75 år och löpare

Idag har jag löpcoachat en riktig hårding, en förebild och inspirationskälla. Josef är 75 år och springer marathon. Han springer flera gånger per vecka och har trots sin ålder fortfarande visioner om att springa sitt livs snabbaste marathon. Han kontaktade mig i somras då han ville ha hjälp med att utveckla sin löpteknik. Jag påtalade att jag aldrig jobbat med någon i hans ålder men att jag gärna gav det ett försök och på den vägen är det. Vi har träffats några gånger nu och det som slår mig är hur Josef verkligen tar in det jag säger och hur hans löpsteg har förändrats. Han övar på det vi har pratat om och utvecklas. Att man inte kan lära gamla hundar att sitta stämmer inte:)

När jag berättade för min man om min adept så sa maken att det låter som att det skulle kunna vara jag när jag blir 75 år gammal. Jag hoppas verkligen att han har rätt:) image

Backintervaller i mörkret

Idag var det min och Hannas tur att vara ledare när Team Nordic trail körde veckans trailpass här i Östersund. Det stod backe på schemat och jag skulle ha hand om gruppen bas/medel. Totalt var det ca 27 set deltagare varav strax under 20 var i bas/medel-gruppen. Idag höll vi till vid Ladängen (en slalombacke) på Frösön. I och med att det inte finns några tända lampor där och det verkligen är mörkt ute nu klockan 19 så är det tur att de flesta (idag tror jag att det var alla) har pannlampa. Jag har en ganska kass pannlampa i vanliga fall men idag så lånade jag en pannlampa från Silva (tror den hette Silva Runner eller något liknande). Den ska tydligen har fått kanonbetyg och jag trivdes med den. Jag ska nog införskaffa mig en Silvalampa, jag kan bara inte bestämma mig för vilken jag ska ha:)

Tillbaka till själva passet:) Eftersom vi startade längst ned i slalombacken så började uppvärmningen men att vi gick raskt uppför backen för att inte hamna i syreskuld på en gång. Sedan joggade vi en runda där vi gjorde stopp för att springa lite baklänges, göra benböj och avslutningsvis göra några korta ruscher uppför backen. Under uppvärmningen mötte vi en man med en hund som tyckte att vi såg ut som UFO:n när vi kom springandes med våra pannlampor:) Jag tycker bara att det ser mysigt ut, som ett Luciatåg i skogen:)

Sedan var det dags för själva backintervallerna. Jag hade bestämt mig för att köra 3×60 sek, 3×45 sek och 3×30 sek med min grupp. Tanken då är att man ska försöka öka farten ju kortare intervallerna blir. Alla krigade på och bet i. Andningen blev tyngre och utandningsluften blev som en rök runt deltagarna. De tog med andra ord verkligen i:) Härligt att se för mig som ledare!

Efter intervallerna fick de känna på några spänstövningar i uppförsbacke innan vi joggade ner och avslutade för kvällen. Tack för en bra kväll alla glada löpare och bra jobbat:)imageimage

En dag med full fart

Igår kväll packade jag, maken och Lilleman ihop oss i bilen och flyttade ut till svärföräldrarna i Hara. Jag hoppade ur bilen när det var ca 8 km kvar och var ensam i mörkret med min pannlampa. Jag bestämde mig för att springa en variant av stegringslopp, varje kilometer skulle gå snabbare än den tidigare. Den första gick ganska blygsamt på kring 5:30, den andra gick på strax över 5 min/km. Sedan ökade jag successivt kilometer för kilometer och den sista biten gick i 4:18 fart. Otroligt skönt att springa ensam i mörkret, längs en väg där det inte fanns några gatlyktor. Benen kändes lätta och jag kunde springa på i god fart. 7,5 km senare var jag framme och den rastlöshet som jag hade haft i kroppen hela dagen var som bortblåst. Tänk vad lite löpning kan göra gott för sinnet:) Jag tycker att det är perfekt att kunna hoppa ur bilen längs vägen och sedan springa sista biten när man är på väg någonstans. Ett perfekt sätt att få in träningen i en annars ganska fullspäckad vardag.bildlampa

Anledningen till att vi sov i Hara i natt var att svärföräldrarna skulle ta hand om Lilleman idag. Jag har jobbat på mitt ”vanliga” jobb idag, dit jag ska tillbaka i januari. Vi hade lite utbildning som min chef tyckte att jag skulle vara med på. Det var otroligt roligt och stimulerande att gå till jobbet och det påminde mig om att jag har ett bra och roligt jobb med härliga arbetskamrater. Jag tycker att det ska bli skoj att komma tillbaka och börja jobba igen. Jag längtar faktiskt lite….Jag trivs både på mitt jobb och att ha eget företag, så jag ska inte klaga. Jag har det bästa av två världar. Jag har nu mindre än två månader kvar av min föräldraledighet så det är bara att ”kräma ur det sista” för när jag väl börjar jobba igen kanske jag längtar efter att få vara hemma igen. Aldrig är jag nöjd:)

Direkt efter jobbet gick jag till nästa jobb, gymmet, och instruerade i HIIT Performance. Fokus var på överkropp och vi körde olika varianter av axelpressar samt chins, armhävningar och skivstångsrodd. Direkt efter passet tränade jag och jag körde samma pass:)

Nu har jag landat i Hara igen, duschat och ätit middag och nu väntar sängen. Snacka om fullspäckad dag. God natt!

Löpning på Frösön

Under eftermiddagen drog jag och Grannen till Frösön och Ladängen. Där mötte vi upp Hanna från Team Nordic trail. Vi skulle reka lite inför onsdagens TNT-pass som ska gå av stapeln i Ladängen. När vi ändå var där passade vi på att springa en sväng.

Det var verkligen tur att vi rekade annars hade den gruppen som jag ska leda på onsdag fått slita ont. Platsen som jag hade tänkt att köra på var alldeles för brant, jag orkade inte ens en backintervall:) Så det vara bara att gilla läget och ändra planen. Jag mätte upp en annan sträcka som blev 150 meter och där ska min grupp få springa backintervaller av olika längd. Tror det blir grymt:) Jag och Hanna passade även på att prata ihop oss ang onsdagspasset i övrigt.

Löpningen då, jo förutom backintervallerna där jag mätte upp sträcka inför onsdag så blev det totalt ca 8 km på stig, längs elljusspår, i backe, ja lite blandat helt enkelt. Det kändes överlag lätt men fort tungt uppför, benen dog liksom. Så fort jag kom upp och sprang plant igen kändes det lätt igen. Irriterande på så sätt att jag inte kände att jag blev trött och jag ville bli trött:) Med anledning av detta så avslutade jag passet med två långa backintervaller och efter dem så var jag trött i benen:) Frösön och Frösöberget är en fin och bra plats för löpning…. Frösöberget bjuder på det mesta, slalombackar, stigar och elljusspår:) Rekommenderas!

I övrigt så har helgen bestått av en hel del lugn och ro (förutom en hysterisk loppis) och lite företagsjobb i form av en uppdaterad hemsida. Nu väntar en ny vecka och det finns några saker på min att-göra-lista, både vad det gäller företaget och det övriga livet!bildladängen

Utomhusfys

Trots Jämtlandsvind igår eftermiddag så tog jag och Grannen med oss träningsredskap ut och körde ett träningspass utomhus. Lilleman var med och han somnade i vagnen under uppvärmningen som var ett varv löpning runt travbanen här i Östersund. Ja inte på själva banan utan givetvis utanför:)image

Vi körde lite olika övningar, jag och Grannen, men tänket var detsamma. 6 övningar som vi körde 10 varv av. Första varvet 10 repetitioner per övning, andra varvet 9 osv ända ner till 1 repetition. Det tog ganska precis 25 minuter att genomföra alla 10 varven, tiden är inklusive minimalt med vila:)

Mina övningar var:
– Ryggresning med latsdrag
– Liggande fällkniv
– Stående rodd med kettlebell
– Axelpress med kettlebell
– Utfallshopp
– Sidoplanka med rotation
– Djupa benböj

Efter passet drog jag och familjen till Storsjöbadet för lite fredagsmys. Tyvärr var alla bubbelpooler avstängda men en varm bastu fick det bli. Sedan väntade hämtmat och soffhäng.

Hur spenderade du din fredagkväll?

OBS: Vi tänkte lite fel när vi filmade så en del övningar är i liggande format när de ska vara i stående….:=) Jag tror dock att ni ser övningarna ändå!

HIIT Mobility

Ikväll har jag varit iväg och testat ett av Sportsgyms nya koncept, HIIT mobility. Inriktningen är rörelse och stabilitet, precis i linje med vad jag vill lägga lite krut på. Idag var det fokus på benen:( Attans, jag behöver inte mera benträning den här veckan!

Efter en dynamisk uppvärmning i form av en rackarns massa utfall med diverse rörelse till så var det fokus på benböj i olika varianter. Övningar för baksida lår, rumpa och höft. En övning som var för sätesmuskeln kommer jag att ta med mig och köra hemma, precis vad jag behöver för att undvika smärta i knäna när jag springer. Vi avslutade med några övningar för bröstryggen, de kommer jag också att ta med mig. Jag försöker jobba på min rörlighet i just bröstryggen.

Vad tyckte jag då om passet? Jag gillar tänket med rörelse och stabilitet. Det kändes dock inte som ett träningspass, jag blev inte särskilt svettig och jag tyckte inte att det var särskilt jobbigt. Dock så tror jag att detta är precis vad många behöver för att ha en funktionellt fungerande kropp. Jag kommer att gå på passet igen och hoppas då på ett annat fokusområde. Baksida lår skulle behövas och axlar likaså:)

Efter passet stannade jag kvar för att träna lite bål. Jag körde ett gäng bålövningar och varvade dessa med chins (inte för att chins tränar bålen direkt utan för att jag bara ville:). 5 bålövningar och ett gäng chins blev det och jag kände mig sjukt svag. Inte kan jag väl ha tappat så mycket på bara någon vecka?

Nedan ser ni en reklamfilm för Sportsgyms olika HIIT pass!