Livet har återvänt

Äntligen har livet återvänt. Skärtorsdagen var en orkeslös dag då jag inte hade fått behålla någon mat på 24 timmar. Jag ringde till slut till skukvårdsrådgivningen då jag ville kolla hur det påverkade amningen att inte få behålla mat eller dryck. Jag fick några bra tips på vad jag skulle äta, bland annat kokta morötter. Så det mumsade jag på hela eftermiddagen och kvällen. Fick även i mig lite annat såsom klassikern blåbärssoppa och skorpor. Lite och ofta var rådet gällande intag av mat och dryck för att få behålla maten. Framåt kvällen kändes det bättre och lite energi började komma tillbaka.

Jag tog mig iallafall ut på en promenad med grannen, målet med promenaden var att plccka påskris och det lyckades vi med. Vi var till och med ute längre än planerar då det så fint väder,  det var härligt att tänka på något annat än masjuka:)

Idag började dagen med storstädning och sanering här hemma. Maken tog sig an badrummet, tack för det:) Jag härjade loss i några andra rum här hemma. Mina föräldrar kom på besök idag, vi velade länge om det skulle komma eller ej med tanke på hur vi har mått här hemma men till slut sa vi kör.

På eftermiddagen tog vi en promenad i solen. Skidspåren på isen såg grymma ut och längtade efter att få både springa och åka skidor i det grymma vårvintervädret, om några dagar så. Nu ska det först fyllas på med energi i några dagar. Ikväll kunde jag till och med äta lite godis, hur skulle jag annars överleva påsken:)

Långfredagen ska ju vara lång men eftersom Lilleman vaknade tiiiidigt imorse så har dagen varit extra lång…

I och med att jag inte kan bjuda på någon som helst information om min egen träning, eftersom den är obefintlig för tillfället, så ska jag ge er ett annat tips så länge. Kolla in www.teamnordictrail.se. De anordnar ett trailevent den 4-8 sept, man springer från Abisko till Kebnekaise. 9 mil på tre dagar. Hade varit grymt att vara med, löpning i fjällen är ju så vackert:)

Vad kan ni tipsa om för löpartävlingar eller löpevent?

Glad påsk!

20130328_141114

Visst ser det gott ut:)

20130329_15424420130329_15432320130328_121342

 

X-fit och tips på träningsbloggar

Bara att inse att jag har någon form av magåkomma. Jag ska bespara er detaljerna men maten får inte stanna i magen om jag säger så… och det är inte kräks jag gör…. Jag har ju mått lite konstigt de senaste dagarna, som jag har skrivit om tidigare, idag fick jag nog reda på varför…

Igår kände jag mig dock så pass pigg att jag var iväg och instruerade. Det var X-fit som jag delar tillsammans med en annan tjej, vi kör varannan vecka och igår var det min tur.

Såhär såg passupplägget ut:
Uppvärmning, ca 5 min, jogging med inslag av olika styrkeövningar såsom armhävning, benböj, ryggresningar med mera

Själva huvudpasset bestod av två 10 minutersblock.
Block 1:
Så många varv som möjligt av 10 st frivändningar, 5 st armhävningar, 20 st utfallshopp och återigen 5 st armhävningar.
Block 2:
Så många varv som möjligt av 10 st rodd, 5 st fällkniv, 20 st svingar med kettlebells alt 20 st wallballs och 5 st fällkniven.

Passet avslutades med ett ”plankanmarathon”. Olika varianter av plankan varierades i 4 minuter. Passet var nästintillt fullt och alla deltagare jobbade på bra, tror dock att det var några smet i pausen mellan block 1 och 2. Tyckte de kanske att det var för jobbigt:)

Nu är det dock bara att inse att det inte kommer att bli så mycket träning för min del den här veckan…. det går ju inte att träna om jag inte får i mig energi. Jag kan inte minnas att jag någonsin har varit sjuk så ofta som under de senaste månaderna.. sjukt trist är det iallafall. Jag känner inte att jag hinner komma igång med träningen fullt ut innan det är något som sätter stopp men det är väl bara att ”gilla läget” och ta nya tag är det går.

Jag har mellan toalettbesöken roat mig med att surfa runt på olika träningsbloggar. Här kommer en lista på bloggar om träning och hälsa. Själv följer jag www.mirandakvist.se dagligen. En helt sjukt driven och inspirerande 24-åring.

http://se.cision.com/Aktuellt/Bloggtopp/Bloggar-om-traning-och-halsa/

Vad följer ni för träningsbloggar?

cropped-mir1

 

Gräftåvallen 2013

Hemma igen efter fyra underbara dagar (ons-sön) i Gräftåvallen. Dessa dagar innehöll allt som jag ville, strålande sol, massor med skidåkning (både skate och klassiskt), solgrop, mycket god mat och givetvis en tur över fjället.

Träningsmässigt blev en bra vecka dock inte enligt plan. Ett styrkepass fick stryka på foten för all skidåkning, kroppen var helt enkelt inte sugen på mera träning:) Fredagen var den första dagen sedan graviditeten som jag körde ett dubbelpass.

Såhär blev veckan:

Måndag: vila

Tisdag: 5 km löpning med vagn

Ondag: vila

Torsdag: Kort skidpass, 5 km klassiskt

Fredag: 7 k m löpning + 8 km skidor, klassiskt

Lördag: ca 12 + 5-7 km skidor, klassiskt, 12 km i spåret och sedan ca 5-7 km över fjället. Vi var ute hela dagen och kroppen var inte i stånd för ett styrkepass efter det:)

Söndag: 5 km skate + styrka med kroppen som belastning. Här var kroppen trätt och seg så det var tunga 5 km skate.

Min man mådde lite konstigt när vi kom hem och natten till måndag började jag känna likadant, som att kroppen slåss mot någonting… Ömsom frossa och ömsom svettningar. Igår gick jag och lade mig kl 20:30 och idag har jag sovit mest hela dagen, hoppas att det hjälper.

Denna veckan är planen att få in två löppass, 6 och 8 km samt ett styrkepass. Mina föräldrar kommer till påsk och jag gissar att det då blir lite skidåkning. Med tanke på utgångsläget (att jag inte mår hundra just nu) så tror jag att ett till styrkepass får ses som bonus.

Ikväll ska jag iväg och instruera på gymmet, X-fit 40 står på programmet. Återkommer med passupplägget:)

20130322_14352020130323_14440320130323_14441120130323_15240620130323_15241420130322_094009

Löpning och skidåkning = första dubbelpasset

Det är lätt att ha härliga dagar i fjällen när solen skiner, himlen är blå och det inte finns några måsten. Idag började jag dagen på bästa tänkbara sätt, om man bortser från att Lilleman vaknade lite tidigare än önskat, jag tog en löptur. Veckans andra och sista löppass bestod av 7 km lätt distans. I fjällen är det ganska backigt så det kanske inte var lätt distans hela vägen och jag fick motivera mig i varje uppförsbacke. Jag tänkte hela tiden, bara upp till toppen av backen sen får jag vila. 100 meter gång smög sig dock in i sista uppförsbacken, det blev lite väl flåsigt:) Gött var det iallafall efteråt och det var en härlig löptur trots att det var lite halt. Jag hade mina Salomon Speedcross och i dagens underlag skulle jag ha haft ett par Spikecross istället som har ”spikar” under sulorna för att har riktigt bra fäste. En investering till nästa vinter kanske:)

 Efter löpningen blev det häng utanför stugan. Vi solade, grillade korv och åkte snowracer. Efter lite fika så blev det ett skidpass på eftermiddagen. Maken tog Lilleman i Chariotvagnen så jag kunde åka själv de första ca 5 km. Vi åkte dock tillsammans och jag fick ligga i för att hänga med. Maken bjöd även Lilleman på en rejäl vurpa så vagnen fick verkligen visa vad den går för. Det gick bra, Lilleman verkade knappt vakna när vagnen studsade på sidan i snön:) Han kommer verkligen att bli härdad den unge mannen:). De sista 3 km tog jag vagnen så att maken kunde åka fritt. Det känns direkt att man får extra vikt att dra på men det är bara att se det som extra träning. Detta blev den första dagen med dubbla träningspass sedan graviditeten.

Efter detta var det gött att ta en välbehövlig dusch och äta en god middag i form av tacos. Imorgon ska det återigen bli fint väder, vi valde rätt helg att åka till fjälls:)

Vad gör du i helgen?

20130322_09341520130322_09352120130322_14350720130322_161208

Jag hade skidor på mig innan, jag lovar:)

Tema återhämtning

Dagen har gått i återhämtningens tecken. Kanske inte så välbehövlig i fysisk mening men så väl i mental. Det behövde jag efter en hektisk gårdag och lite sömn natten som var. Det är alldeles för roligt att sitta uppe och prata:) Det blev en lugn skidtur i underbart väder på förmiddagen. Den får inte loggas som träning utan endast ses som njutning.  Efter lunch blev det en tupplur, lite godis och tid över för att läsa lite. Det var inte igår det hände. Imorgon är jag laddad för träning och full av energi igen.

2013-03-21_10.40.392013-03-21_10.39.572013-03-21_10.46.59

Sega och kalla 5

Igår stod det återigen löpning på schemat. Det var dags att springa 5 km sammanhängande utan gång i mellan. Jag hade tidigare på dagen tagit bussen ned på stan och hängt i Badhusparken ett tag. Solen var dock inte framme och den klassiska Jämtlandsvinden blåste kallt. Detta gjorde att jag inte blev där särskilt länge. Jag såg fram emot löpturen hem så jag skulle bli varm.

Likt Superman drog jag av mig ytterkläderna och stoppade dem i vagnen. Vips var jag redo att springa mina 5 km med Lilleman i Chariotvagnen. Jag började springa hemöver, jag har ca 4 km hem och tänkte ta en extra liten runda för att skrapa ihop mina 5 km. Det var motvind och benen kändes sega. Det tog lång tid innan jag blev varm och det lockade att endast springa hem dvs 4 km. Jag tog dock mig i kragen och sprang mina 5 km. Det var inte några snabba och lätta 5 men jag genomförde dem och alla pass kan ju inte kännas lätta men jag blev ju varm iallafall:) En sak som jag lärde mig var att springa i uppförsbacke med vagn är ganska tungt:)

Idag var det tänkt att jag skulle köra ett pass på gymmet. Jag prioriterade dock att fixa iordning saker inför vår kommande fjälltur. Jag lagade köttgryta och korvstroganoff som skulle tas med. Jag fixade i ordning ett ”grattiskort”, tog en promenad med Tuva oxh Lilleman samt tvättade och packade. Jag har med andra ord varit sjukt effektiv idag:)

När maken kom hem från jobbet packade vi bilen full, gjorde några snabba stopp på vägen för att lösa det sista och sedan begav vi oss mot fjällen. 4 dagar semester väntar:)

Träningspasset får jag genomföra imorgon istället och då blir det ett pass med kroppen som belastning då det inte finns något gym i fjällen:)

20130320_125810

Fikapaus med kaffe och bulle i väntan på fjällen:)