Spring för livet Östersund 2014 kort version

Spring för livet Östersund är över för den här gången. Jag känner mig nöjd med arangemanget men en gnutta trött:) Vädret var kanske inte det bästa men det regnade i alla fall inte under loppet. Deltagarna kändes trötta och nöja efter loppet och jag har fått uppfattningen att de flesta uppskattade banan som var kuperad och ganska kärv:) Jag är sjukt sugen att springa den. Mer om loppet kommer imorgon!10428034_10153049800397662_4426395540524871140_n Bilden är tagen av grymma Hanna Eriksson som både var deltagare och sedan agerade fotograf:)

Uppdatering av knästatus

Jag har under de senaste veckorna haft en liten oro kring mitt inflammerade knä. Jag skulle inte vilja kalla det smärta men en ömmande känsla i knät har kommit och gått. Under workout Åre förra helgen bestämde jag mig för att kolla upp det igen. I tisdags var jag till en sjukgymnast på samma ställe som jag fick kortisonsprutan på i feb/mars.

Vi pratade länge och sjukgymnasten gjorde ett nytt ultraljud. Det vi kunde se var att det fortfarande syns en liten inflammation i knät. Det känns ju tråkigt men jag ville ju ha svart på vitt hur situationen var. Jag har ju kunnat tränat nästan helt obehindrat, det har varit när jag har tryckt ihop knät ordenligt som jag har känt av det samt när jag har suttit med knät i konstiga vinklar. Gissar också att det har blivit lite mycket belastning de senaste två veckorna då jag har sprungit Göteborgsvarvet samt tränat en massa i Åre. Att jag har valt att göra de sakerna och ökat på träningen ganska rejält har varit för att jag ville känna efter hur knät reagerade på det, speciellt inför Åre extreme då jag hade räknat med många timmars belastning i rad.

Nu blir inget Åre extreme för min del i år. Det är bara att inse fakta, det är inte bra för knät att genomföra detta. Jag har nog känt det innerst inne ett tag, att ett deltagande i Åre extreme inte skulle vara ett smart beslut. Det är något som jag väldigt gärna vill göra men så jag har inte velat ta det beslutet. Sjukgymnasten tyckte inte att jag ska vara med och det tycker nog inte jag heller innerst inne…. Det känns så otroligt tråkigt! Kanske blir det nästa år i stället, kanske gör vi stafettvarianten i år, vi får se.

Besöket hos sjukgymnasten slutade med en 8 veckors träningsplan för knät. Nu är det excentrisk träning för framsida/baksida lår samt vader i stabila positioner i kombination med stretch som gäller i två veckor. Jag får springa men i lagom dos. Så ser det ut!

SAMSUNG

Mitt Workout Åre

Mitt workout Åre var en bra och jobbig upplevelse. Jag bokade nog för många fysiska pass och för få föreläsningar:) Jag har träningsvärk i nästan hela kroppen.

Det har varit en grym helg och en salig blandning av olika saker för min del. Till exempel foamrollerpass, spinning, TRX-träning, löpstyrka, föreläsningar, crossfit med mera. Jag tänkte att jag skulle lyfta fram några saker lite extra. I fredags var jag på Midnattsspinning och det var en upplevelse. Hög musik med bra tryck och ca 80 deltagare på passet. Ett roligt pass där instruktörerna bjöd på sig själva: Helt klart ett pass jag kan tänka mig igen!IMG_3811
Lördagen innehöll två pass med TRX, TRX som rehab och slingträning för löpare och cyklister.Magnus Hagström höll i slingträningen och det var mycket övningar för ben, höft och bål. Totalt var jag på tre pass som innehöll TRX under helgen.
IMG_3814
Löpstyrkepasset med Magnus var också en höjdare. Det var en salig blandning av spänt, rörlighetsträning och styrka. Jag är ganska övertygad om att det mesta av träningsvärken kommer från detta pass. Jag gillar verkligen Magnus som instruktör, tydlig, ödmjuk och med enligt mig en skön inställning. Magnus pass var de bästa på hela helgen tycker jag.IMG_3817
Den bästa föreläsningen som jag var på ar med Katarina Woxnerud. Hon pratade om träning under och efter graviditet. Fokus var dock på bålträning och efter föreläsningen följde en praktisk del där vi fick testa på en hel del övningar av olika svårighetsgrad. Helt klart något jag tar med mig framöver.IMG_3824

IMG_3825
Jag avslutade Workout Åre med att gå på spinning med Jim berg. Det var tufft och flåsigt och jag hade inte mycket kräm kvar i benen. Det är väl så det ska vara när man har tränat flera timmar om dagen i flera dagar i rad. Jag skulle egentligen ha gått på ett pass till men jag prioriterade att få massage vilket var välbehövligt. Vader och baksida lår fick sig en duvning och jösses vad ont det gjorde!!!!! Tack Workout Åre för en grym och jobbig helg:)

Lyxig helg i Åre

Jag har lämnat maken och Lilleman hemma och åkt till Workout Åre. 2,5 dag fulla med träning, inspiration och föreläsningar väntar mig. Jag har lånat en lägenhet med tillgång till relaxavdelning i centrala Åre. Snacka om att detta känns lyxigt!IMG_3649
Jag har redan varit på ett pass som heter The Grid där vi använde foamrollern The Grid för att massera ett gäng olika muskelgrupper. Snacka om att mina vader och lår skulle behöva detta lite nu och då. Det fanns en del spänningar att lösa upp. Det säga att detta är bra för återhämtningen då det ökar cirkulationen i berörda muskelgrupper precis som massage gör.

Snart väntar Midnattsspinning med live DJ. Det ska bli en ny och häftig upplevelse. Imorgon väntar TRX-pass, slingträning för löpare, föreläsning och praktik ang magträning efter förlossning samt en massa annat roligt. Vi hörs!
2014-05-23 19.25.34

Löpkurser och egen träning

Maj är verkligen en månad med högtryck. I tisdags avslutade jag ju löpkursen för Sportsgym. Igår kväll hade jag sista träffarna med ett gäng från kommunen samt ett lokalt företag här i stan. Jag försöker finna tid och prioritera min egen träning men jag måste verkligen säga att det inte alltid är lätt. Jag har fått inse att fyra träningspass i veckan får vara good enough.

Jag har haft 5 pass i veckan som målsättning och sedan känt mig missnöjd när det ”bara” blivit 4. Nu byter jag fokus och nöjer mig med 4. Med jobb, familj och eget företag (som jag företrädesvis jobbar med på kvällstid efter mitt vanliga jobb) samtidigt så får det vara så just nu. Jag får helt enkelt inse att 2014 kommer inte att bli det träningsår som jag hoppats på. Året fick inte den starten som jag hoppats på heller med tanke på mina knän men det är ingen idé att gråta över spilld mjölk. Jag får göra det bästa av situationen, vara glad över att jag kan springa nu och kanske fundera på om jag ska sänka ambitionen på några av årets målsättningar.

Igår passade jag på att cykla en sväng efter löpkurserna. Idag tog jag ut min fystimme på jobbet och sprang blåvita banan på ÖSK innan jag avslutade med några övningar för bålen. Jag försöker verkligen finna smarta lösningar och prioritera min tid för att få till träningen. Jag cyklar en omväg på väg hem, jag tränar hemma med egen utrustning, jag tränar mellan olika instruktörsuppdrag och jag springer på morgonen innan jobbet. Hur gör du för att få till din träning?
IMG_3799[1]

Sista träffen med löpkursen

Igår kväll var det sista träffen med löpkursen Utveckla ditt löpsteg som jag kör i samarbete med Sportsgym. Vi har träffats sex tisdagar i rad. Fokus har varit löpteknik men vi har även gått igenom styrketräning för löpare samt syften med olika träningspass. Vid varje tillfälle så har vi sprungit någon form av intervaller. Intervallerna har varit anpassade så att deltagarna ska kunna springa på just sin nivå. Igår skulle vi ha sprungit 400 meters intervaller på Hofvallen i Östersund. När vi kom dit så var det tyvärr friidrottstävling där så det blev plan B och vi sprang intervallerna nere vid Storsjön istället. Inte helt fel det heller, med vacker utsikt:)

Efter intervallerna knöt vi ihop säcken för den här gången. På tisdag är det dags för nästa omgång, en kortare variant på tre tillfällen. Vi håller på ca 75 min per gång och vi startar vid Sportsgym Fyrvalla. Det finns några platser kvar, anmäl dig till andreas@sportsgym.nuIMG_3795[1]