200 meters intervaller

Dags för veckans intervaller igen. Inte många veckor kvar nu, jag kör fram till midsommarveckan. Förra veckan var det 400 meters intervaller, nu tänker jag mig att vi speedar upp det hela ytterligare. Den här veckan blir det 200 meters intervaller, precis det som jag avser springa imorgon. Det är perfekt att vässa formen inför ett lopp med lite högt tempo, t ex inför Spring en mil, vinn en bil. som är 10 km lopp som går av stapeln nästa vecka här i Östersund eller lördagens Göteborgsvarv.

Uppvärmningen är precis som vanligt, ca 2-3 km alt ca 10-15 min. Efter att vi har fått upp pulsen antingen genom att ha ökat farten under löpsträckan alt genom att ha gjort 1-2 ruscher är det dags att dra igång.

Intervallsträckan är som jag skrev 200 meter och vilan är 30-60 sekunder beroende på hur hög fart du orkar hålla. Antalet intervaller varierar beroende på erfarenhet, den mindre erfarne kan springa t ex 3*200*2 med lite längre vilan mellan serierna. Den mer rutinerade kan springa upp emot 10-12 st fördelat på 2 serier.

Jag siktar på att springa 5*200*2 imorgon bitti. Kom ihåg att försöka hålla samma fart på samtliga intervaller, och glöm inte varva ned efteråt!20130921_085654

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.