Energi in

Det har varit mycket att göra ett tag nu. Köp av hus, flytt, mycket på jobbet, en hel del med företaget samt att mitt knäproblem har tagit en del energi. Mycket energi ut alltså. Nu är det dags för energi in. Jag är ledig från ALLT fyra dagar. Jag har tagit ledigt från jobbet, Lilleman är lämnad hos mina föräldrar, jag har stämt av det sista med mina företagskunder och nu sitter jag och maken i bilen på väg mot Arlanda.

Vi ska till alperna för att åka skidor, närmare bestämt Engelberg i Schweiz. Ikväll flyger vi och vi har tre härliga skiddagar framför oss. Jag har aldrig varit i alperna, det här blir första gången. Ser galet mycket fram emot det. Åka skidor, äta god mat, sova ikapp och bara ta det allmänt lugnt. Allt detta, bara maken och jag:)

Så nu stänger jag ner, både mail och blogg. Vi hörs nästa vecka!image

Veckans intervaller, intervallbackstege

Då var det dags igen, veckans intervallpass. Nu är vi tillbaka i backen igen och jag tänkte ge er ett intervallpass som en av mina kunder har genomfört i veckan. Värm upp enligt tidigare, minst 10 minuter men helst längre så att ni blir riktigt varma. Hitta en backe som är 250-300 meter lång. Intervallstegen består av 30, 45 och 60 sekunders intervaller. Det blir egentligen en dropstege då vi börjar med 60 sekunders intervallerna, sedan 45 och sist 30 sekunder. Hur många ni bör springa av varje beror på erfarenhet.

För nybörjaren 1-2 vändor av alla intervallerna och för den mer vane 3-5 vändor. Gör alla 60 sekunders intervaller innan du går vidare på 45 sekunders intervallerna osv… Vilan mellan intervallerana är jogg/gång nedför backen. Jogga ned minst 10 minuter efter passet.

För min egen del blev det 8 km löpning i lätt distans tempo idag. En behaglig och skön runda efter att ha suttit inne hela dagen när solen sken ute. När jag har kommit upp i 10 km då ska jag börja springa intervaller igen jag också, det bör bli om 1-2 veckor. Tills dess får ni springa i min anda. Kör hårt!2014-03-25 18.51.01

Stakning

För ett tag läste jag på Idas blogg att hon paddlade paddelmaskin. Ida tävlar i multisport så jag tänkte att hon kanske kunde ge mig något bra tips på vad jag kan träna om jag inte har tillgång till någon paddelmaskin. Det jag var ute efter var bra vinterträning inför paddelmomentet på Åre Extreme challenge. Det är ju svårt att paddla ute nu och paddlingen är nog den grenen som jag behöver träna på mest. Rygg tränar jag ju minst en gång per vecka och bål flertalet gånger per vecka så det var mer själv rörelsen jag var ute efter än rena styrkeövningar. Jag fick tipset att staka i stakmaskin. Igår kväll var jag till gymmet för att träna rygg och då värmde jag upp i stakmaskinen. Stakmaskiner finns på många gym och främst kanske det är skidåkare som använder dem under icke skidsäsong. Stakning är bra för framförallt bålen, ryggen och triceps och min plan är att öka längden på stakningen varje gång för att på så sätt öka uthålligheten i just den rörelsen. 2014-03-22 18.50.50

Idag var det tänkt att vi skulle åka till fjälls men då makan är lite krasslig så stannade vi hemma. Sent på eftermiddagen, precis efter att solen spruckit fram, så åkte jag till Spikbodarna för att åka skidor. Jag hade med mig både skate- och klassiska skidor då jag inte hade koll på hur spåren såg ut. Till slut valde jag klassiskt, mest för att jag ville åka ett visst spår som jag längtat efter hela vintern men inte kunnat åka pga knät. Idag var jag själv i spåret, solen lyste och även om spåren var av varierande kvalité så var det oroligt härligt. På vissa ställen var spåren superfina…2014-03-23 17.30.22

och på andra ställen var det nästintill barmark. 2014-03-23 17.17.58Trots skiftade spårkvalité så blev det ett härligt pass där jag stakade mig runt 10 km. Det har aldrig hänt förut, jag har alltid varit svag i stakningen men idag kände jag mig stark! Förbättrad teknik och starkare bål/rygg har verkligen gett resultat! 2014-03-23 17.30.43

Träningsbloggar

Jag har funderat en del på det här med träningsbloggar, på vad jag vill att min blogg ska innehålla samt på vad jag vill att de träningsbloggar jag läser ska innehålla.

Jag vill att en träningsblogg ska ge mig träningsinspiration, ny kunskap samt tips på nya övningar. Jag är inte så intresserad av bloggarens privata liv utanför träningsvärlden. Jag ser gärna att bloggaren har någon form av utbildning inom ämnet alt stor egen erfarenhet. Jag vill också att de bloggar som jag läser ska spegla verkligheten, att saker och ting inte alltid är på topp och helt underbara. Fakta är ju att vi alla har toppar och dalar och det är ganska lätt att tro att någon annans liv är helt perfekt bara för att det verkar så på en blogg eller i andra sociala medier.

Med bakgrund av detta så har jag på senare tid slutat läsa en hel del bloggar och numera läser jag bara de som jag anser har det jag vill ha ut av träningsblogg.

Jag vill att min blogg ska innehålla just det som jag vill ha av andra. Därför blir det knappt någon personlig information om min familj eller bilder på dem. Jag vill skriva om min träning, leverera övnings- och träningstips. Jag vill ge förslag på träningsupplägg och förhoppningsvis förmedla lite träningsinspiration. Självklart använder jag bloggen som marknadsföring i mitt företag också. Jag vill att bloggen ska vara ärlig och spegla min verklighet, inte bara vara en yta utåt. Jag försöker att inte känna någon press att leverera blogginlägg varje dag utan skriver när tid och inspiration finns. Jag vill inte bara skriva för sakens skull eller stressa för att hinns skriva ett inlägg.

För några dagar sedan läste jag om detta med blogginriktning och jag skulle nog säga att min blogg är relativt löpinriktad även om jag skriver om annan träning också. Det har visat sig i mitt företag också, jag övervägande har flest kunder inom löpningen. men givetvis är andra kunder välkomna också:) Jag själv brinner mest för löpningen även om jag tycker om styrketräning i alla dess former också.

Har ni några tips på träningsbloggar till mig nu när ni vet vad jag vill ha? Varför läser just du min blogg, (ni är ju ett gäng som gör det)? Tycker du att min blogg lever upp till det jag vill att den ska göra?

Nu ska jag ut i solen, trevlig lördag!Nära profil

Dagsform

När jag sprang i fredags kändes det så himla lätt och bra. Tekniken satt och det bara flöt på. Då tyckte jag att jag hade ätit dåligt under dagen samt att jag var lite trött. Igår kväll var det dags för löpningen igen, 35 min var planen då jag successivt ökar löpningen gång för gång nu.

Jag hade ätit och sovit bra. Det blev en kvällsunda runt kl 20:30. Benen kändes tunga, tekniken konstig och jag var allmänt trött hela tiden. Jag sprang med knäskydd för första gången men jag tror inte att det påverkade mig.

Tempot var otroligt lågt men ändå gick det tungt. När jag sprang i fredags var tempot över minuten snabbare per kilometer och det kändes ändå lättare. Det är bara att inse att dagsformen varierar och att den spelar stor roll. Ibland kanske träningspasset inte blir eller känns som man tänkt sig. Det är bara att göra det bästa av det och kriga sig igenom träningspasset och ta nya tag nästa gång. Det enda som är säkert är att det kommer att kännas lättare, det handlar bara om att inte ge upp!
SAMSUNG

Spring för livet Östersund

Idag har det varit egen företagardag igen. Jag har varit på banken för att fixa med företagskort, bankgiro med mera. Sedan träffade jag den numera före detta Grannen för att fixa saker inför vår löpartävling Spring för livet Östersund. Ett terränglopp till förmån för Barncancerfonden. Mer info hittar du på vår hemsida.

Saker och ting börjar hamna på plats och vi känner verkligen att vi måste ha missat något eftersom allt går så lätt med tanke på att vi ligger så bra till med allt…:)

Vi skrev ned vad vi har kvar att göra, listade funktionärer etc. Sedan körde vi ett race på stan och sökte upp tilltänkta sponsorer. Så gott som alla sa ja:)

Nu har vi sponsorer såsom Sportringen, Hilleberg, Team Nordic Trail, Sports gym, Stadium, Jämt på skidor, Himmel blå, Da Dang (massage), Sjödins på Frösön, Do it, Prio Digitaltryckeri med flera. Och vi är inte färdiga ännu, svar från flera sponsorer väntar:)

Så varför vänta, anmäl dig nu! Kostanden för vuxna är 150 kr, och där kan vi nu meddela att hela summan kommer att gå till Barncancerfonden, och barnloppet kostar 50 kr. Banan är kuperad, lortig och otroligt rolig:) Start- och målgång är i Ladängen. Banan för vuxna är 8 km och barnbanan 3 km.

Alla kan vi göra något, vill du inte springa kanske du kan ställa upp som sponsor eller funktionär. Hör av dig om just du vill hjälpa till!

Nu springer vi för LIVET Östersund!20140319_160928