struntade i toppstigning pga blåst och dålig sikt. Visste ni att Helags har Sveriges sydligaste glaciär?

Idag gick vi via Kesudalen tillbaka mot Ljungdalen men närmare bestämt Kläppen. Det blev ca 12 km. Sedan bar det av raka vägen till Östersund igen. Det är verkligen lyxigt att ha så nära till så många olika fjäll! Den här turen skulle jag verkligen rekommendera någon att springa då leden var fin, lagom lång och inte så kuperad. Härligt också att man kan göra det som en slinga och inte behöver ta samma väg dit och tillbaka. På Helags fjällstation kan man både få sig en bastu, en god middag och sova över om man inte gör som vi gjorde och sov i tält.

Det var min helg, vad har du gjort i helgen?20140829_15013520140829_20353520140830_10053520140830_16363420140831_10055520140831_090937

Älskade hatade burpees och rekord i chins

I morse började jag dagen med gymträning. Jag hade ca 30 min på innan jag skulle hem och lämna Lilleman på dagis. Jag kände att jag var på gymmet helt förutsättningslöst då jag precis ätit frukost. Jag byggde en cirkel med fem övningar för att vara tidseffektiv. Idag lade jag in mina älskade hatade burpees i träningen för första gången på länge, och det var med skräckblandad förtjusning som jag gjorde det. Jag har inte gjort burpees på 3-4 månader pga av knät men nu är det ok att lägga in hopp i träningen igen. Jag valde givetvis burpees:) Jag tycker att det är en grym övning, både för att den är jobbig men också för att den tar på stora delar av kroppen. Jag fullkomligt älskade pulspåslaget de gav mig:)

Det blev en grym cirkel med övningar för hela kroppen. Att jag sedan helt plötsligt dammar till med 11 st chins under första varvet gör ju inte saken sämre:) Jag började göra chins och tänkte att jag skulle göra ca 8 st. När jag närmade mig 8 kände jag att jag kanske skulle kunna göra 10 strikta och då sätta personlig rekord. Nr jag hade gjort 10 kände jag att jag kanske kunde göra en till, och det gjorde jag! 11 strikta chins lyder nu det personliga rekordet, jag har ju som målsättning att göra 12 under 2014’s utgång. Just nu känns det verkligen rimligt!!!!20140828_072920

Nu är höstterminen igång på Sportsgym

Den här veckan drar höstschemat igång på Sportsgym i Östersund. Jag kommer att fortsätta att hålla pass på tisdagar, först HIIT Performance (crossfitinspirerad träning) och sedan varannan tisdag kommer jag att hålla i löpintervallklasser. Idag höll jag första passet HIIT Performance sedan i våras. Massor med välkända ansikten dök upp och en grym WOD (workout of the day) väntade. Först 400 meter löpning tillsammans i par och sedan ett gäng helkroppsövningar som skulle betas när den ena i paret körde på och den andra vilade. När den som körde blev trött bytte man plats med varandra. Peppen i salen var grym och jag blev galet sugen att vara med:) Grymt roligt att instruera då!!!20140826_173554 En halvtimme efter det första passet drog löpklassen igång. Den klassen är ny på schemat så det var extra roligt att se att det fanns några intresserade själar. Löpklassen bjöd på uppvärmning inkl lite rörlighet och därefter var det dags för 90 sekunders intervaller. 4*2 set blev det. Vilan mellan intervallerna var 45 sekunder och mellan serierna var det 2 min vila. Jag måste erkänna att jag såg fel på klockan och jag trodde att jag hade dragit över klassen med 5 minuter men jag insåg när jag släppt iväg alla att jag avslutat passet 10 min för tidigt. Jag är ledsen för det, vi får ta igen det nästa gång:)20140826_185114

Träning och förkylning

I måndags började Lilleman på dagis och alla vi föräldrar vet jun precis hur det brukar bli i början. Jag säger bara förkylning. Efter några dagar på dagis började Lilleman bli snorig och lite hängig. I natt vaknade jag flertalet gånger och kände att en förkylning var på väg. Jag fick det bekräftat när jag vaknade, svullen i halsen och lite alltmänt seg.

För något år sedan pratade jag med en läkare ang detta med att träna och förkylning. Tipset jag fick var att om man endast är snuvig så kan man styrketräna lätt, dock bör man undvika pulshöjningar. Har man dock känningar neråt halsen ska man inte träna alls. Det rådet följer jag stenhårt. Det innebar att dagens träning blev inställd. När jag får förkylningskänningar brukar jag satsa på att sova rejält, äta lite extra c-vitamin, ta det lugnt och dricka mycket te med honung. Det är planen nu också så det blir en tidig sänggång, lite extra te nu på kvällskvisten och så tror jag att på att det känns bättre imorgon. Ofta har faktiskt symptomen varit borta efter en dag om jag har gjort enligt ovanstående:)cropped-Banner2.jpg

Träna när man är ensam med barn

Den här helgen är jag ensam med Lilleman då maken är borta på andra äventyr. Även om jag är själv med barn är jag mån om att få till min egen träning. Jag har sedan en tid tillbaka vetat att maken skulle vara borta den här helgen och då förstått att det inte skulle finnas tid för träning utan barn (om jag inte fixade barnvakt såkart) så jag har sett till att köra de flesta gympassen under veckan då de är svårast att få till med Lilleman.

Jag har även sett till att springa två pass då jag helst inte springer med barnvagn just nu. Annars är det ju lösningen på just löpningen, att springa med barnvagnen. Man får ju dessutom bättre träning då i och med motståndet. Att köpa en chariotvagn kan vara ett av se bästa besluten vi tagit sedan vi fick barn:)bild (3)

Kvar att köra den här veckan är ett rörelsepass som jag löser hemma i kombination med min foamroller. Jag ska även ta mig iväg till gymmet tidigt söndag morgon och hoppas på att vara själv i gruppträningssalen så att Lilleman kan härja fritt medan jag tränar. bildbox

Annars kan jag köra styrka hemma med TRX, kettlebell eller egen kroppsvikt om det inte skulle funka på gymmet. Man kan säga att jag har alla valmöjligheter trots att jag är själv med barn. Det handlar bara om att planera och prioritera så löser det sig så det är ingen ursäkt att inte träna att vara själv med barn:)

Bild från fredagens morgonlöpning innan jobbet

Bild från fredagens morgonlöpning innan jobbet

Idiotenintervaller med TNT

För någon vecka sedan drog TNT här i Östersund igång. Jag var ledare för tuffa gruppen förra veckan och idag var det min tur att leda basgrupppen. Backe stod på schemat och jag hade planerat något som jag kom att kalla ”idiotenintervaller”. Vi sprang till en ganska lång flack backe och där satte jag ut tre koner olika långt upp i backen. Deltagarna sprang sedan 2×8 min i backen där de ständigt växlade längd på intervallerna. Den längsta tog nästan 100 sekunder upp och den kortaste ca 20-30 sekunder. Vilan mellan intervallerna blev tiden det tog att ta sig ned igen innan man stack iväg på nästa. Tanken var att de skulle hålla högre fart på de korta intervallerna och lägre på de längre. Målsättningen var att springa lika många intervaller på de båda blocken och alla kunde springa i sin takt utan att bli stressad av de andra eftersom de fick välja ordning på konerna själva. Perfekt stimulans för både hjärna och kropp:) Vill du testa på att springa med TNT, kom gärna och provträna med oss. Det är helt gratis. Vi träffas klockan 19 utanför Arctura på ÖSK aug ut. I september håller vi till i Spikbodarna, samma tid. Välkommen!20140820_205644