Första passet som instruktör

Då var första passet som instruktör efter graviditeten avklarat. 40 min X-fit på Sportsgym Scandinavia Fyrvalla. X-fit är Sportsgym variant av Crossfit. Passbeskrivningen lyder:

Kondition, styrka och explosivitet tränas i tids- eller repetitionsbaserade intervaller. Funktionella, totalövningar där vi involverar hela kroppen är vanligt förekommande. Intensivt!

Det var många deltagare på passet och det var superskoj. Dagens upplägg var följande:

Uppvärmning ca 5 min löpning runt i salen blandat med armhävningar, utfall, benböj, upphopp, sit ups, ryggresningar och tempoökningar.

Därefter 50 repetitioner av följande övningar, Burpees, boxhopp, push press, svingar, SDHP, ryggresningar, wallballs samt 50 eller 150 hopprepshopp beroende på om man gjorde double unders eller vanliga hopprepshopp. Extra övningar för de som blev snabbt klara var utfallshopp och en variant av plankan där man drar knät mot armbågen. 50 repetitioner av de två övningarna också. En genomkörare för både flås och styrka helt enkelt:)

Dagen till ära hade jag satt samman en ny musiklista. Det här med musik är inte min starka sida. Jag har dålig koll på vad olika låtar heter så det är svårt att hitta igen vissa låtar som jag söker. Den här spellistan blev jag dock nöjd med så den får hänga med någon vecka.

Dagen har även bjudit på ett bra erbjudande som jag inte kommer att kunna tacka nej till… dock krockar det med annan inplanerad verksamhet så det måste jag försöka lösa på något sätt….

Dags att sova, god natt!

logo

Naprapatbesök

Nu är jag åter hemma i Östersund. Gårdagen bestod av packning och bilkörning. Jag hade inte planerat att träna då jag visste att jag inte skulle hinna med det. I lördags hade jag dock tänkt att träna men när jag vaknade på lördagsmorgonen så kände jag mig tjock i halsen. Därför blev det ofrivillig vila i lördags. Många av mina vänner som jag träffade när jag var hos mina föräldrar var förkylda.

Idag hade jag ett besök hos naprapaten inplanerat och sist jag var hos naprapaten så fick jag inte träna den dagen så jag gissade att det skulle bli samma sak idag. Därför hade jag inte planerat in någon träning idag heller och det var nog lika bra, halsen känns fortfarande tjock och jag känner mig lite hängig.

Anledningen till att jag går till en naprapat är att under senare delen av graviditeten så fick jag ont i ryggen. På höger sida, mellan skulderbladet och ryggraden. Då gjorde det ont om jag satt ned men om jag rörde på mig och framför allt när jag tränade så kände jag ingenting. Tyvärr så sammanföll detta med en utbildning då jag satt mycket vilket gjorde att jag hade mycket ont i ryggen. Till slut lessnade jag på det och gick till en naprapat i Växjö där jag var på utbildning.

Den naprapaten sa att jag hade ”problem” med diskarna. Han gav mig några övningar som han tyckte att jag skulle göra samt två stretchövningar. Han sa även att jag borde kolla upp det mera efter graviditeten. Jag körde på med hans övningar och efter någon vecka försvann det onda. Om det var på grund av övningarna eller på grund av att barnet lade sig annorlunda i magen vet jag inte, men skönt var det iallafall.

För någon vecka sedan fick jag ont på samma ställe i ryggen igen. Det kändes dock lite annorlunda plus att det inte spelade någon roll om jag satt, stod eller låg ned. Det gjorde ont hela tiden. Inte ens träning gjorde att det kändes bättre så för 1,5 vecka sedan så bokade jag tid hos Jemtkliniken i Östersund. Den naprapaten som jag var till då trodde inte att det onda hade med diskarna att göra. Hon sa att det var muskulärt och att jag var spänd i muskeln mellan skulderbladen på höger sida. Hon mjukade upp muskeln med hjälp av nålar samt att hon knäckte till mig i bröstryggen. Efter det kändes det bättre.

Idag var jag dit på återbesök. Jag blev även denna gång uppmjukad i muskeln dock med hjälp av massage samt att de rätade till min bröstrygg. Naprapaten sa att det gick så lätt att räta till min bröstrygg nu så vi bokade inte in några fler besök.

Jag är oerhört glad att det inte verkar var något ”problem” med mina diskar då det kan ta lång till att rehabilitera. Jag tränar ofta baksida axel och rygg just för att inte få problem med axlar och rygg så jag vet inte vad denna smärta beror på och jag fick inte något klart svar av naprapaten heller. Hon sa att man vet inte vad som kommer först, låsningen i bröstryggen eller den spända muskeln, det ena kan dock ge det andra.

Hon påpekade att jag ska tänka på att variera hur jag bär barnet samt vilken sida som jag står på när jag lägger ned honom i spjälsängen för att undvika ensidig belastning.

Man arbetar ofta med händerna framför kroppen och på så sätt aktiverar man framsidan mer baksidan vilket gör att många får problem med just nacke och axlar. Det gör att det är viktigt att prioritera att träna baksidan, kanske lite mer än framsidan. Det är även viktigt att stretcha framsidan och det kan jag verkligen bli bättre på. Jag hoppas att smärtan inte kommer tillbaka för jag är inte och tycker inte heller om att ha int i kroppen:)

Imorgon ska jag köra mitt första pass som instruktör efter graviditeten. Klockan 17:00 på Sportsgym Fyrvalla blir det X-fit, varmt välkomna dit!

header3

Workout Åre 2013

Idag öppnade anmälan till Workout Åre 2013. Jag var in på deras hemsida och kollade in schemat och löassbeskrivningarna. Det fanns många roliga och intressanta klasser och föreläsningar. Allt från TRX-pass, yoga och traillöpning till föreläsningar om livet som proffscyklist samt hur man gör personlig träning lönsam. Det finns även några klasser inriktad mot träning efter graviditet:)

Jag MÅSTE anmäla mig snarast! Förra året velade jag lite och när jag väl anmälde mig så var många av de klasser som jag ville gå på fulla.

Det slutade dessutom med att jag endast var där en dag på grund av att jag var oerhört trött i början av graviditeten. Nu vill jag vara med alla dagar och köra pass som bara den och lyssna på bra föreläsare. Jag var inte helt nöjd med mina val av klasser och föreläsningar förra året så nu ska jag läsa på bättre. Jag ska även försöka få med några kompisar:)

Workout Åre går av stapeln den 24-26 maj 2013, häng på du med! Kolla in klasser och passbeskrivningar samt anmäl dig på www.workoutare.se

Hoppas vi ses…. Nu är det dags att sova:)

Ett härligt längdpass

Idag fick jag möjlighet att åka längdskidor utan pulka och barn, härligt! Min mor tog sonen och gick på promenad under tiden. Detta blev det första ”riktiga” skidpasset sedan graviditeten då jag åkte själv och faktiskt vågade skjuta ifrån ordentligt utan att vara rädd för att det skulle dra i snittet.

Jag åkte tillsammans med min far. Vi åkte i Högbo och vi valde 10 km spåret. Spåren var nypreparerade och superfina. Jag hade bra fäste och helt ok glid. Det var ca minus två grader och härligt väder.

Känslan i kroppen var bra även om det känns att konditionen har blivit sämre på grund av att jag inte konditionstränat ordentligt på länge. Vad det gäller tekniken så blev den bättre än när jag var gravid då jag vågade trycka ned skidan och skjuta ifrån i diagonalen. Jag försökte även trycka på lite i stakningen där jag normalt sett är ganska svag.

Totalt blev det 11,9 km, jag hade pulsklocka med GPS:) Det tog 67 minuter och jag hade en snittpuls på 153. Ett skönt pass med andra ord, inte för jobbigt:)

skidro

Jag gillar verkligen att åka längdskidor!

Power 1000

Gårdagens träningspass var något som jag kallar för Power 1000. Jag hittade konceptet i en träningstidning för många år sedan. Det innebär att jag kör 100 repetitioner av 10 olika övningar. Jag kör en övning i taget och på så kort tid som möjligt innan jag byter till nästa. Oftast är det övningar med kroppen som belastning vilket gör att det är perfekt att köra detta hemma. Jag använde endast att gummiband igår. Jag värmde upp med 10 min på pappas crosstrainer innan jag körde igång.

Övningarna jag körde var: benböj, höftlyft, rodd, dips, tåhävningar, bicepscurl, drag mot hakan, ryggresningar, armhävningar och övningar för bäckenbotten och nedre magmuskulaturen.

Armhävningarna gjorde jag dock endast 50 av då jag känner att jag behöver återhämta magen/bålen lite till innan jag pressar den för mycket. Man spänner ju bålen en del när man gör armhävningar och mina magmuskler har inte riktigt gått ihop ännu efter förlossningen så jag vill ta det lite lugnt.

Tanken med Power 1000 är att man ska klocka hur lång tid det tar att göra alla dessa repetitioner på alla 10 övningarna och sedan ska man försöka slå den tiden nästa gång. Det förutsätter dock att man kör samma övningar. Jag tycker att det är ett roligt och ganska utmanande pass och man kan ju välja vilka övningar man vill. Testa vet jag:)

Idag har det varit träningsvila och dagen har spenderats med diverse shopping. Inte helt fel det heller:)

gummiband

Jag använde igår detta träningsredskap, Casall Exetube. Casall Exetube finns med olika motstånd och det är färgen på själva bandet som visar vilket motstånd bandet har. Svart står för hårt motstånd. Bandet kostar ca 199 kr och jag tror att jag köpte mitt på Stadium.

Första löpsteget efter förlossningen

6 veckor och en dag efter förlossningen tog jag mitt första löpsteg på väldigt länge. Det var den 1 november 2012 som jag sprang sista gången innan förlossningen. Då var jag i början av vecka 32 och jag snarare lufsade än sprang samt att jag varvade löpningen med att gå. Det var flåsigt minns jag:)

Igår den 19 februari var det dags igen. Jag har länge sökt efter information om hur länge man bör vänta med löpning efter ett kejsarsnitt. Jag har inte hittat något bra svar på det och barnmorskan på MVC gav mig inte heller något rakt svar. Med anledning av detta så ringde jag till förlossningen i fredags. Svaret jag fick där var att det inte fanns några hinder pga kejsarsnittet utan det hängde på hur stark jag hade hunnit bli i bäckenbottenmuskulaturen. Jag sa till barnmorskan som jag pratade med att jag kunde nysa, skratta och hosta utan problem och då sa hon att det bara var att köra.

Så i tisdags var det dags. Pappa, sonen, hunden och jag stuvade in oss i bilen och åkte till Högbo. Pappa skulle åka skidor och jag tänkte springa/gå runt sjön. Jag tog hund och barnvagn och gav mig av. Det var ca 5 minusgrader och lite blåsigt men jag blev snabbt varm.

Jag började med att gå 1km i rask takt. Därefter joggade jag 500 meter. Sedan varvade jag 500 meter gång med 1 km jogg två gånger. Avslutade med att jogga 500 meter och till sist gå 1 km. Totalt blev det 6,5 km varav 3 km jogging. Med barnvagnen blev det ganska flåsigt. Jag körde utan pulsklocka och jag försökte att inte titta på tempot på GPS- klockan. Det lyckades jag inte helt med utan jag såg att tempot låg kring 6:40 per km.

Härligt var det och det kändes helt ok i kroppen, inga känningar någonstans. Så nu är jag igång. Jag tänkte dock ta det lite lugnt med löpningen, det kanske blir löpning ca 1 gång per vecka framöver. Extra roligt var det att testa att springa i mina Salomon spedcross som jag endast promenerat i tidigare. Jag köpte dem i höstas efter att jag slutat att springa. De var väldigt sköna och jag hade bra fäste med dem. En grundligare analys kommer efter att jag har använt dem lite mera.

Idag har jag känt efter hur kroppen mår och jag mår hur bra som helst. Jag känner av löpningen lite grann i ljumskarna men det är allt.

För övrigt såg skidspåren grymma ut i Högbo så förhoppningsvis blir det längdskidor på fredag:)

20130219_122605[1]

20130206_115546[1]