Medventehet, en utmaning

Idag var jag på återbesök hos naprapaten. Sedan jag var där senast så har jag endast sprungit en gång och åkt skidor en gång. Det var bra gjort av mig tyckte jag men naprapaten var inte riktigt lika imponerad…. löpningen var ju maxtester (det var jag ju att inte var helt enligt plan) men skidorna trodde jag var ok men han tyckte att jag hade åkt för länge.

Under dagens besök hos naprapaten fick jag återigen nålar i det ömmande området på knät samt att han kände på bäcken och rygg. Han sa att jag ska jag fortsätta med de styrkeövningar som jag fått för rumpa och ben med stort fokus på medvetenhet. Jag ska inte träna benen med andra övningar än de jag fått. Övningarna utan vikter kan jag göra varje dag och de övningar som kräver gym några gånger per vecka. Överkroppen kan jag köra på som jag vill med. Ska jag springa, cykla eller köra crosstrainer så ska jag endast göra det korta stunder typ 15 min och med stort fokus på aktivering av rumpan. Allt handlar om att skapa bra kontakt med rumpan igen och för att kunna göra det krävs medventehet och att nöta in kontakten igen så det blir ett ryggmärgsbeteende.

Jag längtar verkligen efter att få springa men nu ska jag banne mig hålla mig och göra detta på rätt sätt. Snacka om utmaning både mentalt och fysiskt, att inte få träna som jag vill. Det är bara att bita i det sura äpplet och skynda långsamt så kanske jag kan köra de tävlingar som jag vill i år.

Jag får se det som att jag kommer att få rejält med styrketräning ett bra tag framöver. Utfall bakåt på bosuboll är en övning som jag fått av naprapaten, den utmanar både balans, stabilitet och styrkan om man vill. Jag gillar den skarpt!

IMG_2782

Att ge varandra tid och hemmaträning

Nu är vi tillbaka hemma i Östersund igen efter en helg i Stockholm. Förra veckan prioriterade jag bort träningen ganska rejält, det blev endast två pass styrka på hela veckan. Därför var jag extra taggad att få till bra träning idag. Frånvaro väcker extra sug:) Jag hade tänkt att träna sista timmen på jobbet men jag hade alldeles för mycket att göra så jag tog beslutet att hinna med lite extra på jobbet istället då jag ska vara ledig imorgon. Ja, eller ledig, jag ska jobba med företaget.

Så jag åkte hem efter jobbet och åt middag med familjen. Sedan erbjöd jag maken att gå iväg och träna, jag har fått hur mycket tid som helst till att träna när han har varit sjuk de senaste veckorna så nu tyckte jag att det var hans tur. Kanske för att döva mitt samvete då jag ofta är borta och tränar. Vi är dock noga med att låta varandra utöva våra intressen, vi tror att det gynnar oss på lång sikt.

När Lilleman somnat och maken gått till gymmet så tog jag fram lite av den träningsutrustning som jag har här hemma. Jag ville ju träna…så det var bara att göra det bästa av situationen. Jag ville få till ett pass för hela kroppen och idag nyttjade jag kettlebells, TRX och egen kroppsvikt. Jag värmde upp med utfall bakåt, musslan och höftlyft (övningar från naprapaten) och sedan körde jag 7 st övningar i form av tabataintervaller. IMG_2769Övningarna var:
– svingar
– rodd i TRX
– ryggresningar
– armhävningar
– Halo med kettlebell (bilden nedan)
– diverse plankor
– diverse magövningar

IMG_2776Jag avslutade passet med övningen draken, en övning som jag kommit att gilla skarpt och som jag skriver mer om en annan dag. Efteråt darrade jag nästan i kroppen och kände mig nöjd. Det går verkligen att få till bra hemmaträning om man vill. Nu har jag och maken kvällsfikat och snart ä det dags att sova. God natt!IMG_2774

Att träna barfota

När vi åkte ned till mina föräldrar så skulle vi åka tåg hela familjen, maken, Lilleman och jag. Från Sandviken skulle vi sedan åka vidare med bil till Stockholm, då skulle mina föräldrar och deras packning få plats också. Vi var med andra ord tvungna att ha så lite packning som möjligt

Jag ville inte prioritera bort träningskläderna helt så jag packade ned sport-bh, tights och en träningströja. Jag tänkte att jag skulle ta löpvila helt den här veckan så löparskorna är inte ens med, då kan jag inte frestas och springa fast jag inte ska:). Efter skidåkningen i söndags fick jag ont så nu testar jag löpvila och satsar på att göra styrkeövningarna från naprapaten.

I och med att jag inte hade några träningsskor med mig så styrketränade jag barfota hemma i källaren. Jag tycker att det kan vara så skönt att träna barfota och gör det ofta när jag kör just hemmaträningspass. Fötterna får jobba lite extra när man är barfota vilket är ett plus, att det är skönt att vara barfota är ju bara en bonus:) Tränar jag på gym så har jag mina Merell barefoot på mig. Testa du med!IMG_2179

Idag värmde jag  upp på crosstrainern och sedan körde jag igenom några övningar som naprapaten gett mig. Övningar med fokus på ben, rumpa och bål. Jag körde bland annat draken, frontböj och armhävning med indrag på boll. Sedan trängde vi in oss i bilen och körde mot Stockholm. Nu ligger jag i sängen på hotellet och imorgon väntar brorsans bröllop. Trevlig helg allihopa!

En dag framför datorn och sammanfattning av 2013

Jag har gått ned i tid på ordinarie jobb för att kunna jobba med företaget. Idag var en sådan dag då jag var ledig från mitt vanliga jobb men jobbade hemma med företaget. Eller hemma och hemma, igår kväll tog vi tåget till Sandviken för att hälsa på mina föräldrar så jag har suttit där och jobbat.

Det har blivit en dag framför datorn. Jag har sorterat papper, strukturerat på datorn, jobbat med bokföring, förändrat mallar för träningsprogram, skrivit ned målsättningar för företaget inför 2014 och summerat 2013.IMG-20130512-WA0014

Jag startade företaget och bloggen i februari 2013 och jag har sedan dess:
– instruerat på två löpkurser i samband med Sportsgym i Östersund.
– hållit i en kortare löpkurs i egen regi.
– varit löpcoach i Sveriges radio Jämtland 10 ggr under sommaren
– bedrivit personlig löpcoaching
– haft några PT-online kunder (vissa hänger med in i 2014) och några PT-kunder.
– sålt några 3-månaders träningsprogram
– instruerat i HIIT Performance hela året
– gått löpcoachutbildning steg 2
– gått Crossfit level 1 utbildning
– skrivit x antal inlägg på bloggen (jag lyckades inte få fram statistiken)
– blir ledare i Team Nordic trail Östersund och instruerar i cirkelträning på team Nordic trails höstläger i Edsåsdalen
– Jag postade 30 bålövningar på 30 dagar under slutet av sommaren/början på hösten
– Jag började planera för terrängtävlingen Spring för livet Östersund20130826_184125

Vad det gäller min egen träning och tävling så kan jag summera följande:
Prishtina half Marathon i maj (4 månader efter förlossning) på 1,56
Vårruset med barnvagn i juni på 26:56
– Tre lopp på tre veckor i form av Åre trail, Tjurruset och Hässelbyloppet.
– Jag satte nytt personligt rekord, 45:21, 10 km på Hässelbyloppet men missade min målsättning med 21 sek:(
– Jag har snittat ca 4 träningspass pass per vecka
– Jag har fokuserat mycket på bålträning
– Jag har lagt in mer rörelseträning i mitt schema.
– Det blev endast en dag med löpning i fjällen
– Jag sprang Adventståget i novemberIMG-20130610-WA0000På det privata planet så har jag både fött barn och köpt hus. Men jag har även förlorat min bästa träningsvän. Sammansfattningsvis kan man säga att det var ett bra första år som egen företagare. Ibland har det varit stressigt och pressande att vara föräldraledig samtidigt som jag startade företag men jag ångrar mig inte. Nu väntar 2014 med alla dess utmaningar och drömmar:)IMG_1576

Veckans långa

Idag var det dags för veckans långpass. I och med att jag tänker ta det lite lugnt med löpningen och undvika långpass ett litet tag så passade jag på att åka skidor. Jag valde att köra skate då jag tänkte att det borde vara bra aktivering av rumpan. Mycket rumpa-tänk nu:) Skidåkning är ju även bra som alternativ träning till löpning.2014-01-19 13.05.23

I och med att jag ska fokusera en hel del på kontakt och teknik nu ett tag så tänkte att jag skulle göra det även på skidpasset. Jag har bättre teknik när jag åker klassiskt än nar jag åker skate så jag behöver verkligen jobba med tekniken. Maken och Lilleman var med till skidstadion och stod och gav mig tekniktips. Jag träffade även på en kollega som är skidtränare så jag fick lite tips av honom också. Och vet ni vad, något hände! jag känner att jag tog ett stort steg framåt vad det gäller tekniken idag. Helt plötsligt så kändes det bara helt annorlunda och mycket lättare. Jag hittade balansen, kunde åka längre på varje skär och på så sätt med mindre frekvens. jag fick även till nästan alla växlar. Vilken skillnad och vad harmoniskt det kändes!

Totalt blev det 80 min på skidorna inklusive en del teknikträning där jag åkte fram och tillbaka på platten. Jag började och avslutade dock i spåret, först som uppvärmning och sedan för att känna på pulsen ytterligare:)  Vädret var perfekt, minus 10 grader och sol. Kan det bli bättre:)2014-01-19 13.05.17

Musslan

Igår innan det var dags för kvällsjobb passerade jag förbi gymmet. Jag tänkte att jag skulle köra igenom programmet från naprapaten. Programmet innehåller en del övningar som jag redan kör men nu ska jag verkligen fokusera på att hitta muskelkontakten. Pogrammet innehåller bland annat front böj, utfallssteg bakåt på bosöboll, draken och höftlyft. Det innehåller även en övning som heter musslan som jag tänkte att jag skulle slå ett slag för.

Lägg dig på sidan med både knän och höft i vinkel. Sätt ihop fötterna. Vinkla sedan upp det övre benet med hjälp av rumpan och fortsätt hålla ihop fötterna. Stanna innan höften börjar rotera uppåt och håll en kort stund i det övre läget. Återgå sedan till utgångspositionen. Övningen ska göras lugnt och försiktigt och då känner jag verkligen kontakten med rumpan. Perfekt övning att göra hemma då man inte behöver någon utrustning.

Bilden visar det övre läget i övningen och bilden ser ju lite komisk ut, det ser mer ut som pose:)IMG_2148