Kort trail i Åre

Idag kände jag verkligen ett behov av att träna. Peppad av att ha sett alla duktiga deltagare igår på ÅEC så ville jag inget hellre än att korsa Åreskutan men som tur var satte förnuftet stopp. Det blev en kortare trailtur runt Totthummeln istället. Vi gick uppför och sprang på platten och nedför. För min del är det bra med utförslöpning då det blir lite som excentrisk hoppträning.

Utan GPS-klocka och med riktiga kompisar följde jag leden runt Totthummeln. Eller följde och följde, leden visade sig vara avstängd och vi hamnade lite på villovägar…2014-06-29 11.51.32

Det blev en lagom tur för min del som ännu inte ska springa för mycket uppför. Energi in helt klart då jag njöt till fullo:)2014-06-29 11.49.12

Efter löpturen passade jag på att besöka Sportsgym Åre för att göra några styrkeövningar för benen innan vi satte oss i bubbelpoolen. Vi avslutade vår Årevistelse med lunch på Holiday club. Jag summerar en rikigt rolig helg med goda vänner i Åre. Nu ska jag bara återta till lite sömn:)2014-06-29 12.01.35

Team Träna med glädje Åre extreme challenge 2014

Igår var det dags för Haglöfs Åre extreme challenge 2014. Planen var sedan i höstas att jag och min man skulle tävla tillsammans i laget Team Träna med glädje. Som ni alla vet så har jag dragits med en inflammation i höger knä sedan i julas så till slut tog jag beslutet att avstå tävlingen. Min man ville dock köra tävlingen och i sista stund hittade han en tjej som ville köra med honom. Christina, en vältränad allroundtjej som under året tränat för att springa fjällmarathon. Hon har både paddel- och cykelerfarenhet så trots kort förberedelsetid hakade hon på. De hann träna en gång tillsammans innan de igår ställde sig på startlinjen. 18 km paddling på Åresjön, 15 km löpning över Åreskutan och sist 3,1 mils cykling tillbaka till Åre väntade.

Kl 09:00 gick starten och alla kajaker gav sig av. Redan innan start såg vi flertalet kajaker som välte, trots det förstod inte vi på sidan att det blåste ganska bra på sjön. 2014-06-28 08.54.14Efter några kilometers paddling är det ett lyft och där stod vi i supportteamet och väntade. Här var det trångt och många slet på med själva bärandet av kajaken. 2014-06-28 09.58.45Då maken och Christina inte dök upp där så trodde vi att vi missat dem och skyndade iväg för att förbereda växlingen till löpning. När vi stod där och väntade fick vi veta att maken kantrat flertalet gånger och var rejält nedkyld. Jag skyndade dit med torra kläder och när jag kom fram skakade han som ett asplöv. Att fortsätta paddla var inte ett alternativ då han var så kall. De bestämde sig för att bryta själva tävlingen men att fortsätta med i vart fall löpningen utom tävlan.

Kl 11:15 gav de sig iväg uppför Skutan och vi i supportteamet tog bilen till Huså där växlingen till cykling sker. Vi visste ju inte hur det skulle gå då maken fortfarande skakade när han gav sig av uppför skutan. Det visade sig dock att löpningen var deras rätta element. Ca 2 tim och 20 min tog det innan de nådde Huså och då var det en helt annan make som mötte mig, de ville fortsätta med cyklingen.2014-06-28 12.56.182014-06-28 13.42.23

Ca kl 13:40 lämnade de på cykel och vi satte oss i bilarna för att köra tillbaka till Åre och vänta på dem vid mål. Det tog ganska exakt 3 tim innan de korsade målgången, trötta men glada. Maken var lite sur över att de inte kunde fortsätta paddlingen men tyckte det gått bra i övrigt. De tyckte att det hade varit en rolig tävling och kunde båda tänka sig att köra den igen.2014-06-28 16.26.522014-06-28 16.38.24

Strax efter makens och Christinas målgång kom Lofsan och Ida i mål. De tvingades tyvärr också bryta tävlingen pga att Ida blev kraftigt nedkyld i paddelmomentet men även de körde klart de andra grenarna.2014-06-28 16.45.24

Jag tyckte att det var skoj att titta på tävligen då det var första gången som jag gjorde det. Jag blev även om möjligt ännu mer inspirerad att köra nästa år. Jag inser dock att det är paddelmomentet som jag måste träna mest för. Igår var det många som bröt paddlingen då de kantrat pga blåsten och var nedkylda. Hade jag varit med igår så hade nog även jag legat en del i vattnet. Respekten för tävligen har definitivt ökat och med makens erfarenheter från tävlingen i år vet vi vad vi ska träna på till nästa år:)

PT löpteknik och säsongsavslutning med TNT

Igår kväll hade jag en ny kund inbokad för en timmes personlig träning med fokus på löpteknik. Jag började passet med att filma hennes löpsteg, hon fick dock inte se filmen fören i slutet av passet då jag återigen filmade hennes löpsteg. Bara efter en timmes teknikträning så såg vi stor skillnad, från ett löpsteg där hon sprang ganska mycket med underbenen och lite sittande till ett löpsteg där hon sprang med högre knän, stoltare hållning och landade längre fram på foten. Hon upplevde själv att det kändes lättare att springa när timmen var slut, att förbättra sin löpteknik gör verkligen skillnad för känslan i kroppen. Nu har hon fått lite hemläxa tills vi ses nästa gång. Jag kommer att maila henne filmerna så att hon ska kunna ha dem som pedagogiskt instrument under tiden.

Direkt efter PT-passet stack jag iväg till Frösön för säsongsavslutning med TNT. Vi hade bestämt oss för att byta plats så vi samlades uppe vid utsiktstornet på Frösön istället för ÖSK som vi brukar. det är otroligt vacker utsikt där uppe. Jag var ansvarig för den tuffa gruppen under dagens fartlekspass. Vi värmde upp och gick sedan igenom några rörlighetsövningar innan vi satte igång huvudpasset. Deltagarna fick springa 2×10 min med 3 minuters vila mellan blocken. Halva sträcken var lättsprungen på eljusspår och den andra halvan var både mer tekniskt och fysiskt krävande. Passet avslutades med ett styrke/spänstpass för benen.

Min ledarkollega hade bakat nyttiga godsaker som vi fikade av efteråt. De var hur goda som helst och det var trevligt att avsluta med lite fika tillsammans:) tntIMG_4232[1]IMG_4220[1]IMG_4231[1]IMG_4221[1]

Sen träning och sjukt snygga träningskläder

Den här veckan är min sista arbetsvecka innan semestern. Jag ska jobba som ordningspolis den här veckan och jag börjar med ett nattpass. När jag jobbade som ordningspolis så hade vi oftast fys innan vi började jobba natt. Idag tänkte jag passa på att återuppliva den tiden så jag drog till gymmet klockan 21:30. Jag tänkte att ett styrkepass kanske hjälper mig att hålla mig vaken hela natten:) Det är inte riktigt min grej att jobba natt då jag är kvällstrött och morgonpigg men det är ju bara för två nätter så det är bara att bita ihop:)

Efter ca 1 km på löpbandet blev det ett pass för axlar, triceps och bröst. En salig blandning av pressar och flyes och ca 2-3 övningar per muskelgrupp. Jag avslutade passet med en lång rejäl stretch.

Igår var jag och hämtade ut nya träningskläder från gymmet. Tanken är att jag ska ha de när jag instruerar i HIIT Performance i höst men de var så snygga att jag var tvungen att inviga dem redan idag:) Bra val av kläder Sportsgym🙂 Som före detta officer kan jag ju inte annat än älska kammo:) Kläderna kommer från Reebok. Visst är de snygga?IMG_4217[1]

Fas 2

Jag är nu igång med fas 2 i min rehabplan. Fas 1 innebar excentrisk träning för framsida/baksida lår och vader i stabila positioner (typ maskinträning), stretch av samma musklergrupper samt funktionell träning för bålen. Fas 1 skulle pågå i ca 2 veckor men jag körde på med den lite längre. Fas 2 innebär fortsatt excentrisk träning av lår och vader fast nu i instabila positioner. Det innebär träning med fria vikter, TRX, kettlebell etc. Det känns otroligt motiverande då jag gillar den typen av träning mer än maskinträning. Fas 2 ska pågå i 6 veckor.

Fas 2 innebär också att jag ska fortsätta stretcha, träna bålen och fortsätta med lätt löpning. En sak har tillkommit i programmet och det är excentrisk spänstträning dvs hopp ned från saker. Anledningen till att jag ska träna excentriskt är att man är starkare i den excentriska fasen än i den koncentriska och i och med att det är en sena som ska tränas upp så behövs det tyngre träning för att stärka upp senan.

Idag blev det ett gympass med övningar såsom enbensbenböj i TRX och marklyft med KB kombinerat med en hel del andra övningar för höft och bål. Passet avslutades med stretch och följande övning är den som jag tycker känns mest i mitt numera lite inflammerade knä.IMG_4183

Tillbaka efter semester

För lite mer än en vecka sedan åkte vi söderut via mina föräldrar och sedan vidare till Cypern. Min mamma fyllde 60 år och hon bjöd hela familjen på en semesterresa istället för att fira hemma. Då det skulle finnas wifi på hotellet så tänkte jag uppdetara mig under resan. Dock så fungerade inte wifi särskilt bra, därav att det varit helt tyst här hela veckan. Det blev en ofrivillig (och kanske välbehövlig) internetdetox kan man säga:)

Veckan bjöd på all inclusive, sol varje dag (tror vi såg ett moln på hela veckan), en massa bad i både pool och hav men även några träningspass. 4 löpturer och ett gympass skrapade jag ihop. Hotellet hade ett gym med några enstaka maskiner och lite fria vikter. Dock kändes det skönare att sticka ut på en morgonlöprunda innan det blev för hett, än att stänga in sig på gymmet. Verkligen bästa sättet att börja dagen enligt mig, frukosten smakar så mycket bättre efter en morgontur. Ca 5-6 km per löptur uppskattar jag att det blev då jag sprang helt utan GPS-klocka och bara njöt av att vara ute. Några yogaliknande stretchrörelser på stranden blev det av och till under veckan. En dag kom det en rysk dam kom fram till mig och sa något som jag inte förstod men hon tryckte på min bröstrygg, jag gissar att hon tyckte att jag var lite stel just där:)

Nu är vi hemma i Östersund igen och jag ska jobba en vecka innan det blir semester igen:)IMG_3918IMG_3957IMG_4041IMG_4076IMG_3956IMG_4082